נס פך השמן הקטן של חג החנוכה, שהספיק לשמונה ימים, הוא הזדמנות להאיר כמה עובדות על השמנים השונים המשמשים אותנו להכנת לביבות וסופגניות, וגם על שמנים אחרים התורמים לבריאות.
3 צפייה בגלריה
באיזה שמנים להשתמש?
באיזה שמנים להשתמש?
באיזה שמנים להשתמש?
(צילום: shutterstock)
נתחיל מבחירת השמן הרצוי ביותר לטיגון ולתיבול מטעמי החג:
חשוב להכיר שלושה מונחים חשובים בעולם שמני הבישול: נקודת עישון, חומצות שומן רוויות / בלתי רווי וכבישה קרה.
שמנים שונים מתאפיינים בסוגי חומצות שומן: רוויות, רב-בלתי-רוויות, וחד-בלתי-רוויות. ככל שחומצת השומן לא רוויה היא פחות יציבה אך יותר מיטיבה לגוף.
שמן זית: תיבול, בישול, אפייה
שמן הזית הידוע בהשפעתו הבריאה על הגוף מכיל רמות גבוהות של ויטמין E ( נוגד חמצון) ומכיל חומצות שומן חד-בלתי-רוויות.
תמיד עדיף להשתמש בו לצרכי תיבול, בישול ואפייה.
שמן הזית הוא גם סוג של שמן רפואי: יש בו ריכוז גבוה של פולי סנולים, שאחראים להורדת רמות דלקת בגוף. אם מתחיל לכם כאב גרון, קחו כף של שמן זית עם מעט זרעי קצח.
אפשרות נוספת: השרו בשמן זית מרווה, אורגנו ורוזמרין – ואז תבלו עם השמן את הסלט.
שמן קנולה: הפרטנר המומלץ ללביבות
כמו בשמן זית גם לשמן הקנולה יש נקודת עישון גבוהה יחסית, לכן הוא עדיף יותר לטיגון, כי נקודת ההתחמצנות שלו גבוהה יותר.
אם אתם מכינים ארוחה מלאת טיגוני סופגניות ולביבות, שמן קנולה הוא הפרטנר המומלץ.

3 צפייה בגלריה
שמן זית לתיבול, שמן קנולה לטיגון
שמן זית לתיבול, שמן קנולה לטיגון
שמן זית לתיבול, שמן קנולה לטיגון
(צילום: shutterstock)

שמן סויה, חמניות ותירס: לאפייה קצרה או בכלל לא
שמנים המורכבים מחומצות שומן רב בלתי רוויות (ריבוי של קשרים כפולים), כגון שמני סויה, חמניות, תירס ועוד, רגישים מאוד לפירוק, לכן הם מתחמצנים בטמפרטורה נמוכה יחסית. נכון יהיה להשתמש בהם להכנת רטבים או לאפיה קצרה או לא להשתמש בהם כלל.
שמן קוקוס: להקלה על שפעת
שמן הקוקוס הינו דוגמה לשמן העשיר בחומצות שומן רוויות (שמן יציב שלא מתחמצן בגלל היעדר הקשרים הכפולים). חלק גדול מהציבור חלוק לגבי כדאיות צריכתו של שמן הקוקוס אולם מחקרים אחרונים מעידים על תרומתו הקריטית במחלות מערכת העצבים כמו אלצהיימר.
חומצות שומן בשמן הקוקוס מסייעות בהורדת רמות הכולסטרול והסוכר בדם ויש להן יכולת נוגדת קרישה. צריכת שמן קוקוס טבעי הינה גם דרך יעילה לטיפול במחלות ויראליות לרבות שפעת.
צריכה של שמן קוקוס כחלופה לשמנים צמחיים אחרים תורמת לתחושת שובע מהירה ולכן תורמת לאכילה מופחתת. לחומצות השומן הנמצאות בשמן הקוקוס ישנה פעילות אנטי בקטריאלית נגד חיידקים מזיקים וגם כנגד פטריית הקנדידה.
ואם לא די בכך, מחקרים מראים על השפעת שמן קוקוס על חולי אלצהיימר. מינון נטילה של שתי כפיות, פעמיים ביום של שמן קוקוס הביאה לשיפור משמעותי אצל חולי אלצהיימר. הדרך הקלה ביותר לצריכת השמן היא המסת שתי כפיות השמן בנוזל חם, כגון מים חמים, חליטת תה או דייסת דגנים חמה.
חשוב להתחיל עם מינון התחלתי של כפית אחת ביום על מנת לבדוק את תגובת הגוף.

3 צפייה בגלריה
שמן קוקוס, עשיר בחומצות שומן רוויות
שמן קוקוס, עשיר בחומצות שומן רוויות
שמן קוקוס, עשיר בחומצות שומן רוויות
(צילום: shutterstock)

מה עם הכולסטרול?
שמנים נוזליים הנקנים בסופר הינם שמנים צמחיים, לכן אינם מכילים כולסטרול. כולסטרול הינה מולקולת שומן הקיימת רק בשומן שמקורו בבעלי חיים, לכן כיתוב על שמנים צמחיים שאינם מכילים כולסטרול הוא גימיק שיווקי בלבד.
שמנים ארומטיים: שיפור מצב הרוח
מלבד השמנים המשולבים בתזונה היומית, ישנם שמנים ארומטיים המסייעים לשיפור איכות החיים ולטיפול בבעיות בריאותיות. בכוחם של השמנים האתריים להרגיע, לרומם מצב רוח, לקדם החלמה, לשכך כאב, להגביר קשב וריכוז ולסייע במגוון פתולוגיות של מערכת העצבים כמו אלצהיימר ופרקינסון.
קיימות מספר שיטות לשימוש בשמנים האתריים, החל מהרחה (השיטה הנפוצה ביותר שמשפיעה ישירות על המוח): אמבט, קומפרסים, עיסוי, גרגור ואהלה (קערת אדים). ניתן להשתמש בשמנים הארומטיים בכל גיל לרבות בתינוקות, תוך הקפדה על המינונים המתאימים לכל שכבת גיל.
השמן הארומטי מכיל מאות חומרים פעילים התורמים לפעילות מרפאה האופיינית לכל שמן. בין החומרים ישנם כאלו העלולים להיות מסוכנים לאנשים עם מצב רפואי מסוים. לדוגמא, הסובלים מיתר לחץ דם לא ניתן שמן טימין הידוע כמעלה לחץ דם.
שמן תימוס: תכונות אנטיביוטיות
לעומת זאת למטופל עם שפעת המתאפיינת בכאבי גרון ונזלת קשה וללא לחץ דם גבוה, מומלץ להשתמש בשמן תימוס, שעושה עבודה נפלאה בטיפול בגודש ליחה. בשמן התימוס יש חומר פעיל עוצמתי בעל תכונות אנטיביוטיות, ובדומה ללקיחת אנטיביוטיקה, בעת השימוש בו יש לשקול לקיחה של פרוביוטיקה על מנת לשמור על פלורת מעי מאוזנת.
מלבד היותו שמן מחטא, נוגד דלקת ומשכך כאב יש לשמן גם תכונות אנטי אייג'ינג כמו טיפול בצלוליטיס, אימת כל אישה מתבגרת. לאחר אמבטיה או בעת מקלחת חמה מטפטפים על ספוג הרחצה 3 טיפות של השמנים: רוזמרין, תימוס, לבנדר ואשכולית. מעסים את האיזור, וכך בכל מקלחת עד הפחתת הצלוליטיס.
שמן מיורן: לחץ דם גבוה
שמן המיורן (אזובית) מתאים לטיפול בלחץ דם גבוה ולבעיות לב. השמן מרחיב את העורקים ומקטין את העומס על הלב. פועל נפלא גם במישור המנטלי, מנחם אנשים בודדים או אנשים בצער.
בנוסף, המיורן מסייע במצבי עצירות. הוא גם מפעיל את מערכת העצבים הפרא-סימפתטית האחראית לרגיעה, מה שמסייע לטיפול בנדודי שינה יחד עם לבנדר או שמן תפוז.
שמן אבוקדו, שמן זרעי ענבים
עולם הארומתרפיה הינו עולם קסום המשלב בין השמנים האתריים לבין שמני הנשא, הם השמנים הצמחיים המופקים מאגוזים או מזרעים או מקליפת הפרי. שמני הנשא משמשים לדילול השמנים האתריים המרוכזים.
השימוש בכל אחד מהם נעשה בהתאם לאופי הטיפול הנדרש, היות ואין שמני הנשא דומים אחד לשני בהרכב הוויטמינים והחומרים הפעילים.
למשל, טיפול בעור יבש עם קמטים רבים יעשה עם שמן נשא עשיר בוויטמינים כמו שמן אבוקדו או נבט חיטה. לעומת זאת, לטיפול בעור שומני נבחר בשמן נשא קל ופחות שומני כמו שמן זרעי ענבים.

קראו גם:

שמן של צמח ההיפריקום: מרגיע כאבים
ולבסוף, על אחד השמנים הנפלאים שמעטים מכירים, אבל הגיע הזמן לתת לו את המקום הראוי לו – שמן בכבישה קרה של צמח ההיפריקום. מדובר בשמן שניתן לקנות אך ורק בבתי מרקחת מורשים שמוכרים צמחי מרפא.
השמן מכיל חומר פעיל בשם היפריצין המעניק לו את צבעו האדום המיוחד ואת מנעד יכולות הריפוי ביניהם מרגיע כאבים ומסייע באיחוי ושיקום רקמות העור במצבי דלקת, כוויות, תפרים לאחר לידה ומצבים נוספים.
שמן ומיגרנה
מתכון להכנת הרכב של שמנים אתריים להרחה לטיפול במיגרנה ( לגילאי 25-60)
ממלאים בקבוק של 10 מ"ל במלח גס
מוסיפים מעט שמן שקדים / זרעי ענבים
מטפטפים פנימה 16 טיפות של שמנים אתריים (בנזואין, מיורן, מנתה, מליסה)
בשעת הצורך פותחים ומריחים.
אתי לוין נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H,
Levinetty.nature@gmail.com, נייד : 052-6086016