בחודשים האחרונים, מאז תום הסגר השלישי, שוכרים וקונים רבים בשוק הנדל"ן מרגישים שהם לא מצליחים להשיג דירה.
4 צפייה בגלריה
כל חברת בנייה תציג את הפרויקטים שלה בביתן תצוגה אינטראקטיבי
כל חברת בנייה תציג את הפרויקטים שלה בביתן תצוגה אינטראקטיבי
הגדילו את הטווח לרחובות סמוכים ולערים נוספות למרות הרצון לאזור ספציפי
(צילום: shutterstock)
קיימת "התפוצצות" של רכישות נדל"ן כפי שמשתקף בדוחות האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר ומשרד השיכון.
נתוני הבנקים מראים ביקושי שיא להלוואות עבור משכנתא. מחירי הדיור עולים בהתאמה, הן עבור שכירות והן עבור קנייה.
קראו גם:
למה זה קורה דווקא עכשיו?
נגיף הקורונה האיץ תהליכים: אזרחים שעברו שלושה סגרים בבית ושקלו בעבר לשפר דיור- השהייה הארוכה בבית הביאה אותם להחלטה סופית לעשות את הצעד.
הביקוש בארץ לנדל"ן עולה משמעותית על ההיצע. ישראל מובילה במספר הילדים שנולדים מדי שנה.
על פי נתוני ה-OCED נולדים בישראל כ-200 אלף תינוקות בשנה, מתים כ-50 אלף איש בשנה ובונים רק כ-49 אלף דירות בשנה. הכיוון ברור: מחסור של כעשרת אלפים עד 15 אלף אלף יחידות דיור בשנה והפער רק הולך וגדל לאור הדמוגרפיה.
הריבית הנמוכה בעולם מביאה אנשים רבים לקחת הלוואות לצורך רכישת נדל"ן בתנאי החזר נוחים מאוד ובריבית כמעט אפסית. לכן משקיעים רבים מנצלים את הריבית הנמוכה והיעדר התשואה בבנק לרכישה מוגברת של נדל"ן.
ירושות: הורים רבים מורישים עוד בחייהם את כספם לטובת רכישת נכסים לילדיהם, מתוך הבנה שכיום ישנו קושי משמעותי לזוג צעיר לחסוך את ההון הראשוני הדרוש לרכישת דירה.
4 צפייה בגלריה
קונים דירה בלי ייעוץ משפטי
קונים דירה בלי ייעוץ משפטי
בתים פרטיים, מרפסות גדולות ודירות גן הפכו מאז הקורונה לטרנד מבוקש
(צילום: shutterstock)
בתים פרטיים, מרפסות גדולות ודירות גן הפכו מאז הקורונה לטרנד מבוקש, הן לשכירות והן לקנייה. הצורך לשהות במרחבים פתוחים הביא את הישראלים לחפש אופציה רלוונטית צמודה או כחלק מהדירה.
העלאת מס הרכישה בתקופתו של שר האוצר הקודם כחלון הביאה משקיעים לבטל את הכוונה שלהם לרכוש דירה להשקעה ולהסב את ההשקעות שלהם לאפיקים אחרים. כתוצאה מכך נגרמה עלייה משמעותית במחירי השכירות וגם ירידה במלאי הדירות להשכרה בשל ביטול הרכישות על ידם.
בשיא משבר הקורונה ועדות התכנון ומכרזי המדינה עבדו בצורה חלקית, מה שהביא לירידה משמעותית בתכנון של פרויקטים חדשים וכתוצאה מכך לירידה זמנית במכרזים ובהיתרי בנייה. לאור זאת רואים היום הקטנה נוספת של המלאים הנמוכים כאמור מול הביקוש.
קונים פוטנציאלים רבים שנפגעו כלכלית בתקופת הקורונה פוטרו או עברו למסלול של חל"ת הקפיאו את הרכישה שלהם בשלב זה מסיבות מובנות ועברו למודל של שכירות, דבר שהגביר את הביקוש לדירות להשכרה.
4 צפייה בגלריה
ניר שמול
ניר שמול
ניר שמול
(צילום: תומר פדר)
אז מה אתם יכולים לעשות?
אל תחכו
קנו ותשכרו בלי להתמהמה. ברגע שיש עסקה והיא מתאימה מבחינת גודל הדירה, המיקום והמחיר, תחתככו ואל תמתינו. בשוק של מוכרים ומשכירים יגיע מישהו אחר ויחטוף את הדירה אם לא תהיו החלטיים. כמובן שחובה לבדוק משפטית והנדסית את הנכס לפני ההחלטה.
תרחיבו את רדיוס החיפוש
הגדילו את הטווח לרחובות סמוכים ולערים נוספות למרות הרצון לאזור ספציפי. לעיתים הגדלת טווח החיפוש תביא למציאה של עסקה טובה יותר, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הדירתי.
4 צפייה בגלריה
שוכרים או קונים דירה?
שוכרים או קונים דירה?
שוק של מוכרים ומשכירים כמו השוק של היום, יהיה קושי משמעותי למצוא את המחיר שקיבלנו בחודשים שעברו
(צילום: shutterstock)
תבקשו עזרה
פנו לחברים, מכרים ומקורבים שגרים באזור המבוקש. בשוק של היום הרבה מהדירות מועברות מיד ליד ללא פרסום רק מהיכרות מוקדמת. שווה וחשוב שיידעו שאתם מחפשים דירה בסביבה מוגדרת. עסקאות רבות, במכיר ובהשכרה, נסגרות כך מתחת לרדאר.
תפנימו: אלה המחירים
לעיתים אנו שבויים בעבר ויש לנו קושי פסיכולוגי לרכוש או לקנות דירה במחיר גבוה יותר מול עלויות העבר. חשוב להבין שבשוק של מוכרים ומשכירים כמו השוק של היום, יהיה קושי משמעותי למצוא את המחיר שקיבלנו בחודשים שעברו.
מדד תשומות הבנייה
בעסקאות עם קבלנים, לאור התייקרות מדד תשומות הבנייה, חשוב לנסות לגדר אותו ולשים לו סף: אם יעלה עד סכום מסוים הרוכש ישלם, ומעבר לסכום זה הקבלן יספוג זאת. כמו כן כדאי להכניס סעיף של אפשרות להקדמת תשלומים, כיוון שקבלנים רבים כרגע לא מוכנים להקדים תשלומים כדי ליהנות מעליית המדד.
הסכם ארוך טווח
כשוכרים, מומלץ לכם לעשות הסכמים ארוכי טווח ככל האפשר עם עלייה באופציה באחוזים בודדים, ולא לנהל מו"מ בעתיד על העלייה. זאת כיוון שהיא עלולה להוביל ליציאה מהדירה כי יהיה שוכר חדש שיהיה מוכן לשלם יותר. כמו כן הכניסו סעיף בהסכם שמאפשר הכנסה של שוכר חליפי אם תרצו לעזוב.
פרויקט דירה להשכיר
שווה להם לברר מול הקרנות שרוכשות דירות ולחפש את הזוכים במסגרת פרויקט דירה להשכיר אותו יזמה הממשלה, במטרה לנסות למצוא עסקאות בשכר דירה מפוקח לפרק זמן ארוך.
דירה ראשונה
אם זו הדירה הראשונה שאתם רוכשים, שווה לבחון את תוכנית מחיר מטרה שיזם שר השיכון הקודם ליצמן לרכישה במחיר מופחת על פי אזורים שהוגדרו מראש ובהם המדינה מסבסדת את מחיר הקרקע לטובת הרוכשים.
שתהיה רכישה והשכרה מהנה.
ניר שמול הוא מנכ"ל חברת שניר.