בחצי השנה האחרונה פאני בוזגלו שומרת שבת. מכניסת השבת הטלפון כבוי והטלוויזיה דוממת, ואת מרכז הסצנה תופסים נרות שבת וארוחה משפחתית. 110 אלף העוקבים שלה באינסטגרם ו-39 אלף העוקבים בטיק טוק כבר התרגלו להיעלמות שלה מהמסכים עד צאת השבת.
5 צפייה בגלריה
פאני בר מוחא-בוזגלו
פאני בר מוחא-בוזגלו
פאני בר מוחא-בוזגלו
(צילום: גיל נחושתן)
"כמה טוב עושה ניתוק של 25 שעות מהרשתות החברתיות והטלוויזיה", היא אומרת. "הזמן מוקדש נטו למשפחה, בלי סטורי והסחות דעת. אני יושבת לשיחה עם אבא, עם הילדים, מרוכזת בהם נטו. בעידן שלנו זה לא קורה, אני כל היום אומרת 'רק שנייה אני איתך' 'מיד חוזרת אליך'.
"אנחנו כל הזמן במרדף, ואני אומרת שקיבלנו את השבת במתנה ועל הדרך מרוויחים מצווה מהממת, אז למה שלא להקדיש אותה למשפחה שלי? זה מחבר ומקרב הרבה יותר ממה שאנשים מדמיינים".
את מתחזקת? לא נראה יותר תמונות חשופות שלך?
"אין קשר. אני שומרת שבת ואלבש מה שירגיש לי בנוח, זה לא סותר. שכר מצווה - מצווה, שכר עבירה – עבירה. ביומיום שלי אני עדיין אדם שחי חיים חילוניים. אני לא מתלבשת בלבוש דתי או פחות חשוף, אני לבושה רגיל ומבלה עם החברים במסיבות, ועוד מעט נחזור גם לים. אבל מכניסת השבת עד צאתה – אתנחתא לי ולמשפחה שלי. מה יותר טוב מזה?".

הילדים לא הבינו מאיפה זה בא


הכול התחיל די במקרה, בטיול עם חברים באתונה. "דיברו שם על המצווה הגדולה בשמירת השבת. בסופ"ש שלאחר מכן הייתי עם אחותי והילדים בבית מלון בארץ והחלטתי לשמור שבת, דבר שלא עשיתי מילדות. זה היה סוג של ניסיון, הנחיה של הלב.

5 צפייה בגלריה
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני חסינה לרפש שמייצרים בריוני המקלדת"
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני חסינה לרפש שמייצרים בריוני המקלדת"
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני חסינה לרפש שמייצרים בריוני המקלדת"
(צילום: גיל נחושתן)

"ביקשתי מהילדים שיתרחקו ממני עם הטלפון, אמרתי שאם הם רוצים לשמור איתי הם מוזמנים, והם מכירים את הקודים לשמירת שבת. חלקם לא הבינו מאיפה זה הגיע ואמרו שהם לא שומרים, אמרתי שאין בעיה, אבל שיכבדו אותי, והם השתדלו להיות לידי כמה שעות בלי טלפונים.
"כמה ימים לאחר מכן עליתי לכותל עם אחותי קארין לפני יום כיפור. צמרמורת. בחיים לא התפללתי, ופתאום תפילה כזאת ומשהו רוחני שאי אפשר להסביר. כמה עוצמות לנפש. נורא כיף לי במקום הזה, ודברים משמיים מסתדרים חלק. אם מרוויחים מכל הכיוונים, למה לשחרר? אני שומרת שבת והשבת שומרת עלי. צריך לחבק את כל הטוב הזה".
מה מסתדר יותר חלק?
"היה קצת קושי עם העסק, ופתאום הכל זורם. זה מגיע מלמעלה, אין לי דרך אחרת לפרש את זה. פתאום אנשים שלא היו צריכים להיות בחיים שלי יוצאים מהחיים שלי בצורה נעימה ולא פוגענית, מבלי שהייתי צריכה להסתכסך איתם. זה כאילו אני עוברת מאפס קמ"ש למאה".
שינוי קיצוני למישהי כמוך שכל היום מחוברת לרשתות. קשה?
"לא. פשוט הנחתי הכל בצד. הכול מתגמד ליד הילד שלי שאומר 'אמא, מאז שאת שומרת שבת את יותר רואה אותנו'. אפשר לשבת עם חברה לקפה ולהסתכל לה בעיניים, מבלי להעביר דברים ברשת. זה מחזיר את הרגש והאנושיות שאיבדנו מאחורי המסכים. ברשתות יש גם הרבה צביעות, כי יותר נוח להביע דברים ללא רגש, לשלוח אייקון ולסגור עניין.
"לפעמים אנחנו שולחים אימוג'י של אהבה כמוסכמה חברתית, ולא בהכרח מתכוונים לרגש. הרי אם היה צריך לדבר את הדברים האלה, זה לא היה קורה באותו אופן. גם אין ברכה בכסף שמרוויחים בשבת, ובעיקר יש פסק זמן לעצור, לנשום, לחבק, לדבר".

5 צפייה בגלריה
פאני בר מוחה בוזגלו על ההדחה מ'הישרדות'
פאני בר מוחה בוזגלו על ההדחה מ'הישרדות'
"אני לא שחקנית". פאני בהישרדות VIP
(צילום: רשת 13)

איפה אתם עושים את השבת?
"לרוב אני מתארחת אצל ההורים עם המשפחה, שחלקם שומרים שבת. אמא תמיד שמרה שבת, אבא התחיל לא מזמן. קוראים, יושבים מסביב לשולחן עם פיצוחים, משלימים שעות שינה. גם אחותי קארין התחילה לשמור שבת שבועיים אחריי".
ואולי פשוט התעייפת מהמרוץ המוחצן והחיים ברשתות?
"בתור יוצרת התוכן של עצמי, אני מחליטה מה להעלות, ומשקפת את החיים האמיתיים שלי בלי פילטרים. מצלמת את הלברדור הגדול שהפיל את הבן שלי מחוץ לבית ההורים ונשך אותו, מקבלת חוות דעת על מנה במסעדה ועל הרופא המנתח שהחליף לי את השתלים בחזה. לא צריך יותר לעשות גוגל, אנשים נותנים לך מהניסיון שלהם. אז לא, לא התעייפתי מהרשתות. אני מעלה את עצמי שרה באוטו ומקטרת על החורף, ואנשים אוהבים את האותנטיות ומחבקים אותי".

אושיה בזכות עצמה


היא בת 36, נחשפה לראשונה עם הקרנת הסדרה "הבוזגלוס", כגרושתו של מאמן הכדורגל אוהד בוזגלו, ומאז הפכה לאושיה בזכות עצמה. היא מגדלת את ארבעת ילדיהם בקומה ה-20 בשכונה חדשה בקרית ביאליק - התאומים ליון וסאן (בת ובן, בני 14 וחצי), רוי (בן 9) ותאי (בן 8). שש שנים חלפו מאז הגירושים, אבל היא עדיין מוכרת כפאני בוזגלו ("זה שם הבמה שלי"), וברשתות היא מופיעה כפאני בר מוחא.
היא השנייה בין שבעת ילדיהם של רחל ויעקב בן מוחא, שגדלה בעכו והבטיחה לעצמה חיים בעיר הגדולה. את אוהד בוזגלו פגשה במסעדה בקריות בזמן מלחמת לבנון השנייה, כשהיתה עריקה מצה"ל, עברה לראשון לציון והפכה לחלק ממשפחה שבה ארבעה אחים ספורטאים יישרו קו עם נוסחת הנישואים של כדורגלנים ודוגמניות, לפחות דוגמניות בפוטנציה.

5 צפייה בגלריה
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני שומרת שבת ואלבש מה שירגיש לי בנוח, זה לא סותר"
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני שומרת שבת ואלבש מה שירגיש לי בנוח, זה לא סותר"
פאני בר מוחא־בוזגלו. "אני שומרת שבת ואלבש מה שירגיש לי בנוח, זה לא סותר"
(צילום: גיל נחושתן)

בסדרה "הבוזגלוס" לא היססה לחשוף איך גילתה במקרה התכתבות של בעלה עם אישה אחרת וכרטיס אשראי נוסף שהחזיק, ולפני כשנה נפרדה על רקע דומה מבן זוגה אושרי כהן, שופט כדורגל שעברה לגור איתו בדירה הנוכחית, כשחזרה מצילומי "הישרדות".
"אני לא רוצה להתייחס לזה, זה לא משפיע עלי", היא אומרת, "וזה לא משליך על גברים אחרים. מה שהיה ספציפית עם שני הגברים האלה, הוא שלהם. כאדם ריאלי וחיובי, אני עם הפנים קדימה.
"נכון להיום אני לבד, ולא התייאשתי מזוגיות, החיים לפניי ואני לא חוששת מכלום. סדר היום שלי הוא כזה שבן הזוג שייכנס אליו יהיה מאוד מדויק. אני צריכה לבחור את הבנאדם בפינצטה, וזה יבוא. אני לא חוששת וגם לא מתפללת לזה כרגע.

5 צפייה בגלריה
"לא התייאשתי מזוגיות". פאני ואוהד
"לא התייאשתי מזוגיות". פאני ואוהד
"לא התייאשתי מזוגיות". פאני ואוהד
(צילום: פרטי)

"אני עסוקה ברשתות החברתיות ובבילויים, והילדים שלי הם מרכז חיי - אני מכבסת, מבשלת ולוקחת לחוגים, ומסיעה אותם לבתי הספר בעכו. אני אוהבת את החינוך שם, והילדים רצו להישאר עם החברים. העדפתי שימשיכו להיות רגועים ותלמידים מצטיינים, ואני אסיע רבע שעה בכל בוקר, אני בולעת את הצפרדע הזאת באהבה".
היא עוברת באופן קבוע הלבנות שיניים ומילוי שפתיים, והיא שזופה גם בחורף. ולפני שבועיים עברה החלפת שתלים בחזה, לאחר הגדלה שעשתה לפני 13 שנים: "פנו אלי מכללית אסתטיקה ואמרתי שהעיתוי מדויק מבחינה רפואית. ריגש אותי לחזור לזה, וההחלמה היתה קלה".
כבר שש שנים שהיא מפעילה עם אחותה קארין חנות תכשיטים בקניון עזריאלי עכו, ושוקלת שינוי מסלול בגלל מעבר הקניות לדיגיטל, ופעילה מסביב לשעון ברשתות החברתיות, שגם הן מהוות עבורה מקור פרנסה. והיא למדה לא להתרגש מכל מה שכותבים לה שם: "אני היוצרת, הבמאית ואשת התוכן של עצמי, ומקבלת שם המון אהבת חינם ופרגון, ואני חסינה לרפש שמייצרים בריוני המקלדת ומקווה שבקרוב תהיה על זה אכיפה, כי לאנשים אין גבולות. הם שוכחים שבצד השני יש בן אדם עם רגשות ומשפחה, מקללים ומאחלים מחלות קשות לך ולילדים שלך. סתם שנאת חינם".
בקרוב מתחילים לצלם את העונה השמינית של הבוזגלוס. איתך או בלעדיך?
"בעונה הזאת סביר שכבר לא אשתתף, אולי יהיה רק משהו קטן שקשור בילדים או באוהד. הדמות שלי הגיעה למיצוי, ואחרי הכל זה דוקו ריאליטי, זה אמור להיות אותנטי ואמיתי. אני לא שחקנית, וגם האחרים הם אנשים שפשוט חושפים את חייהם הפרטיים. זאת היתה תקופה יפה".

קראו גם:

עם מי את בקשר מהמשפחה?
"יש לי קשר טוב עם חמי יעקב. לא מזמן, כשדוד שלי נפטר, יעקב וחני באו לנחם את אבא בעכו, ויעקב אמר 'אמנם רשמית נפרדת מאוהד, אבל בלב תמיד תהיי הכלה שלי ואני אוהב אותך. הלוואי שיכולתם לחזור להיות ביחד'. הוא איש מהמם.
"אני גם מאוד מפרגנת לאוהד, אפילו עזרתי לו לא מעט עם בנות. למה לא? הוא לא מעניין אותי בשום צורה חוץ מזה שהוא האבא של הילדים שלי. אין לי שום רגש אליו. הוא אומר בכל ראיון 'אני אוהב אותה, ואוהב אותה עד סוף ימי. אדאג לה כמו הילדים שלי'. וגם זאת לא אהבה של בן זוג, זאת אהבה מסוג אחר".