בישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב, מתוכם כ-50% מתרחשים מחוץ לכותלי בתי החולים. זוהי סיבת המוות השנייה בשכיחותה במדינה.
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לשימוש בדפיברילטור
יום המודעות לשימוש בדפיברילטור
יום המודעות לשימוש בדפיברילטור
(צילום: מד"א)
בשנת 2008 חוקק "חוק הדפיברילטורים" המורה להציב מכשירי מפעם בכל מרחב ציבורי בו מתכנסים מעל 500 איש. למרות זאת המודעות הציבורית לפשטות השימוש במכשיר נמוכה ומספר השימושים בשנה עומד על עשרות בודדות.
אחוז השרידות בישראל במקרה של דום לב בקהילה עומד על 4% בלבד, מספר הנמוך משמעותית מהממוצע העולמי (ממוצע ה-OECD עומד על כ-10%, ובחלק מהמדינות המפותחות מגיע עד כ-21%).
איך מגיעים למפעם הכי קרוב?
לאור הנתונים, יוצא לדרך בשנית מיזם המודעות הלאומי "שמים לב": ביום שלישי, 21 בפברואר, יחול יום הדפיברילטור, ובמהלכו יוקמו ברחבי הארץ מאות עמדות הדרכה ותרגול תרחישי הצלת חיים במקרה של דום לב.
מפעל הפיס, מגן דוד אדום ומרכז השלטון המקומי יובילו את המיזם ואת קמפיין המודעות הארצי, שנוסד לפני שנה יחד עם אפליקציית "איפה דפי?" - פלטפורמה חברתית למיפוי ואיתור הדפיברילטור הקרוב ביותר מהמחשב או מהטלפון.
מטרת היום היא להעלות את המודעות לקיומם של מפעמים במרחב הציבורי ולקלות בה יכול כל אדם, גם ללא רקע רפואי מוקדם, להשתמש בהם על מנת להציל חיים.

5 צפייה בגלריה
600 מכשירים בעמדות מפעל הפיס, נגישים גם כשהתחנה סגורה
600 מכשירים בעמדות מפעל הפיס, נגישים גם כשהתחנה סגורה
600 מכשירים בעמדות מפעל הפיס, נגישים גם כשהתחנה סגורה
(צילום: מד"א)

למעלה מ-200 עמדות הסברה והדרכה יחכו לכם ברחבי הארץ ב-21.2: חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום ילמדו בהן כיצד לעשות שימוש במקרה של דום לב.
השנה, במסגרת שיתוף פעולה נרחב עם משרד החינוך, מתנדבי הנוער של מד"א יעבירו הדרכות בבתי הספר בישראל.
במקביל, חיל הרפואה בצה"ל ינחה לנוהל "עצור רפואי" לפיו עשרות בסיסי צהל יעצרו פעילות ויקיימו תרגולים על מכשיר המפעם.
בנוסף, למעלה מ-100 רשויות מקומיות ברחבי הארץ נרתמו לקידום המודעות בקהילה לצד מאות גופים שייקחו חלק בקמפיין.

5 צפייה בגלריה
בישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב
בישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב
בישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב
(צילום: מד"א)

עבור אבא של ליהי זה מאוחר מדי
המיזם החברתי "שמים לב", הוקם מתוך סיפורה האישי של ליהי קורין - שאביה דוד עבר דום לב במקום עבודתו ולא חובר לדפיברילטור ציבורי שהיה בסמוך למקום האירוע.
"לפני 4 שנים אבא שלי, דוד, עבר דום לב במקום העבודה, בחור בריא בן 64", מספרת קורין. "לצערי ברגע ההתמוטטות מישהו הניח לידו דפיברילטור, אך המכשיר לא חובר עד להגעת צוותי ההצלה.
"עבור אבא שלי, הדקות הללו היו קריטיות והוא נותר עם נזק נוירולוגי קבוע. המחשבה 'למה היה ליד אבא מכשיר והוא לא חובר?' ממשיכה להדהד בי.
"עם הזמן הבנתי שהתשובה נעוצה ככל הנראה בחסם פסיכולוגי ושנדרש שינוי תודעתי עמוק אצל כולנו בנוגע לשימוש במכשיר. נושא דום לב בקהילה הוא בידיים שלנו והמשימה שלנו היא שכל אחד ואחת ידעו שבכוחם להציל חיים!"

5 צפייה בגלריה
מרפאה חדשה תטפל במחלימי דום לב
מרפאה חדשה תטפל במחלימי דום לב
הגורם הקריטי בקביעת השרידות של אדם הינו מהירות קבלת הטיפול
(צילום: shutterstock)

מהירות התגובה היא קריטית
באירוע של דום לב, מפסיק ליבו של אדם לפעום באופן סדיר וכתוצאה מכך זרימת הדם והחמצן לאיברי הגוף נפסקת.
הדרך היחידה להשבת קצב הלב לפעילות תקינה היא באמצעות מכת חשמל, כאשר הגורם הקריטי בקביעת השרידות של אדם הינו מהירות קבלת הטיפול: בכל דקה הסיכוי להשיב את קצב הלב לקצב תקין יורד בכ-10%, כך שלמעשה יש לנו דקות ספורות בלבד לתת לאדם מכת חשמל.
מחקרים מראים כי לאחר 4 דקות עלול להתחיל נזק מוחי עקב חוסר זרימת חמצן למוח.
נוכח קריטיות הזמן, נמצא כי ביצוע פעולות החייאה שכוללות שימוש במכשיר מפעם ע"י עובר אורח המהווה את החולייה הראשונה בשרשרת הצלת החיים עד להגעת הפרמדיקים למקום מגבירה את סיכוי ההישרדות של המטופל.
השקעה של 5 מיליון שקל
"לפני כשנתיים וחצי, מפעל הפיס השיק מיזם לאומי בשיתוף מד"א להצבת דפיברילטורים במרחב הציבורי", אומר אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. "במסגרת המיזם נפרסו ברחבי הארץ, מחוץ לעמדות מפעל הפיס, 600 מכשירים מתקדמים בעלי תקשורת אלחוטית למוקד 101 של מד"א בהיקף השקעה של כ-5 מיליון שקלים. הנגישות לעמדות קיימת גם כאשר התחנה סגורה".
"המעורבות שמגלות הרשויות המקומיות בתחום בריאות הציבור רק הולכת ומתחזקת, וראינו זאת ביתר שאת במהלך משבר הקורונה", אומר יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס. "זו זכות עבורנו להיות שותפים במיזם 'שמים לב', שמאפשר לנו לקחת חלק בהעלאת המודעות, בהדרכה, בהצבת מכשירים נוספים במרחב הציבורי, בהגברת התודעה לנושא ובתרומה להצלת חיים יקרים".

5 צפייה בגלריה
מאות מכשירי דפיברילטור יוצבו בבתי הכנסת
מאות מכשירי דפיברילטור יוצבו בבתי הכנסת
מאות מכשירי דפיברילטור יוצבו בבתי הכנסת
(צילום: דוברות מד"א)

להפוך טרגדיה לנס
״המפעם הוא מכשיר קטן ופשוט להפעלה שניתן לשימוש על ידי כל אחד, גם ללא ידע רפואי מוקדם או ניסיון ובאפשרותו להפוך טרגדיה לנס גדול", אומר אלי בין, מנכ"ל מד"א.

קראו גם:

"בשנים האחרונות, פועל מגן דוד אדום יחד עם מפעל הפיס, הרשויות המקומיות ושותפים נוספים על מנת להנגיש את המכשיר לכל אזרח במדינה ולהעמיק את הידע בנושא במטרה להציל חיים במרחב הציבורי.
"פרסנו עד היום אלפי מכשירי מפעם ואנו נמשיך ונפרוס עוד ועוד מכשירים במקומות ציבורים, בבנייני מגורים וברחבי הערים, המושבים והכפרים למען תושבי מדינת ישראל וזאת לצד אלפים מכונני מגן דוד אדום, עובדים ומתנדבים אשר מתניידים עם מכשיר מפעם צמוד ברכבם הפרטי או באופנוע החירום - על מנת לעזור ולהציל חיים בכל עת".