התעלמות מאסדרה (רגולציה)
כלכלת הטוקנים מעלה על נס עקרונות כמו ביזור והיעדר גורמים ריכוזיים ומפקחים. עד כמה שהעקרונות הללו אכן ראויים וטובים, אין לטעות ולהניח שהתחום הזה הינו חסר רגולציה באופן מלא. למעשה, מסביר און יבין, הרגולציה הולכת ונעשית מעורבת יותר בתחום הזה. יש לזכור כי כאשר ישנה רמה גבוה של ביזור, עדיין אין בכך הגנה מלאה בפני סיכונים מובנים. כאשר יזם ידע לאזן בין מציאת פתרונות מבוזרים חדשים לבין התאמה לכללי הרגולציה הקיימים, מתקבלים הפתרונות הטובים יותר.
און יבין מסביר על גורמים מתווכים ובורסות
בעת האחרונה חלו זעזועים בכל תחום כלכלה הטוקנים ובפרט במימון המבוזר, כאשר ענקי קריפטו התרסקו. און יבין מסביר כי טעות גדולה של יזמים בתחום, היא להתעלם מכל מיני גורמים מתווכים אשר מעורבים בתחום הזה. לדוגמא, יש הבדל עצום בין בורסת קריפטו שמחזיקה בעצמה במטבעות קריפטוגרפיים שאתם קונים, לבין רכישה ישירה של מטבעות אשר נמצאים בידיכם. און יבין מזכיר כלל מאוד פשוט שיכול למנוע טעויות קשות. הכלל הוא – אם המפתח לא אצלך, הכסף לא באמת שלך. יזם שקונה נכס דיגיטלי והוא המחזיק במפתח הפרטי היחיד, לא יכול לאבד את הנכס גם במידה ובורסה כזאת או אחרת קורסת או "רק" חווה פריצה.

1 צפייה בגלריה
כלכלת טוקנים
כלכלת טוקנים
כלכלת טוקנים
(צילום: Shutterstock)

לא כל הבורסות אותו הדבר
כעת אפשר לעבור לשלב הבא, ולהבין כי לא כל הבורסות הפעילות בתחום כלכלת הטוקנים הן אותו הדבר. זו טעות של יזמים בתחום, אשר מתייחסים לכל הבורסות כאל אותו הדבר עצמו ונסביר מה נכון יותר. כלכלת קריפטו יכולה להתנהל למעשה בשני סוגים מרכזיים של בורסות. בורסה מסוג אחד נקראת בורסה ריכוזית. בורסה מסוג אחר נקראת בורסה מבוזרת.
בורסה ריכוזית אולי נחזית להיות חלק בכלכלת הטוקנים ובמימון המבוזר, אבל למעשה היא פועלת יותר כמו בנק רגיל לכל דבר. בורסה ריכוזית מנהלת מערך של רישומים, אשר דומים בצורה מובהקת לרישומים שמנהלים בנקים, חברות ביטוח ופעילים וותיקים אחרים במערכת הפיננסית הריכוזית. בורסות מבוזרות פועלות בצורה שונה, על ידי מנגנון של עושי שוק. כלומר, שווי השוק הנוכחי נקבע על ידי פרוטוקולים אוטומטיים המבוססים על אלגוריתמים מתמטיים על מנת לצטט מחיר לטוקן או מטבע ברגע נתון.
חשוב לשים לב, כי לא כל הבורסות זהות באופן שבו הן מתמודדות עם מניפולציות אפשריות בשוק. מה שיזמים לא תמיד מביאים בחשבון, זה שבורסות מבוזרות אמנם יותר יקרות, אבל זה לא אומר שהן פחות משתלמות. גם העובדה שהבורסות הריכוזיות מנהלות הרבה יותר הון במונחי שווי שוק לא אומרת שהן הבחירה המועדפת באופן אוטומטי.
טעויות של יזמים בהלוואות מבוזרות
דבר נוסף שחשוב להבין בכלכלת טוקנים זה שניתן ללוות או להלוות באקו סיסטם הזה, אבל יש להביא בחשבון כמה דברים. לדוגמא, מטבעות וטוקנים המשמשים כבטוחה, מאופיינים עדיין ברמת תנודתיות גבוהה. יש צורך להעמיד בטחונות, אולם בהינתן תנאים מסוימים, ההלוואה עשויה לעמוד בצורך לפירעון מיידי. כלומר, אם ערך הבטוחות יורד מתחת לסף מסוים, עשויה להיות דרישה מיידית לפירעון או להזרמת ביטחונות נוספים. מחיקת ביטחונות יכולה להיות מהירה ולא תמיד צפויה.


מוגש מטעם: Cointelligence