כמו בכל שנה, בסוף השבוע האחרון של חודש מרץ מגיע הלילה שבו אנחנו עוברים בבת אחת לשעון הקיץ. הפעם זה יקרה ביום שישי, 24.3 בשעה 2:00 בלילה. החדשות הרעות הן שנישן שעה פחות. החדשות המעודדות: נרוויח עוד שעת אור בערב.
4 צפייה בגלריה
הלילה עוברים לשעון קיץ
הלילה עוברים לשעון קיץ
עוברים לשעון קיץ
(צילום: shutterstock)
"בניגוד למעבר לשעון החורף שמלווה בתחושת דיכאון, המעבר האביבי מייצר דווקא תחושות טובות יותר של אופטימיות. אך מעבר כזה, כמו כל שינוי בחיים, לא תמיד עובר חלק ומצריך תקופת הסתגלות", אומר ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה.
כיצד אפשר להקל על המעבר?
"בעיקר בעזרת הבנה עמוקה יותר של השעון הביולוגי שלנו והריתמוסים (קְצַבִים) שמאפיינים את גוף האדם. הטבע כולו חי על פי מקצבים ביולוגיים כמו שינה-ערות, הפרשת הורמונים, פעימות לב, נשימה, ביוץ ופריחה. קיימים שני סוגי מקצבים: אלו התלויים בתנאים סביבתיים כמו שינויי היום והלילה או עונות השנה, ומקצבים אחרים, פנימיים עצמאיים, שאינם תלויים".
ד"ר לוי מדגים עד כמה השעון הביולוגי שלנו מכויל למתרחש על כדור הארץ בעזרת ניסוי: חוקרים הראו שצמח שהוכנס לחשיכה מוחלטת, ללא שינויים בחום ובסביבה, ימשיך לפתוח ולסגור את הפרחים במקצב של 24 שעות לערך.

4 צפייה בגלריה
עצות מועילות שיעזרו לכם לישון טוב יותר בלילה
עצות מועילות שיעזרו לכם לישון טוב יותר בלילה
השעון הביולוגי חופף את המחזוריות של היממה
(צילום: shutterstock)

"המסקנה מהניסוי היתה שלצמח יש שעון פנימי שמארגן את הריתמוסים הפנימיים של הגוף, שתפקידו להכין את המערכות הפנימיות לקראת שינויים העומדים לקרות עוד לפני שהופיעו", אומר לוי. "כלומר, הגוף יפריש הורמון מעורר עוד לפני אור ראשון כדי להכין את הגוף ליום חדש".
השעון הביולוגי שלכם מתקתק
"לכל אדם שעון ביולוגי המשמש כמנגנון מווסת, שמתזמן את תפקודי הגוף לאורך היממה. הוא עושה זאת על ידי קביעת קצב הפרשת הורמונים המשפיעים על תהליכים ביוכימיים, פיזיולוגיים ונפשיים", אומר לוי.
"השעון הביולוגי חופף את המחזוריות של היממה ומושפע מהשינויים בין האור לחושך וככל שהמחזור שלו תואם ליממה כך התפקוד שלנו טוב יותר.
"האדם המערבי שגר בעיר הרבה פעמים מנותק באופן מלא מהטבע, הוא חי בחדרים סגורים וממוזגים ולא ממש מחובר לעונות השנה ושעות האור ביממה. למרות זאת הריתמוסים הפנימיים של השעון הביולוגי מסונכרנים עם היום והלילה – חושך ואור, והגוף יפריש מלטונין (הורמון המעודד שינה) כשהחושך מגיע. הפרשה זו תתעצם בהמשך כדי לאפשר שינה טובה ועמוקה יותר.
"השעון הביולוגי הפנימי שלנו הוא מנגנון מורכב מאוד שמסנכרן המון פעילויות שקורות בגוף בו זמנית בלי שנרגיש, כמו הפרשת הורמונים, ויסות לחץ דם, שינויים בקצב הלב ועוד.

4 צפייה בגלריה
די כבר, לכו לישון
די כבר, לכו לישון
תאורה מלאכותית וחיים בחללים סגורים עלול לשבש את פעולת השעון הביולוגי
(צילום: shutterstock)

"אורח החיים הנוכחי מתבסס על תאורה מלאכותית וחללים סגורים ברוב שעות היממה, מה שעלול לשבש את פעולת השעון הביולוגי. כשזה קורה, אנחנו עלולים לראות עלייה משמעותית בסיכון לתאונות, להתפרצות מחלות, עלייה בסיכון להיפראקטיביות, שיבושים בשעות השינה ושינויים בהתנהגות כמו נטייה לכעסים והתפרצויות זעם".
איך מתרגלים לשעון הקיץ ומחברים את השעון הפנימי לזה שבחוץ?
"הדרך הטובה ביותר להגיע לאיזון ולמנוע מחלות הוא לאמץ אורח חיים בריא. אחד המרכיבים של אורח החיים הזה הוא אימוץ ריתמוס של יום ולילה, שינה טובה בלילה וערות ביום. בנוסף מומלץ לוודא שבחדר השינה לא מותקנת תאורת לד שמתעתעת בעין האנושית, גורמת להזדקנות מוקדמת של הרשתית ומעכבת את הפרשת הורמון השינה.
"כדאי להימנע גם ממסכים למיניהם בשעה-שעתיים שלפני השינה ולהקפיד על שעות שינה מספקות בהתאם לגיל ולמצב הבריאותי.

4 צפייה בגלריה
המעבר לשעון חורף גורר החמרה בהפרעות שינה
המעבר לשעון חורף גורר החמרה בהפרעות שינה
כדאי להימנע גם ממסכים למיניהם בשעה-שעתיים שלפני השינה
(צילום: shutterstock)

שעות שינה מומלצות:
לתינוקות וילדים עד גיל 5 מומלץ על 11 שעות שינה בלילה וכשעה וחצי במהלך היום.
לילדים בגיל: 11-5 מומלצות 11-10 שעות שינה.
לילדים בגיל: 14-12 מומלץ על 10-9 שעות שינה.
למתבגרים בגיל: 18-14 מומלץ לישון בין 8.5 ל-9.5 שעות.
למבוגרים מומלץ לישון בין 7 ל-9 שעות.
מה עושים האנשים שעובדים בלילה וישנים ביום?
"לאנשים כאלה מומלץ לפנות לטיפול כדי לעזור לגוף להתמודד עם הסטרס הנלווה לפגיעה משמעותית כל כך בריתמוס הטבעי. כיום ישנו מגוון גדול של טיפולים מעולם הרפואה המשלימה שיכולים לסייע, כמו טיפולי מגע (עיסוי, רפלקסולוגיה שיאצו), דיקור סיני, נטורופתיה, ביופידבק ועוד. תפקידם הוא להקל על ההירגעות ולסייע בכניסה טובה יותר לשינה".
מה הורים לילדים יכולים לעשות לפני מעבר השעון?
"אין פעולה אחת שתוכל לסייע, משום שלא מדובר בשינוי תודעתי אלא במנגנונים פנימיים ובלתי נשלטים. מה כן עושים? מבצעים פעולות שידמו חושך מוקדם יותר וייצרו סביבת שינה רגועה ומזמינה יותר.

קראו גם:

"ניקח לדוגמה ילד עד גיל 5 שצריך לישון כ-11 שעות לפחות. אם הגיעה שעת השינה מבחינת ההורים, אך השמש עדיין זורחת, ניתן לייצר בבית אווירת שינה: החשיכו את הבית, כבו את המסכים המרצדים, ייצרו אווירה רגועה, הגישו את ארוחת הערב בשעה מוקדמת יותר, והקפידו עם הקטנים על טקס השינה המוכר להם בכל ערב.
"לילדים שמתקשים יותר מאחרים, מומלץ לפנות לטיפול משלים שמטרתו ליצור הרגעה פנימית אצל הילדים. טיפולי מגע יהיו בדרך כלל האופציה המועדפת, כשלעיתים יומלץ לשלב טיפול הומאופתי או טיפולי רפואה סינית כמו שונישין (דיקור סיני ללא מחטים לילדים).