האם העתיד של הזמר הישראלי עושה את צעדיו הראשונים ממש עכשיו במעגן מיכאל? במרכז נונה לאמנויות הקול, שפועל בקיבוץ בשלוש השנים האחרונות וקולט לתחומו תושבי קיבוצים ויישובים בחוף הכרמל, מאמינים שכן.
1 צפייה בגלריה
הקיבוץ מאוד תומך ומפרגן. מקהלת נונה בהופעה, צילום: אוליבר שטוץ
הקיבוץ מאוד תומך ומפרגן. מקהלת נונה בהופעה, צילום: אוליבר שטוץ
הקיבוץ מאוד תומך ומפרגן. מקהלת נונה בהופעה, צילום: אוליבר שטוץ
המנצחים ומייסדי המקום, נתלי גולדברג, בת וחברת מעגן מיכאל, והפסנתרן צביקה פוגל שהצטרף לקיבוץ לפני מספר שנים, שמו להם למטרה להביא את בשורת השירה לאוכלוסיה רחבה ומגוונת, לטפח דור חדש וצעיר של זמרים וזמרות ולהעניק להם חוויה תרבותית-אמנותית כוללת ומעצימה.
עוד שישה מורים למוזיקה ולשירה מלמדים במרכז הייחודי כמה מקהלות, שבהן שרים מעל ל-100 זמרים וזמרות מגיל 6 ועד גיל 18 ומעלה. החזרות כוללות שירה סולנית וקבוצתית, פיתוח קול, תנועה ומשחק, אלתור ויצירה ועוד.
מעבר לפעילות השוטפת של המקהלות, מקיים המרכז מגוון פעילויות כמו סדרות קונצרטים, לימודי פיתוח קול פרטניים, השתלמויות למנצחים, סדנאות, שיתופי פעולה ועוד.
גולדברג, 40, גדלה והתחנכה במעגן מיכאל שם היא מתגוררת עד היום. היא בוגרת לימודי תואר ראשון באקדמיה למוזיקה בירושלים בניצוח תזמורת, ולימודי תואר שני בהצטיינות בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב ולימודי תעודת הוראה במוזיקה באוניברסיטה העברית.
נוסף על כך היא ריכזה את מגמת המוזיקה בבית הספר התיכון חוף הכרמל במשך כעשור, לצד שיעורים שהעבירה בתורת המוזיקה. היא לימדה גם בבתי הספר לאמנויות רעות בחיפה ועירוני א' בתל אביב. היא ניצחה שש שנים על מקהלת הנערות חוף הכרמל, ושבע שנים על מקהלות העפרוני בעמק חפר.
כיום היא משמשת כמרצה בפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי לחינוך, מדריכת מקהלות מטעם הפיקוח על החינוך המוזיקלי של מחוז חיפה ומעבירה סדנאות והשתלמויות למורים למוזיקה ומנצחי מקהלות בארץ ובעולם.
פוגל, 31, בוגר מגמת המוזיקה של תיכון ויצ״ו לאמנויות וקונסרבטוריון רובין בחיפה. שירת בצבא כמוזיקאי מצטיין. בוגר תואר ראשון בפסנתר ותואר שני בניצוח מקהלה בכיתתם של פרופ׳ אבנר איתי ורונן בורושבסקי בבית הספר הגבוה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, וכן באוניברסיטת קיימברידג׳ באנגליה.
לאורך השנים הוא זכה במלגות קרן שרת ומלגות הצטיינות של בית הספר הגבוה למוזיקה על שם בוכמן-מהטה, בפרסים בתחרויות לפסנתר סולו ובתחרויות מוזיקה קאמרית. הוא ניגן כסולן עם התזמורות המובילות בארץ וניצח על מיטב המקהלות באנגליה, בהן מקהלת אוניברסיטת קיימברידג׳ ומקהלת הקינגס קולג׳. כיום מנצח על המקהלה הקאמרית חיפה ומנגן בהרכבי מוזיקה קאמרית.
"נונה הוא ענף שירות בקיבוץ", משיבה גולדברג על השאלה כיצד מוגדר מרכז המוסיקה בקיבוץ השיתופי. "אנחנו מממנים את עצמנו מדמי ההשתתפות של חברי המקהלה, מהופעות ומפרויקטים אחרים שאנחנו מפעילים במסגרת המרכז. אנחנו מעין עסק סגור שאמור להיות מאוזן, כך שהקיבוץ בעצם לא נדרש להשקיע כספים בענף.
"זו הסיבה שגם לא התעוררה התנגדות למיזם הזה, אלא להיפך. הקיבוץ מאוד תומך בנו ומפרגן על כל מה שאנחנו עושים. נונה מעשירה את הקיבוץ מבחינה תרבותית ואנשים מעריכים זאת מאוד".
כמה מתוך 100 תלמידי המרכז מגיעים ממעגן מיכאל?
גולדברג: "כ-33 ילדים ומבוגרים שהם כרבע מכלל המשתתפים במקהלות. יש גם ילדים ומבוגרים שמגיעים מקיבוצי הסביבה: החותרים, עין כרמל, נחשולים, שדות ים, מעין צבי. רבים מגיעים אלינו מכל ישובי חוף הכרמל: זיכרון יעקב, קיסריה, פרדס חנה, בנימינה ועוד".
אתם קיימים משנת 2014 אבל רק עכשיו החלטתם לפרסם את עצמכם בתקשורת. מדוע?
"עיקר הפרסום שלנו הוא דרך הפייסבוק, ואני מודה שאנחנו לא מספיק חזקים בתחום הזה של השיווק. השנה הכנסנו מנהלת אדמיניסטרטיבית במשרה מלאה, והכוונה שהיא תעסוק גם בתחום הפרסום והשיווק התקשורתי".
אז הכוכב הבא או המנצח בדה וויס יגיע ממרכז המוסיקה נונה?
"אין סיבה שלא. מקבלים כאן את כל הכלים שצריך כדי לעשות זאת".