השליש הראשון
אחת הדרכים הטובות ביותר לעקוב אחר ההיריון, במיוחד בשליש הראשון, הוא מחשבון הריון אשר יסייע לך לדעת בדיוק היכן את נמצאת. גם אם טרם הספקת לבקר אצל רופא אשר יבשר לך באיזה שבוע את נמצאת, תוכלי להיעזר במחשבון זה כדי לדעת באופן עצמאי את גיל ההיריון, לפי מועד הוסת האחרון.
כבר בשליש הראשון של ההיריון תחווי שורה של תסמינים שונים, המעידים על השתרשות הביצית המופרית ועל התפתחותו של העובר. בחילות והקאות הן תסמינים שגרתיים למדי עבור נשים רבות בשליש הראשון. תסמינים אלה יכולים להופיע בכל שעות היום והם ככל הנראה מופיעים בשל השינויים ההורמונליים המתחוללים בגוף.
תסמין נוסף לו אפשר לצפות בשליש הראשון הוא רגישות ונפיחות של השדיים. גם כאן שינויים אלה מתרחשים בעקבות שינויים הורמונליים בגוף. תחושות הרגישות והנפיחות צפויות לרדת בצורה משמעותית לאחר מספר שבועות, לאחר שהגוף התרגל לשינויים בהורמונים.

1 צפייה בגלריה
מה מתחולל בגופך בכל שליש של ההיריון
מה מתחולל בגופך בכל שליש של ההיריון
מה מתחולל בגופך בכל שליש של ההיריון
(צילום: pexels)

נשים רבים מצפות לשינויים בצורך בהטלת שתן רק כאשר העובר גדול מספיק כך שנוצר לחץ על שלפוחית השתן. האמת היא שכבר בשליש הראשון הצורך להטיל שתן עולה. הסיבה לכך הוא שנפח הדם בגוף עולה, תופעה המעודדת את הכליות לייצר נוזלים נוספים המופרשים בשתן.
במהלך השליש הראשון של ההיריון נוצרים עמוד השדרה, המוח ולב העובר, כמו גם השלייה המגנה עליו ומספקת לו הזנה. לקראת סוף השליש הראשון אורכו של העובר הוא מספר סנטימטרים בלבד וניתן יהיה לראות היווצרות של פנים, כמו גם אצבעות ובהונות.
השליש השני
בשליש השני תסמיני השליש הראשון אמורים לחלוף ובמקומם יופיעו תסמינים חדשים. ראשית, בשליש זה ניתן יהיה להבחין בבטן הריון קטנה, אשר תלך ותגדל לאורך השליש. לצד גדילתה של הבטן, תתרחש גם גדילה של השדיים.
תסמין נוסף הנפוץ בשליש זה הוא הופעה של צירי ברקסטון היקס. אלו הם צירים מדומים שאינם סדירים ומדובר בתופעה רגילה לגמרי. תופעה מעניינת נוספת המתרחשת בקרב נשים רבות היא רגישות בחניכיים, העלולה להוביל גם לדימום מהחניכיים. עם תסמין זה ניתן להתמודד באמצעות שימוש במברשת שיניים רכה במיוחד.
במהלך שליש זה העובר ממשיך לגדול ומשקלו יגיע לכמה מאות גרמים. שיערו וציפורניו של העובר יצמחו והוא יוכל לשמוע את המתרחש סביבו. גם חיישני הטעם בלשונו של העובר יחלו להתפתח ואם מדובר בבת תתרחש ההתפתחות של הרחם והשחלות.
השליש השלישי
השליש השלישי עשוי להביא עמו תסמינים מאתגרים ככל שהעובר ממשיך להתפתח והלידה מתקרבת. את עלולה לחוש בכאבי גם בשל הרפיית העצמות באזור האגן כהכנה ללידה, לצד עליית משקלו של העובר. יתכן גם כי תחושי קוצר נשימה בשל לחץ הרחם על הסרעפת, לצד צרבות המתרחשות מלחץ הרחם על הקיבה.
כמו כן, בשליש זה הצורך להטיל שתן בשליש זה עולה, שכן העובר לוחץ עוד ועוד על האגן ועל שלפוחית השתן. בשלב זה יתכן כי גם תופיע בריחת שתן בעת מאמץ.
בשליש זה העובר יכול לחלום, דרכי הנשימה שלו מתפתחות והיכולת לשלוט בחום גופו עולה. לקראת הלידה ימשיך העובר לגדול ואיבריו יגיעו להתפתחות מלאה לקראת הלידה המרגשת.

מוגש מטעם: אלטמן