רחם גדל באופן ייחודי בזמן הריון כדי להחזיק את העובר המתפתח, ומתרחב ככל שהעובר גדל. לעומתו, החצוצרות, כמו גם אברים אחרים באזור, אינם כל כך גמישים. מצב בו הביצית המופרית מגיעה למקום שאינו הרחם, יכול לגרום לסיבוכים ולהוביל לדימום פנימי, עד כדי סכנת חיים ומוות. לפניך הסבר מפורט על הריון חוץ רחמי, למה זה קורה, מהם הסימנים, ומדוע כל כך חשוב לפנות לרופא/ת נשים שלך ברגע שאת חושדת שמדובר בהריון אטופי.
מהו הריון חוץ רחמי? הריון תיקני נוצר כתוצאה מהמפגש בין הביצית לזרע, שיחד הופכים לעובר המושרש ברירית הרחם. לעומתו, הריון חוץ רחמי מתרחש כאשר הביצית המופרית מתפתחת מחוץ לחלל הרחם. זה יכול לקרות בחצוצרה, שחלה, בחלל הבטן ואפילו בצוואר הרחם.
1 צפייה בגלריה
ד"ר גיא גוטמן - גניקולוג מומחה
ד"ר גיא גוטמן - גניקולוג מומחה
ד"ר גיא גוטמן - גניקולוג מומחה
(צילום: Depositphotos)
מה המשמעות של הריון חוץ רחמי? הריון חוץ רחמי לא מסתיים עם תינוק או תינוקת, משום שלביצית המופרית אין יכולת לשרוד מחוץ לרחם. למרבה הצער, הריון מסוג זה אינו ניתן להמשכיות. ועדיין, טיפול מהיר חשוב והכרחי להגנה על חיי האם, שנמצאים בסכנה ברגע שהביצית המופרית לא מגיעה ליעדה.
מהם הסימנים להריון מחוץ לרחם? התסמינים של הריון מחוץ לרחם יכולים להיות זהים או דומים לסימפטומים של הריון תיקני, החל מהפסקת המחזור החודשי, בחילות, הקאות ולעיתים גם דימום קל מהנרתיק וכאבי אגן. ישנן נשים שכלל לא ירגישו דבר. בדיקת ההריון, יכולה גם היא להיות חיובית, בדומה למצב של הריון תיקני. ועדיין, ככל שהביצית המופרית גדלה מחוץ לרחם, הסימנים והתסמינים הופכים לבולטים, וכך גם הסיכון.
הסימנים שיכולים להעיד על הריון מחוץ לרחם, ומשמשים סימני אזהרה הם:
  • לחץ דם נמוך.
  • כאב בבטן התחתונה.
  • כאבים באגן ובגב התחתון.
  • לחץ בפי הטבעת.
  • כאבי כתפיים.
  • רצון לרוקן את המעיים באופן תדיר.
  • דימום בבטן או בנרתיק.
  • סחרחורת וחולשה.
  • עילפון.
חשוב לשים לב לכל אחד מהתסמינים המפורטים מעלה, במיוחד אם את מרגישה כאב חד בבטן התחתונה, שדורש פנייה באופן מיידי לרופא/ה שלך ו/או לחדר המיון.
האם ניתן למנוע הריון מחוץ לרחם? לא ניתן למנוע היריון חוץ רחמי, אבל כן חשוב לזהות את התסמינים ובכל מקרה של חשש או דאגה, לפנות לרופא/ת הנשים שלך בהקדם. בנוסף, את יכולה לנסות להפחית את הסיכוי לפתח הריון מסוג זה על ידי שמירה על אורח חיים נכון ובריא, הימנעות מעישון, שמירה על משקל נכון ומניעת זיהומים ומחלות מין בעת מגע מיני. לגבי ההריונות הבאים, במידה וחווית הריון מחוץ לרחם, יש סיכוי קטן להישנות, ויחד עם זאת, רוב הנשים שחוו הריון אטופי זכו להריונות תקניים וללידות מוצלחות. מוזמנת, עוד לפני הכניסה להריון, להתייעץ איתי ועם צוות המרפאה לגבי גורמי הסיכון, וגם ללמוד איך ניתן לנסות להפחית את הסיכוי להריון מחוץ לרחם.
כתובת המרפאה: רחוב הברזל 15, תל-אביב טלפון: 0737605550 את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית