כמו מפגשים קודמים בסדרה, גם המפגש הנוכחי, שנערך ביום שלישי ה- 20.10.20, הפגיש בין תיאוריה לבין פרקטיקות ודוגמאות מהשטח. פתח את המפגש ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, שבירך וסיפר על ההתמודדות המועצתית עם משבר הקורונה, שאת ההצלחה בה ייחס לכוחן ולתפקוד הגבוה של ההנהגות המקומיות והעבודה המתואמת בינן לבין המועצה לכל אורך הדרך.
1 צפייה בגלריה
ליאת פאר במפגש עם יוזמי מכבסותא בעברון
ליאת פאר במפגש עם יוזמי מכבסותא בעברון
ליאת פאר במפגש עם יוזמי מכבסותא בעברון
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
את ההרצאה המרכזית במפגש, שעסקה בשותפות קהילתית כתנאי חשוב ליצירת אמון וחוסן, נשא עמרי גפן, מייסד ומנכ"ל קבוצת גבים העוסקת בגישור, ובעל ניסיון רב בליווי והכשרת הנהלות בתהליכים מורכבים, בדגש על אסטרטגיה, שינוי ושילוביות, ליווי תהליכי גישור, מו"מ, ובניית הסכמות.
הקורונה, צופה גפן, איתנו כאן כדי להישאר לפחות לכמה שנים ולכן חשוב שנפעל מתוך תפיסה של היערכות ובניית תכניות לטווח הארוך. לנוכח קריסתם של מנגנוני המדינה, עובר מרכז הכובד והאמון של האנשים להנהגות האזוריות והיישוביות ועליהן מוטלת המשימה של יצירת חוסן מתמשך ו" ניווט סירה גדולה בים סוער".
המפתח להצלחה במשימה הזאת לאורך זמן, אומר גפן, הוא ביצירת רמה כמה שיותר גבוהה של שיתופיות ושילוביות בתהליכים הקהילתיים, הממשקים הארגוניים והתקשורת בין ממלאי התפקידים ובתוך הקהילה כולה. ככל שיגברו הסינכרון והתיאום, שיתוף הפעולה והשיתופיות – כך יפעל הקיבוץ בצורה טובה יותר, האקלים הקהילתי יהיה מיטיב יותר והאפקטיביות והרלוונטיות הניהוליות יגברו. בקהילה, סיכם גפן, שיתופיות אינה רק אמצעי – היא גם המטרה.

מהתיאוריה לתכלס

מהתפיסה עבר המפגש לעסוק בפרקטיקה בשטח, באמצעות שידור חי של כתבות משלושה מוקדים:
בכפר עזה ראיינה יעל רז לחייני (אגף חברה) את קרן מגן ואיילת שחר אפשטיין על היוזמה שהן מובילות מזה כמה שנים להקמת בית לאנשים עם צרכים מיוחדים בשילוב הקהילה בקיבוצן לבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, שייקרא "עמית בכפר". קרן, שבתה עמית בת העשרים עתידה להיות בין הדיירים הראשונים של הבית לכשיוקם, תיארה יחד עם איילת את כל השלבים של שיתוף וגיוס הקהילה ליוזמה בתהליך סדור מאוד מחד, וכזה שמאפשר שיח פתוח מירבי מאידך, ושבמהלכו אישר הקיבוץ את הפרוייקט, הקצאת המבנה ויצירת ההסדרים המאפשרים את הגשמת החלום.
בעברון ראיינה רכזת האזור ליאת פאר פאנל מרשים ומגוון על מיזם מכבסותא – הקמת מכבסה קיבוצית בהפעלת נערות ונערי הקיבוץ. המכבסה הפכה מענף שירות מפסיד ועל סף סגירה לפרויקט חינוכי-חברתי-קהילתי שמהווה מרכז מפגש ומשמעות לנערים, מעניק להם תעסוקה ואפשרות להרוויח כסף ונותן לחברים שירות איכותי, כולל משלוחים עד הבית. המיזם הוא פרי שיתוף פעולה בין מנהלת הקהילה (נטע קדם שוורץ), מנהלת מש"א (ענבל ברון), מנהלת המכבסה (אביטל הופסינק) וקבוצת הנעורים.
בקבוצת יבנה ראיינה רותם שכטר, רכזת אגף חברה בקיבוץ הדתי, את גלי כוכבא וצביקי טסלר על הקמת צוות מוגנות בקיבוץ, תהליך שהתחיל לפני 12 שנה ונמשך כל הזמן במעגלים שונים ומתרחבים – מקצועיים וקהילתיים. במהלך השיח שניהלה איתם רותם, התייחסו גלי וצביקי לתהליך הקמת צוות המוגנות, לתהליך ההטמעה ולהתנגדויות שעלו מהשטח וכן את היתרונות של צוות המעורב מגדרית.
בין כל הסיפורים, השונים מאוד זה מזה, עברה כחוט השני האמירה ששיתוף, באמצעים מגוונים ומותאמים, מאפשר ליצור ביחד דברים מדהימים.
גם הפעם לא נזנח הצד האמנותי, כשהפעם מי שדאגו למשב רוח רענן לאורך המפגש היו חברי להקת שבלול מיזרעאל עם גרסאות כיסוי מקסימות לקלאסיקות ישראליות.
לצפייה בהקלטת המפגש – לחצו כאן
המפגש הרביעי והאחרון בסדרת מפגשי כנס אגף חברה וקהילה ה-2 יתקיים ב-10.11.20, בין 10:00-12:00, ויוקדש לקשר בין הקיבוצים לחברה הישראלית והביטוי לכך בתוך הקהילה.