לרגע היה נדמה שהחורף התחרט, אבל השבוע הוא חוזר בגדול.
"כשהטמפרטורות יורדות והקור חודר לעצמות, אנחנו מחפשים את המזונות שיעזרו לנו להתחמם", אומרת הדיאטנית ניאורה מרטה.
6 צפייה בגלריה
להגן על מערכת החיסון
להגן על מערכת החיסון
לחמם את הגוף ולהגן על מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)
"עם כל הכבוד לסוודר ולתנור החימום, הגוף מבקש חימום פנימי ואספקה של מאכלים ומשקאות שיחזקו אותו ויגבירו את עמידותו בפני מחלות החורף".
ההמלצות של מרטה:
תה ירוק, תמיד ובמיוחד עכשיו
תה ירוק מומלץ מאוד בכל עונות השנה, ועל אחת כמה וכמה כשהטמפרטורות צונחות. מעבר לכפות הידיים שמתחממות סביב הספל, התה הירוק עשיר בנוגדי חמצון המסייעים למערכת החיסון, מכיל מעט קפאין וגם מעלה את קצב חילוף החומרים ושריפת הקלוריות.

6 צפייה בגלריה
תה המכיל תבלינים מחממים
תה המכיל תבלינים מחממים
תה המכיל תבלינים מחממים
(צילום: shutterstock)

תה בריאות כמו בבית קפה
בבתי הקפה מוכרים אותו בעשרות שקלים, אבל אתם יכולים להכין אותו בבית בקלות, ולזכות בבוסט של חום ובריאות: השתמשו בספל ענק, הכניסו לתוכו ג'ינג'ר, עלי נענע, מקל קינמון, פלח לימון והמתיקו בכפית דבש.
הוסיפו מים רותחים, וכשתסיימו לשתות, מלאו במים רותחים שוב, התה ישמור על טעמו לפחות לשני ספלים.
קינמון מוסיף המון
הקינמון לא רק טעים ומשדרג, אלא גם ניחן בתכונות מחממות. אם אתם מבשלים, תוסיפו נגיעה ממנו, אבל קל ופשוט יותר לשדרג באמצעותו את השתייה החמה: בתה או בחלב חם. אם הברקים והרעמים מקשים עליכם להירדם, נסו את שיטת כוס החלב החם בתוספת קינמון.

6 צפייה בגלריה
במקום צ'יפס קפוא ומטוגן - בטטה אפויה או צרובה
במקום צ'יפס קפוא ומטוגן - בטטה אפויה או צרובה
הבטטה טעימה, מחממת ועשירה בוויטמינים
(צילום: shutterstock)

בטטה, התוספת שתופסת
אחת התוספות הכי מומלצות ליום קר היא בטטה אפויה בתנור. כל מה שצריך לעשות הוא לקלוף, לפרוס פרוסות של כסנטימטר, לזרות שמן זית ומלח גס ולהכניס לתנור בחום של 200 מעלות, עד להשחמה.
קיבלתם לא רק מאכל טעים ומחמם, אלא גם עשיר בוויטמינים A ו-C, במינרלים, בסידן ובאשלגן.

6 צפייה בגלריה
קדירת ירקות שורש
קדירת ירקות שורש
במקום ירקות קרים, הקפיצו ירקות במחבת
(צילום: ריאן)

תחממו את הירקות
בימים קרים בדרך כלל אין חשק לאכול ירקות שנשלפו מהמקרר. הפתרון: להקפיץ אותם או לאפות או לצרוב על מחבת פסים. אפשר להכין חגיגה משולבת של קישואים, בטטות, בצלים, פלפלים, כרובית, ברוקולי ועוד (עם מעט שמן זית, מלח, פלפל - ולתנור).
עם מנת פחממה של קינואה ליד – אתם מסודרים עם ארוחה מלאה, בריאה ומחממת.
פצחו ערמונים
אחת מחוויות החורף הנפלאות היא, ללא ספק, פיצוח ערמונים לוהטים. ההנאה מטעמם וממרקמם הייחודי מובטחת. ערמונים הם זן של אגוזים היושבים בתוך קליפה קשה וחלקה.
הם מאופיינים במרקם סמיך וטעם מתקתק ומלא ארומה. בניגוד לאגוזים אחרים, לערמונים תכולת פחמימות גבוהה ותכולת שומן נמוכה, מה שמשייך אותם לקבוצת הפחמימות.
אז תאכלו להנאתכם, רק קחו בחשבון ש-7 ערמונים שלמים שווים לשתי פרוסות לחם קל. בקיצור, ארוחת ביניים חמימה מצוינת ליום חורף קר.

6 צפייה בגלריה
שילוב של חום, נוזלים ושפע של ירקות
שילוב של חום, נוזלים ושפע של ירקות
מרק כתום. תכונות מחממות ועושר ויטמינים
(צילום: shutterstock)

החשק לנשנש
הגשם החל לרדת, הבית מחומם, בטלוויזיה משודרת הסדרה האהובה עלינו, ואדים עולים מכוס התה הירוק שמזגנו לעצמנו. ובכל זאת חסר משהו. איזושהי פחמימה פשוטה שתקפיץ את הסרוטונין.
כן, אין ספק שהקור מביא איתו חשק לפצח, לנשנש, לטעום ולהתנחם בסוכרים. אז כדי לא להגזים, כדאי לאמץ את גרסת התחליפים: במקום שתי קוביות שוקולד אפשר לאכול שתי פרוסות לחם קל עם כפית ממרח שוקולד, או שתי פרוסות לחם קל מרוחות בכפית דבש וכפית טחינה גולמית.
אפשר להכין עוגיות משיבולת שועל, קמח מלא, פירות יבשים וסוכר חום. גם פירות הדר (לא סחוטים) ופירות מיובשים במינון נמוך הם נשנוש לעתות קור ומשבר.
שוקו חם וכרבולית
אחד המשקאות הרשמיים של החורף, שבדרך כלל מצטרף לכרבולית ולצפייה בנטפליקס, הוא השוקו. כדאי להכין אותו מאבקת קקאו אמיתית, עם חלב חם ולהמתיק במעט סוכר או בממתיק מלאכותי, וקיבלתם גרסה בדוקה של רגע מפנק ומנחם גם ביום הכי קר בשנה.
אגב, אל תתפתו לקנות את השוקו המוכן, שמכיל כמויות גדולות מאוד של סוכר.

6 צפייה בגלריה
מרק ירקות עם אסטרגלוס לחיזוק מערכת החיסון
מרק ירקות עם אסטרגלוס לחיזוק מערכת החיסון
מרק ירקות - מחזק את מערכת החיסון
(צילום: shutterstock)

מצעד המרקים

מרק כתום
כל מרק שתכינו הוא מתכון בדוק להתחממות, אבל מרק כתום הוא האופציה העדיפה. הירקות הכתומים ידועים בתכונותיהם המחממות ובעושר הוויטמינים. מומלץ ללכת על שילוב של בטטה, גזר ודלעת. ההכנה פשוטה: מרתיחים את כל המרכיבים, טוחנים אותם ולא שוכחים להוסיף ג'ינג'ר במהלך הבישול.
מרק עוף ביתי
לא דורש אנרגיה רבה לעיכול, לכן כשחולים הגוף יכול להשקיע אנרגיה במלחמתו בזיהום. מרק עוף שנעשה עם עצמות של עוף מכיל חומרים מזינים כגון ויטמינים מקבוצת B, סידן, מגנזיום ואבץ, המסייעים להדוף הצטננות ושפעת.
מרק פטריות
מרק פטריות שמכיל גם בצל, שום וג'ינג'ר מחזק את המערכת החיסונית. זני הפטריות המועדפים הם ריישי, מאיטקה ושיטאקה, ומומלץ לשלב את כולם במרק.

קראו גם:

מרק ירקות
מכיל שילוב טוב של ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון החיוניים לגוף.
מרק עגבניות
דל קלוריות, שורף שומנים, עשיר בליקופן ובנוגדי חמצון הנלחמים ברדיקלים חופשיים, עוזר לשלוט ברמת הכולסטרול הרע ומגביר את זרימת הדם.
ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc , R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא