ד"ר עילי ראונר (37), בן וחבר קיבוץ יקום, התבשר השבוע על הכללתו ברשימה הקצרה והסופית של חמשת המועמדים לפרס "ספיר" של מפעל הפיס בזכות ספר הביכורים שלו, "עריק" (הוצאת "ידיעות ספרים"). שאר המועמדים לפרס הם: סמי ברדוגו, יותם ראובני, אורלי קסטל בלום ועינת עינהר.
עוד על תרבות ואמנות בקיבוצים: טענה: הימנעות מ"שירת נשים" במנשה מעלה החמישה: התחייה של הפרסקו "פרס אוסקר הנדלר" יוענק לקיבוצניקית לשעבר
כפי שפורסם, ראונר ובת זוגו, ד"ר לילך נתנאל, נכללו שניהם ברשימה הראשונית לפרס, שכללה 12 מועמדים. השבוע, כאמור, פורסמו שמות המועמדים הסופיים, וראונר ביניהם, שיזכו כל אחד ב-40 אלף ש"ח. הספר שיזכה בפרס יזכה את בעליו ב-150 אלף ש"ח, ויתורגם לערבית ולשפה נוספת, לבחירת מחברו.
ראונר למד ספרות צרפתית בפריז, השלים את הדוקטורט בפריז ובאוניברסיטת "בר-אילן", וכיום הוא מרצה בתחום מחקר ספרות והגות צרפתית באוניברסיטת תל אביב ובגימנסיה הרצליה. בשנת 2001 זכה בפרס הסיפור הקצר של "הארץ", וב-2015 זכה בפרס שרת התרבות לספר ביכורים על "עריק". כמו כן פרסם תרגומים רבים של כותבים צרפתים.
על הספר שהעניק לו מועמדות לפרס ספיר היוקרתי נכתבו ביקורות מפרגנות לרוב, שהגדירו אותו כ"ספר ביכורים מושלם" (אתר "וואלה!"), "ספר שכולו טירוף הדעת" (בני ציפר, "הארץ"), וגם: "רומן מבטיח שנכתב כניסיון הימלטות" (אתר "הארץ").