"טיבם של הרגלים, הוא שאנחנו מתחילים איתם ללא מחשבה. מה שמתחיל באופן חד פעמי מתגלגל מיום ליום והופ, בלי שהתכוונו, אימצנו הרגל שלא מיטיב איתנו", אומרת אורטל ברובין-חן, רכזת תחום הנטורופתיה בכללית רפואה משלימה. "זה יכול להיות משהו מתוק אחרי האוכל, כוס קפה אחת יותר מדי במהלך יום העבודה או נשנוש לילה שלא תורם לגוף שלנו מאומה.
4 צפייה בגלריה
להיפטר מההרגלים הרעים
להיפטר מההרגלים הרעים
להיפטר מההרגלים הרעים
(צילום: shutterstock)
"אחרי תקופה, ההרגלים האלה הופכים להיות חלק מאיתנו ואז מתגבר הקושי לצאת מהתבניות הקבועות. לכבוד פסח והניקוי שהוא מאפשר, נסו לנקות – לא רק את הארונות, אלא גם את ההרגלים המיותרים שלנו".

קבלו את העצות של ברובין-חן, שיעזרו לכם לפסוח על ההרגלים המיותרים:

מיובשים כל היום

רובנו לא שותים מספיק: בחורף קר ולא מתחשק לשתות מים. בקיץ, במזגנים, לא מרגישים צורך בשתייה. גם במצבים כאלו, כל תא בגוף זקוק למים. כמה? ההנחיה הקלאסית היא כ-2 ליטר מים ביום. הקפה איננו תחליף לשתיית מים. הקפאין מייבש, מעודד צורך בהשתנה ולמעשה גורם ליותר איבוד נוזלים מהכנסתם לגוף. ע
לכל כוס קפה שאנחנו שותים, עלינו לשתות עוד 2 כוסות מים. אדם מיובש עייף מהרגיל, העור רפוי וחלש יותר, הוא הופך מבולבל ולא יכול לתפקד במיטבו.
טיפ: הכינו תרמוס חליטת צמחים ללא המתקה וללא קפאין. זה נחשב לשתיית מים. וגם: הסתובבו תמיד עם בקבוק מים, רצוי שומר קור. תוכלו להוסיף לו נענע, לימון וכל מה שיעודד אתכם לשתות יותר.

קפה ומאפה

הגיעה שעת טקס הקפה. אם זה בבוקר, אחר הצהריים או שיש עוד כוסות בין לבין. באופן אוטומטי היד נשלחת לצנצנת העוגיות שליד מכונת הקפה או במקרה הטוב לתמר ואגוז. אבל רגע, באמת מתחשק לכם כרגע משהו מתוק? זוהי באמת "שעת המשבר"?

4 צפייה בגלריה
טיפ: את האוכל שלכם תכינו לפני כולם
טיפ: את האוכל שלכם תכינו לפני כולם
טיפ: את האוכל שלכם תכינו לפני כולם
(צילום: shutterstock)

אנחנו כל כך מורגלים ב"משהו קטן ליד הקפה, בזמן שבעצם אין לנו שום צורך או רצון אמיתי במה שאכלנו. אכילה בסמוך לשתיית קפאין איננה מומלצת. הקפאין מפחית ספיגת מינרלים כמו סידן וברזל. עשו לעצמכם הרגל, המשקה החם הוא פינוק וצורך בפני עצמו. הפרידו אותו לחלוטין מאכילה. תפסחו עליו!
טיפ: היערכו מראש לצורך ולחשק אמיתי בזריקת אנרגיה עם אלטרנטיבות מזינות יחסית כמו תמר ואגוז, חטיף אנרגיה טבעי, פרי טרי, שוקולד מריר עם אחוזים גבוהים של מוצקי קקאו, או אפילו אותה עוגיה מהצנצנת. צמצום האכילה שלה הוא כבר שיפור.

לדאוג לכולם לפני עצמכם

כמה פעמים מצאתם את עצמכם דואגים לכולם, ושמים את עצמכם במקום האחרון? כמה פעמים הכנתם אוכל לילדים או לבן הזוג, ויצאתם מהבית בלי אוכל לעצמכם?
טיפ: עשו לעצמכם הרגל: את האוכל שלכם אתם מכינים לפני כולם. רק אחרי ששלכם מוכן, תתפנו לכל היתר. אם צריך, תתעוררו 10 דקות לפני הזמן כדי שזה יקרה, או שתכינו מה שניתן ערב קודם. אתם חשובים כמו כולם, אולי יותר.

תגידו שלום לשתייה מתוקה

משקאות קלים, כמו גם מיצים טבעיים או לא טבעיים, תרכיזים והוספת סוכר או ממתיקים מלאכותיים, כולם מחבלים בבריאות שלנו. הוספת המתקה טבעית או מלאכותית באופן קבוע לשתייה מרגילה את הגוף לנוכחות גבוהה של הטעם המתוק ומעודדת התמכרות אליו. במקביל, נגרם צורך גבוה בנוכחות אינסולין ותנגודת אינסולין. כל אלו מעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת, השמנה ותחלואה.

4 צפייה בגלריה
מסטיקים מכילים ממתיקים מלאכותיים שמעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת 2
מסטיקים מכילים ממתיקים מלאכותיים שמעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת 2
מסטיקים מכילים ממתיקים מלאכותיים שמעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת 2
(צילום: shutterstock)

טיפ: קבלו החלטה שאת הסוכרים אתם לא צורכים בשתייה. בחרו במשקאות ללא סוכר או ממתיקים מלאכותיים, בנוסף תוכלו להוסיף למים צמחים או לימון שיעודדו אתכם לשתות. אם יש לכם צורך עז בשתייה מוגזת, אפשר לשתות סודה מדי פעם ובהדרגה להיגמל גם ממנה. שותים קפה? זכרו שגם אם לא ממתיקים אותו, אם יש בו חלב או תחליף צמחי, הוא מכיל לקטוז או עמילנים ולמעשה כבר יש בו סוכרים (לפעמים, הרבה!).
הפחיתו כל יום כמה גרגרי סוכר בקפה/תה עד שתצליחו לשתות בלי המתקה. כשלושה שבועות אחרי הגמילה, אם בטעות יוסיפו לכם המתקה למשקה, זה כבר לא יהיה לכם טעים. שימו לב לא להחליף את הסוכר בממתיק מלאכותי. גם הם, מאוד לא בריאים ומעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת 2.

עוצר מסטיקים

הם מרעננים את הנשימה, עוזרים לנו "לדחות" נשנוש ואצל חלקנו הם חלק בלתי נפרד מהיומיום. תנועת הלעיסה הקבועה, גורמת להפעלת שרשרת הורמונים שגורמת לגוף להאמין שתיכף הוא יקבל מזון שיש לעכל ובכך למעשה מגבירה את תחושת הרעב.
בנוסף, הם מכילים ממתיקים מלאכותיים שמעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת 2.
טיפ: פשוט תזרקו אותם. הפסיקו לקנות מסטיקים. רעננו את הנשימה בעזרת לעיסת עלים ירוקים טריים (נענע/ מנטה/ פטרוזיליה/בזיליקום), הקפידו לשתות מספיק מים לרענון הפה ואם אין ברירה, השתמשו מדי פעם בסוכריות על בסיס צמחי.

4 צפייה בגלריה
איזה מים כדאי לכם לשתות?
איזה מים כדאי לכם לשתות?
תעיפו את השתייה הממותקת. שתו מים
(צילום: shutterstock)

הכל או כלום

רוב האנשים מסוגלים להחזיק משמעת קיצונית לזמן מוגבל ולאחר מכן, יתקשו להמשיך בה. מה שקורה לרוב הוא שברגע שיוצאים מהמשמעת הקיצונית, אנו עושים מהפך של 180 מעלות בחזרה להרגלים שליליים. אכלת יותר מדי בארוחת החג? זה לא אומר ש"הרסת הכל".

קראו גם:

טיפ: יעדים ריאליים ומטרות ברות השגה הם הדרך להצליח לשמור על אורח חיים בריא לאורך שנים. השתדלו לשאול את עצמכם אם מתוך הברירות שעומדות בפניכם, שלפעמים אף אחת מהן לא מצוינת, האם בחרתם את הטובה ביותר? הקשיבו לתחושות הרעב והשובע ואל תתעלמו מהן. חרגתם מההרגלים הטובים? ככל שתחזרו אליהם מהר יותר, יהיה קל יותר להתאזן.
אז על מה תפסחו מעכשיו? תתחילו בסעיף אחד לפחות ועם התחושה הטובה תוכלו להגיע נקיים וחופשיים. חג חירות שמח!