מפעל מוצרי ההשקיה נען־דן ג'יין שבקיבוץ דן סגר את שעריו והפסיק לפעול. פעילותו החלה לפני 45 שנים כדן ממטירים, לפני עשר שנים הוא נמכר לקיבוץ נען, ואחרי כן הוא עבר לבעלות התאגיד ההודי ג'יין. מעתה יהיה הייצור הן בהודו והן במפעל החברה בקיבוץ נען.
1 צפייה בגלריה
מחסן צפוני ימשיך לפעול. המפעל בנען, צילום: שאול גולן
מחסן צפוני ימשיך לפעול. המפעל בנען, צילום: שאול גולן
מחסן צפוני ימשיך לפעול. המפעל בנען, צילום: שאול גולן
לאחרונה הסתיימה העברת המכונות, וכך גם חובת השימועים לפני פיטורים ל־68 עובדים. 12 איש נשארו עובדי החברה, והם יעסקו בשיווק מוצריה ובניהול מחסני השיווק שנשארו באתר המפעל.
אף שמדובר בצעד צפוי לאחר התנתקות קיבוץ דן מהמפעל, אובדן מקום העבודה מתקבל בצורה קשה אצל חלק מהעובדים, תושבי יישובי הגליל העליון, החוששים להישאר מובטלים באזור שאינו משופע באפשרויות תעסוקה.
ההחלטה על הקמת מפעל דן ממטירים התקבלה בקיבוץ הצפוני ב־1970, והוא החל לפעול ב־1972. המפעל התמחה בפיתוח, בייצור ובשיווק של מערכות מיקרומפלסטיק להמטרה, וכן מערכות לבקרת אקלים.
ב־2001 הוחלט על מיזוג דן ממטירים עם חברת נען מערכות השקיה שבבעלות קיבוץ נען, שעסקה בפיתוח, בייצור ובשיווק של מערכות טפטוף והמטרה לחקלאות ולגינון.
קיבוץ נען החזיק ב־69 אחוזים מהבעלות על החברה החדשה, וקיבוץ דן ב־31 אחוזים. במסגרת המיזוג עברו בדן לייצר גם טפטפות. ב־2007 הוחלט בדן למכור את חלקו בחברה לשותפים מנען תמורת 17 מיליון שקלים במזומן וכיסוי חובות שנצברו בסך עשרה מיליון שקלים.
בתהליך המכירה סוכם שהמפעל בדן ימשיך לפעול בקיבוץ במשך חמש שנים, ואחר כן יוכלו הבעלים להעבירו לאתר אחר. המפעל פעל ביעילות רבה, והעברתו נעשתה לאחר עשר שנים.
במקביל למכירת דן ממטירים לקיבוץ נען, מכר נען ב־2007 50 אחוזים מאחזקותיו בחברת ההשקיה נען־דן לתאגיד החקלאות ההודי ג'יין אינטרנשיונל.
חמש שנים לאחר מכן, ב־2012, מכר קיבוץ נען את יתרת אחזקותיו, ובכך השלים את האקזיט. בהסכם עם ג'יין נקבע כי הפעילות במפעל החברה בנען תימשך לפחות עד שנת 2020.
אהרון מליקה (81) מדן עבד בדן ממטירים מאז הקמתו, ולימים השתלב בתפקידים שונים בנען־דן ג'יין, האחרון שבהם היה שיווק בין־לאומי. בחודש אוגוסט יֵצא לגמלאות והוא בן 80, ויעקב מביתו אחר השלמת תהליך סגירת המפעל, תהליך שהחל בדצמבר 2016.
שורש הבעיה, לדעת מליקה, הוא החלטה של קיבוץ דן מ־2007 למכור את המפעל לקיבוץ נען.
"בעיניי הייתה זו טעות", הוא מסביר. "הנהלת הקיבוץ הציגה תמונה מסוימת לחברים, ולפי זה הם הצביעו בקלפי. אילו היה קיבוץ דן מתעקש, הוא היה יכול לקבל הסכם טוב יותר ותמורה גבוהה יותר על חלקו בחברה, אבל למי שניהל את המשא ומתן בער לסיים ולראות את הכסף".
מה ההרגשה שלך עם הסגירה?
"חבל לי על מה שקרה. קיבוץ דן הקים פה שכונה חדשה שבאו לגור בה אנשים חדשים, והמפעל היה יכול להיות מקור פרנסה נוסף לתושבי הסביבה. הבעיה היא שלא הסתכלו אצלנו מעבר לקצה האף".
מחברת נען־דן ג'יין נמסר בתגובה:
"החברה נערכת בשנה האחרונה להגברת פעילות הייצור והשיווק שלה בישראל ובעולם, לנוכח השינויים בשווקים הבין־לאומיים.
"לשם כך, וכדי לייעל לוגיסטית וכלכלית את הייצור, הוחלט לרכז את כל פעילות הייצור באתר אחד - במטה החברה שבנען. פעילויות השיווק, המחקר, הפיתוח והתכנון, כולל מחסן צפוני שבאתר דן, ימשיכו לפעול במקום לטובת חקלאי הצפון.
"העובדים באתר דן הגיעו באמצעות הארגון היציג שלהם, ההסתדרות, לתכנית פרישה מוסכמת ומכובדת בתנאים מיוחדים ומשופרים, כולל יציאה לפנסיה מוקדמת לחלק מהעובדים, סדנאות אישיות וקבוצתיות לעזרה בחיפוש עבודה, קורסי הסבה ועוד.
"עובדים רבים נעזרו בחברה למציאת מקום עבודה חדש, ותהליך העברת הייצור לאתר נען עבר בהצלחה רבה הודות לשיתוף הפעולה ההדוק עם העובדים והסתדרות העובדים הלאומית.
"כדי שהעובדים יתארגנו די זמן מראש למציאת חלופות בעקבות השינוי, ניתנה התרעה של כשנה מראש על העברת הייצור לנען. נוסף על כך קלטה החברה לנען כמה מהעובדים מהאתר הצפוני, ואחרים מצאו חלופות תעסוקתיות לפני תאריך היעד, ובכל מקרה קיבלו את התנאים המשופרים.
"החברה השקיעה בישראל בשנתיים האחרונות כ-20 מיליון שקלים בבניית אולמות ייצור חדשים, בהכנסת מכונות ייצור מתקדמות ובקליטת עשרות עובדים, בכללם מהנדסים ואגרונומים".