בתחילת חודש ינואר תפתח בגלריה "מאיה" השוכנת בקרית המלאכה בתל אביב תערוכה של מרב סודאי (48), ילידת נהריה וחברת קיבוץ גבת. התערוכה, "תערוכה יחידה" זה שמה הזמני, תציג כעשרה ציורי עירום של האמנית בחיק הטבע.
1 צפייה בגלריה
"עושה את הדבר הנכון". סודאי על רקע הציור שהוסתר, צילום: אוריאנה אלמסי
"עושה את הדבר הנכון". סודאי על רקע הציור שהוסתר, צילום: אוריאנה אלמסי
"עושה את הדבר הנכון". סודאי על רקע הציור שהוסתר, צילום: אוריאנה אלמסי
הפעם, בניגוד לעבר הלא רחוק, סודאי, שהציגה ואצרה עשרות רבות של תערוכות יחיד וקבוצתיות, לא חוששת מניסיונות הסתרה או מהשחתה של העבודות.
בתחילת החודש שעבר, דווקא בתערוכה קבוצתית בשם "חשומה" (בושה בערבית) בבית האמנים בתל אביב שקיבצה עבודות שעסקו בתפישה חברתית צפון אפריקאית של בושה והסתרה, זכה הציור של סודאי להתכסות בבד אותו הניחה עליו מגשרת שמשרדה נמצא בסמוך לקיר עליו נתלתה התמונה, ושאותו ביקשה להסתיר מעיני לקוח חרדי שהוזמן למשרדה.
סודאי שהתה באותה תקופה בחו"ל, והעניין הגיעה לידיעתה דרך כלי תקשורת ומסרונים של חברים. כעת היא מתייחסת לתקרית ולמניעיה לראשונה.
"לא רק הציור שלי טופל בצורה מבישה, אלא גם ובעיקר פסלים שניצבו בחוץ ורוססו בספריי שחור. על קיר המבנה נכתבה בגדול המילה 'בוגדים'. אני חייבת לציין שדווקא פסל עירום גברי, המבוסס על הפסל הכנעני של נמרוד, נותר כפי שהוא למרות שהוא בוטה למראה הרבה יותר".
מה ידוע לך שהביא להסתרת ציור העירום שלך?
"אני התבקשתי על ידי האוצר שרון תובל להביא ציור שמתכתב עם נושא התערוכה. במיוחד עבורה ציירתי את הציור שלי בעירום, בטבע, בצורה שמזכירה את ארוחות הבוקר על הדשא של אדוארד מאנה.
"הדמות לא חושפת עירום בוטה אלא מרומז והיא מביטה לצופה בעיניים. היא נתלתה בחלל שאינו מרכזי, כמעט צריך היה לחפש את הציור, אבל בסמוך לו ישנו משרד של מגשרת וכל מי שנכנס אליה לייעוץ אמור לעבור על פניו.
"באותו יום היה אמור להיפגש איתה לקוח חרדי, והיא לא רצתה להביך אותו אז מבלי שתתייעץ בעניין עם האוצר או עם מנהל המקום היא כיסתה את הציור בבד. אנשים ראו אותה עושה זאת, האוצר ניהל אתה ויכוח נוקב ובסוף הבד הוסר.
"היא למעשה ביצעה צנזורה פנימית מבלי שתדע אם הלקוח אכן היה נפגע מציור כזה וזה ממש לא בסדר. אני יוצרת כבר שנים רבות, מודל עירום זה חלק בלתי נפרד מעשייה אמנותית ומההיסטוריה של האמנות, וניסיון ההסתרה וההשתקה של האישה הזו מאוד בעייתי בעיניי".
את קושרת את הצעד הזה ואת הפרובוקציות האחרות שנעשו כלפי עבודות האמנות בבית האמנים למדיניות של שרת התרבות מירי רגב?
"הכל קשור זה בזה, וזה לא קרה סתם. האווירה מכתיבה כניעה לדפוסים שמרניים, לאומיים, שלא מרגיזים את המגדרים ואת המגזרים השונים. לכן גם השחיתו ממש לאחרונה צילום של שני גברים מתנשקים. המסר נקלט ומבוצע".
מהיכן הביטחון שאותו דבר לא יישנה בתערוכת העירום שאת עומדת לפתוח?
"כי שם מדובר בגלריה פרטית אליה מגיעים מבקרים לא רבים, והיא בקומה השנייה. לא נראה לי שמישהו יטריח את עצמו להשחית עבודה שלי דווקא שם. בית האמנים הוא מקום מאוד מרכזי, עם תנועה גדולה של אנשים, ולכן זה קרה שם ולא במקום אחר".
וזה לא מה שירתיע אותך מלהמשיך וליצור עירום המבוסס על גופך ופנייך?
"להיפך. עכשיו אני בטוחה יותר שאני עושה את הדבר הנכון".