אם אתם סובלים מעייפות מוגברת ולא מוסברת, קשיי שינה, כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים, אלרגיה עם או בלי פריחה עורית, עלייה במשקל, או ריח רע מהפה, יתכן שהגוף מאותת לכם שהוא זקוק לפינוי רעלים ולניקוי הגוף, ממש כמו זה שאתם עושים מעת לעת בבית, בארון או ברכב.
3 צפייה בגלריה
ניקוי רעלים
ניקוי רעלים
ניקוי רעלים
(צילום: shutterstock)
למה זה חשוב?
ניקוי רעלים חיוני לרענון פעילות מערכות הגוף. האיבר האחראי לנטרול ולסילוק 75% מהרעלים הינו הכבד: בכל דקה הוא מסנן קרוב לשני ליטרים של דם. מדי יום הוא מפריש כליטר וחצי מיצי מרה למעי.
חשיפה לאוויר מזוהם, תזונה ענייה בנוגדי חמצון, ריבוי תרופות ושתיית אלכוהול, לצד אורח חיים עמוס במתחים וגדוש באירועים שקשה לנפש להכיל, כל אלו מעלים את סף הרעילות של הכבד, מקשים על עבודת המיון, הסינון והפינוי שלו ומובילים לפתולוגיות שונות. הרפואה הסינית מגדירה את המצב כ"תקיעות צ'י כבד" הנגרמת מאורח חיים עמוס ברעלים מטבוליים ורגשיים כאחד.
מיצים, דבש ואורז
קיימות שיטות שונות לניקוי רעלים, החל משתיית מיצים בלבד, אכילת כפית דבש 3 פעמים ביום למשך 10 ימים, או דיאטת האורז הידועה.
בשל התהליכים המתרחשים בגוף במהלך הניקוי, ניתן לראות בהתחלה את מה שמכונה "משברי החלמה" או "תופעות ניקוי", המתבטאות בחולשה כללית, אי נוחות במערכת העיכול, סחרחורת ובעיקר כאבי ראש. כל אלו הן תגובות הגוף ליציאת הרעלים מהתאים ומערכות הניקוי אל זרם הדם.

3 צפייה בגלריה
האיבר האחראי לנטרול ולסילוק 75% מהרעלים הינו הכבד
האיבר האחראי לנטרול ולסילוק 75% מהרעלים הינו הכבד
האיבר האחראי לנטרול ולסילוק 75% מהרעלים הינו הכבד
(צילום: shutterstock)

סדנת גוף-נפש
80 אחוז מהמחלות הפוקדות את הגוף מקורן בדלקות הנגרמות מהצטברויות הרעלים השונים. תרומת ניקוי הרעלים אינה רק בהבראת הגוף ומניעת מחלות כתוצאה מכך אלא גם בהקניית שינויים תזונתיים ואורח חיים בריא.
מטרת הניקוי הינו ליצור במשך שלושה שבועות סוג של סדנת גוף נפש הכוללת תזונה נקייה מרעלים וקלה לעיכול. המטרה היא לאפשר פינוי מירבי של רעלים מהכבד באמצעות מערכות הפינוי של השתן ודרכי המרה.

מה אוכלים?
השבוע הראשון יהיה מבוסס על אורז מלא או אורז בסמטי כמרכז המזון.
בשבוע השני נוסיף מספר ירקות ירוקים (שומר, מנגולד, רוקט, רשד פטרוזילה), שידועים כמטהרי רעילות.
בשבוע השלישי נשלב אורז וירקות אפויים לצד שתי מנות דג.
בשבוע הרביעי מתחילים בחזרה עדינה לתזונה נטורופתית בריאה.
פורמולת צמחים הכוללת צמחים כמו גדילן מצוי ,שורש שן הארי וסרפד תלווה את הליך הניקוי. שלושת הצמחים מרירים, מקררים ומסלקי חום ורעילות. זרעי הגדילן המצוי עשירים בנוגדי חמצון, לכן מסייעים בשיקום כבד במקרים של כבד שומני.

3 צפייה בגלריה
צריכת נוזלים היא חלק חשוב מתהליך הניקוי
צריכת נוזלים היא חלק חשוב מתהליך הניקוי
צריכת נוזלים היא חלק חשוב מתהליך הניקוי
(צילום: shutterstock)

לצד הצמחים המלווים את תהליך הניקוי ניתן לשלב גם צמחי תבלין כמו מרווה לימונית וקמומיל, שיתמכו במערכת העיכול ובמערכת העצבים שכן חלק מתופעות הלוואי של תהליך הניקוי הינו עייפות או נרגזות גדולה. הכבד משחרר את עצמו לדעת ברמה האנרגטית והנפשית, לכן חשוב להיות במנוחה והקשבה לגוף מרגע התחלת התהליך.
קיימות מספר שיטות לניקוי רעלים. בכל שיטה יש להתחשב במצבו הבריאותי, תזונתי ונפשי של המטופל ולהתאים את הניקוי בהתאם. חשוב שהוא יהיה מתון ומאוזן.

ממה נמנעים?
במהלך הניקוי הימנעו לחלוטין ממוצרי חלב, ממוצרים המכילים גלוטן, מוצרים מהחי (בשר עוף, דגים , ביצים) ותבלינים, לרבות מלח, קפאין, אלכוהול ותבלינים חריפים כמו פלפל.
הרבו בתבלינים בעלי השפעה על הכבד כמו כורכום, זרעי כוסברה, כוכב אניס ורוזמרין.
חלק חשוב מהליך הניקוי הינו צריכת נוזלים: שתו בין 10-12 כוסות מים ביום, בנוסף לשתיית תה צמחים.
את המזון בתקופת הכינו באפייה, אידוי או בישול.
הקפידו על לעיסה איטית וממושכת של המזון לטובת עיכול מירבי.
חלקו את המזון על פני לפחות 6 ארוחות קטנות.
את הארוחה האחרונה סיימו עד השעה 7 בערב.
לאחר תקופת הניקוי, כשתחזרו לתזונה רגילה, יש חשיבות גדולה לשימור חלק מהשינויים התזונתיים שהחלו במהלכה, על מנת ליצור רצף של אורח חיים בריא עד לאביב הבא, וכך חוזר חלילה בדיוק כמו עונות השנה.

תה לניקוי הכבד
½ כפית שורש ג'ינגר טרי מגורד, ½ כפית זרעי חילבה , ½ כפית שורש כורכום מגורד
1 כף מיץ לימון ,2-3 עלים של מנטה חריפה,2 כפות מים + 1 ספל מים גדול.
מרתיחים הכל יחד בקלחת מסננים ושותים לבריאות. (מומלץ לשתי 2-3 ספלים של התה)

קראו גם:

חשוב לדעת:
אם הכבד לא ערוך להתמודד עם שחרור רעלים מסיבי, הרעלים עלולים לשקוע ברקמות חדשו ואז – ללא הכנה מתאימה - הניקוי עלול להזיק.
כיוון שהשיטות רבות ומגוונות, וכיוון שלא כל אחת מהן מתאימה לכל אחד, טוב שיותאם וילווה ע"י נטורופת או הרבליסט מוסמך. בתקופת הניקוי כדאי לקחת פסק זמן משגרת היום. עדיף לעבור אותו בסביבה שקטה ורגועה וזאת לאחר שהבנו שמצבנו הבריאותי מאפשר התמודדות עם אתגרי תופעות הלוואי שיש לו על גופנו.

אתי לוין, נטורופתית ND והרבליסטית קלינית Cl.H
נייד : 052-6086016 \ Levinetty.nature@gmail.com