בסוף השבוע, 27-26 במאי, יוכלו חובבי היין ליהנות מיריד היקבים הביתיים של בוגרי בית הספר לעשיית יין של יקב שורק, הנמצא בקיבוץ נחשון.
היריד מתקיים זו השנה התשיעית, ויוצגו בו יינותיהם של עשרות יקבים ביתיים, שלעתים ניתן למצוא בהם חשיבה אחרת.
1 צפייה בגלריה
ליצור שמחה דרך עולם היין. שחם, צילום: שי גלבוע ואייל גוטמן
ליצור שמחה דרך עולם היין. שחם, צילום: שי גלבוע ואייל גוטמן
ליצור שמחה דרך עולם היין. שחם, צילום: שי גלבוע ואייל גוטמן
המציגים יפתחו לקהל המבקרים את בקבוקיהם ואת לבם, יזמינו לטעום מן היינות ויספרו את סיפורם האישי, השזור בכל טיפה וטיפה. המעוניינים יוכלו לקנות את היינות הייחודים הללו, המיוצרים בסדרות קטנות ומוגבלות. נוסף על כך יוצבו במתחם היריד שבחצר היקב מגוון דוכנים של אוכל למעוניינים בסעודה בסגנון גבינות ויין ועוד.
בית הספר המקצועי לעשיית יין הוא חלק מיקב שׂורק, שנוסד במושב טל שחר ב־1994 על ידי חלי ויוסי שחם בשותפות עם היינן ברי ססלוב. ניר, בנם של חלי ויוסי, החל את דרכו בתחום היין כעוזר היינן ססלוב, ולאחר התפרקות השותפות אתו הפך ליינן יקב הבוטיק המשפחתי.
ב־2004 נעשה ניר לבעלים של יקב שורק, וייסד את בית הספר לעשיית יין, הראשון מסוגו בארץ. "יסדתי את בית הספר מתוך רצון לחלוק את אהבתי ליין ולהגדיל את מעגל הנהנים והעוסקים בעולם המופלא שנגלה לי", הוא מסביר.
ב־2013 עבר בית הספר ליין למשכנו החדש בנחשון, שסגר את היקב שהיה שם בבעלותו. במשכן החדש גדלה כמות היינות המיוצרים, וכן מספר הקורסים והשירותים ליצרני יין וליקבים אחרים.
"החזון שלי הוא ליצור שמחה דרך עולם עשיית היין", אומר שחם, "והוא מתממש יום־יום, הן דרך תלמידי בית הספר והן דרך אלפי האנשים הנחשפים ליינות היקב וליינות יקבים שהקימו בוגרים. עד עתה הקימו בוגרי בית הספר יותר ממאה יקבים מסחריים ופעילים, ועוד מאות בוגרים נוספים מייצרים יין כתחביב בביתם".
רוני לוין, חבר קיבוץ ארז, הוא אחד מבוגרי בית הספר ליין של יקב שורק. במקרה שלו, ושל עוד שני חברים שחברו אליו, התקבלה ההחלטה ללמוד את רזי עשיית היין בדרך הקשה.
לפני יותר מעשר שנים הם נטעו כ־150 שתילי ענבי יין מזן מרלו על גבעת כורכר סמוכה לקיבוצם הצופה אל בית חנון. "ב־2007 בצרנו בפעם הראשונה, והיה לנו מזל של מתחילים", הוא מספר.
"עשינו יין מוצלח מאוד, וקיבלנו תגובות טובות. בשנה שלאחר מכן לא חזרו על עצמן התוצאות הטובות, והבנו שאנחנו צריכים ללמוד את הנושא בצורה מסודרת.
"בשנה ההיא הלכנו לקורס של ניר ביקב שורק. התחלנו להבין יותר מה צריך לעשות, ויוצא לנו יין די טוב, בהתחשב בעובדה שאנחנו נמצאים באזור חם מדי ולח מדי, שלא הכי מתאים לגידול ענבים".
כמה בקבוקים אתם מייצרים?
"אנחנו מייצרים בכל שנה כ־500 בקבוקים מהענבים שלנו ומענבים נוספים שאנחנו קונים. את רוב הבקבוקים אנחנו מחלקים לחברים ולקרובים ולא מוכרים. מדובר בתחביב, לא בפרנסה. אנחנו נהנים מהעיסוק, והוא חוסך לנו הוצאות על רופאים ועל פסיכולוגים. כיף לנו להרים כוסית מיין שייצרנו, ונעים לקבל תגובות טובות מהחברים".
היריד מתקיים ביום שישי 26.5 בין השעות 15:00-10:00, ובשבת 27.5 בין השעות 17:00-10:00.