מה ההבדל ביען הנדסאי למהנדס?
ישנם מספר הבדלים בין הנדסאי למהנדס, אך כדאי להכיר את הסיבה ההיסטורית בגינה החליטו בישראל להכשיר הנדסאים. למעשה, בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת המדינה הצעירה התמודדה עם גלי עלייה רבים ומחסור עצום במהנדסים למגוון תחומים במשק המקומי, ובמיוחד לתעשיית הבנייה. לכן, המדינה בסיוע של גופים אקדמיים החליטה לפתח תוכניות לימודים להכשרה של הנדסאים במסלול קצר וממוקד, ונקבעו תנאי קבלה נוחים יותר לעומת תנאי הקבלה ללימודי הנדסה על מנת להכשיר אנשי מקצוע בזמן קצר ולעמוד בביקוש הרב של המשק למהנדסים.

1 צפייה בגלריה
פיצה
פיצה
פיצה
(צילום: pixabay)

ההבדלים העיקריים בין תואר הנדסאי לתואר מהנדס הינם:
תנאי קבלה – ללא ספק תנאי הקבלה ללימודים תואר ראשון בהנדסה הם מאתגרים ונוקשים יותר בהשוואה לתנאי הקבלה שנקבעו ללימודי הנדסאים. יחד עם זאת, חשוב לציין כי ישנם הבדלים משמעותיים בתנאי הקבלה ללימודי הנדסאים במוסדות הלימוד השונים.
משך הלימודים – כדי להיות מהנדס יש להשקיע לפחות 4 שנים באקדמיה. הלימודים לתואר מהנדס נחשבים לתובעניים יותר וחייבים להשקיע שעות רבות כדי להצליח. הלימודים לתואר הנדסאי נמשכים בדרך כלל שנתיים בלבד, 4 סמסטרים במסלול יום. יש תחומי לימוד שבהם ניתן להירשם למסלול ערב וכך ניתן לשלב בין לימודים לעבודה, ובמקרה זה הלימודים נמשכים שלוש שנים.
תעודה – תואר ראשון בהנדסה הוא תואר יוקרתי, זהו תואר אקדמי לכל דבר הניתן בפיקוח של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). התואר של הנדסאי הוא בפועל דיפלומה מוערכת, זו תעודה מקצועית המוענקת בפיקוח של המכון הממשלתי להשכלה טכנולוגית (מה"ט).
שכר – השכר של מהנדס גבוה יותר מהשכר של הנדסאי, ובעוד מהנדס יכול להרוויח מיד בסיום לימודיו שכר חודשי של חמש ספרות, ההנדסאי המתחיל וחסר הניסיון צפוי לשכר חודשי בטווח של 7,000 ₪ - 9,000 ₪.
יוקרה – תואר ראשון בהנדסה הוא תואר אקדמי יוקרתי, אך כיום הדיפלומה של הנדסאי יוקרתית לא פחות והתעודה של הנדסאי מטעם מה"ט מהווה מקפצה לקריירה.
תחומים מבוקשים
התחומים המבוקשים ביותר ללימודי התואר הטכנולוגי (הנדסאי) הם הנדסאי תוכנה, הנדסאי חשמל, הנדסאי אלקטרוניקה, הנדסאי מכונות (רכב או מכטרוניקה), הנדסאי בניין (יש שני מסלולי התמחות – ניהול הבנייה, תכנון מבנים), הנדסאי מכשור רפואי, הנדסאי סאונד (קול), הנדסאי תעשייה וניהול.
לפני הרישום ללימודי הנדסאים מומלץ להתעדכן במגמות העדכניות בשוק התעסוקה מאחר שיש שינויים מדי פעם ברמות הביקוש להנדסאים בתחומים שונים. ראוי לציין כי הביקוש להנדסאים נמצא במגמת עלייה, והחל משנת 2012 המעמד של הנדסאים הושווה בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים למעמד של מהנדסים בעלי תואר ראשון אקדמי.
מעסיקים רבים מעדיפים לגייס מועמדים בעלי תואר הנדסאי בכלל הידע העדכני של הבוגרים ובמיוחד בגלל הניסיון המעשי שהם רכשו במסגרת ההכשרה המקצועית. גם בהייטק יש מעסיקים שבוחרים לגייס הנדסאים ולא מהנדסים בגלל ההתנסות המעשית של הבוגרים.
טבלאות שכר
תחום העיסוק - טווח שכר הנדסאי
הנדסאי בניין 6,500 – 14,000
הנדסאי חשמל 8,500 – 13,500
הנדסאי אלקטרוניקה 8,000 – 15,000
הנדסאי תוכנה 11,000 – 25,000
הנדסאי מכונות 8,000 – 13,000
הנדסאי קול (סאונד) 7,000 – 9,000
הנדסתי תעשייה וניהול 7,500 – 12,500