המגנזיום נחוץ לבניית עצמות, לוויסות הפעילות של השרירים והעצבים, ובנוסף הוא מווסת את רמת הסוכר בדם, מחזק את המערכת החיסונית, שומר על קצב לב תקין ויציב והמינרל החשוב והחיוני מסייע בשיפור הביצועים הגופניים והספורטיביים – לכן כל מתאמן חייב להכיר את המינרל ולשלב מגנזיום בתזונה.
חשיבות המינרלים והוויטמינים לתפקוד תקין של כלל מערכות הגוף
בעשורים האחרונים המדענים חקרו לעומק את חשיבות המינרלים והוויטמינים לאדם, וכיום כבר ידוע כי התזונה חייבת לכלול ויטמינים מקבוצות שונות ומינרלים שונים, ביניהם גם מגנזיום. המודעות לחשיבות התזונה ואורח החיים הבריא הפכה לנחלת כלל הציבור, וגם בקרב מתאמנים וספורטאים יש הבנה כיצד לבנות נכון את התפריט כדי לשמור על הגוף, להימנע מפציעות ולאפשר לגוף להתאושש בקלות לאחר אימונים אינטנסיביים ותחרויות.
רוב המתאמנים מכירים את החשיבות של סידן, ברזל, ויטמין C וכדומה, אך פחות מכירים את ההשפעה של מגנזיום על תפקוד הגוף וכיצד המינרל יכול לשפר ביצועים באימונים. לכן הגיע הזמן להכיר את המגנזיום וללמוד אילו מזונות עשירים במינרל, מה הסימפטומים למחסור במגנזיום בגוף, כיצד המינרל מסייע לגוף וכיצד נכון לשלב אותו בתזונה.

1 צפייה בגלריה
מגנזיום
מגנזיום
מגנזיום
(צילום: FREEPIK)
כיצד מגנזיום משפיע על גוף האדם?
כאמור, מגנזיום משתתף ביותר מ-300 תהליכים בגוף, והמינרל חיוני בין היתר לתפקוד יעיל ותקין של תאי העצב, יצירת אנרגיה בתאים, ויסות לחץ דם, ויסות הפעילות של שרירי הגוף, שמירה על קצב לב יציב ותקין, ויסות הפעילות של העצבים, ויסות רמות הסוכר בדם, נטרול חומציות בקיבה, ייצור חלבונים, בניית עצמות, ניקוי רעלים ושיפור פעילות המעיים.
כדאי לדעת כי ברוב המקרים מחסור במגנזיום קיים בקרב נשים וקשישים, ובגלל המחסור במינרל אוכלוסיות אלו נמצאות בסיכון לשורה ארוכה של בעיות בריאות כמו לחץ דם לא תקין, הפרעות בקצב הלב, טרשת עורקים, שבץ מוחי, סוכרת, אוסטאופורוזיס ועוד.
חשיבות המגנזיום למתאמנים
מתאמנים חייבים להקפיד על תזונה עשירה במגנזיום מאחר שהמינרל החיוני מסייע בשיפור הבריאות ובביצועים הגופניים במהלך אימונים ותחרויות. המגנזיום משפר את רמות האנרגיה והסיבולת מאחר שהוא מעלה את רמות ה-ATP, כלומר זוכים למקור אנרגיה ראשוני זמין וכך הביצועים הגופניים משתפרים. כמו כן, יש למינרל תפקיד חשוב וחיוני בשיפור איכות השינה, ויסות רמות הסוכר, שיפור תפקודי לב ריאה ועוד.
כאשר יש מחסור במגנזיום, המתאמנים עלולים לסבול מירידה באנרגיה הפוגעת בביצועים שלהם, ובנוסף המחסור במינרל גורם לעייפות, חולשה, התכווצויות שרירים, התאוששות איטית לאחר אימון, בחילות, אובדן תיאבון, תחושת נימול, שינויים בקצב הלב ושינוי בדפוסי ההתנהגות.

איך לספק לגוף מספיק מגנזיום?
ההמלצה היומית לנשים היא לצרוך 310 – 360 מ"ג, ולגברים מומלץ לצרוך 400 – 420 מ"ג ביום. הכמות משתנה בהתאם לגיל ורמת הפעילות הגופנית של האדם. כדי לוודא כי המתאמן צורך מספיק מגנזיום ביום כדאי לעבור בדיקת דם רגילה וחשוב לעקוב אחרי הסימפטומים המוכרים של מחסור במינרל, במיוחד עייפות מוגברת, התאוששות איטית לאחר אימון והתכווצויות שרירים.
ניתן לספק לגוף מגנזיום באמצעות תוספי מגנזיום באיכות גבוהה, ומומלץ לשלב בתזונה מזונות עשירים במינרל. המזונות העשירים במגנזיום הם גרעיני דלעת טבעיים, סובין חיטה, זרעי פשתן, אגוזים מסוגים שונים (קשיו, ברזיל וכו'), גרעיני חמניות, אבוקדו, בננות, טחינה, ברוקולי, עלים ירוקים, טופו ומוצריו, דגנים מלאים, קטניות ועוד.
כדאי לדעת כי במי הברז בישראל יש מגנזיום כיון שהמים קשים, אך אם שותים מים מסוננים כדאי להוסיף מינרלים למי השתייה או לשתות מים מינרלים.
המידע באדיבות הרבלייף – תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא

מוגש מטעם: הרבלייף