סיום כזה דרמטי של תקופת כהונתו בראשות המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, לא צפה אורי קידר (גבעת ברנר), שסיים לפני חודש את תפקידו במפלגה. בבחירות על ראשות המשמרת התמודדו שתי חברות מפלגה צעירות: יעל סיני מתל אביב (במקור מחיפה) ונעמה לזימי מחיפה.
עוד על פוליטיקה וקיבוצים: הקיבוצים יוצאים למלחמה על המיסים הרשויות מסדירות את ה"שימושים" בקיבוץ ועידת מרצ: להגביר את תחושת השייכות של חברים מהשורה
סיני נתמכה על ידי יו"ר המפלגה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ולזימי על ידי קודמתו בתפקיד ח"כ שלי יחימוביץ'. בתום מאבק צמוד נבחרה סיני על חודו של קול, 168 מול 167, והפכה לראשת המשמרת הצעירה במקומו של קידר.
קידר (32), נשוי לאילת ואב טרי וגאה לאימרי, בת ארבעה חודשים, נבחר לתפקיד ביוני 2014 לכהונה של שנתיים, ובד בבד היה עוזרו של מזכ"ל התנועה הקיבוצית דאז איתן ברושי, ומילא מספר תפקידים בתנועה לאחר בחירתו של ברושי לכנסת. לפני כשנה פרש מהתנועה והתפנה ללימודים. את תפקיד יו"ר צעירי העבודה מילא בהתנדבות, למעט בתקופת הבחירות הכלליות שבה ניהל את המטה הצעיר של המחנה הציוני.
"מלאים בשיקולים אישיים" כשהוא נשאל על אירועים מיוחדים שהוא יכול להצביע עליהם בתקופת כהונתו בראשות צעירי העבודה, הבחירה הראשונה של קידר ("אני גאה לציין את זה") היא העובדה שהמשמרת הצעירה היתה גורם מרכזי, מוביל ומשמעותי בבלימת הניסיון להיכנס לממשלת נתניהו.
"הניסיון להיכנס לממשלה היה אחד הסימנים הברורים שעזרו להבחין", הוא אומר, "בין מי שאיבד תקווה להחליף ביום מן הימים את שלטון הימין, לבין הדור שלנו, המסתכל על העשורים הקרובים וחושב שאסור בשום אופן להשלים עם החזון הקודר שנתניהו מייצר לכולנו. לשמחתי, באופן כמעט גורף הצלחנו לייצר התנגדות מוחלטת של מובילי דעת הקהל במפלגה, והתהליך הזה נבלם".
האירוע השני שהוא מציין הוא המעורבות המסיבית של צעירי העבודה בקמפיין נגד מתווה הגז, והעובדה שלראשונה אחרי תקופה ארוכה היה ברור שחלק מרכזי בארגון ההפגנות בכל הארץ הוא של פעילים פוליטיים מפלגתיים.
"בשנים האחרונות, בנושאים החשובים היה ניסיון לטשטש את ההקשר הפוליטי-מפלגתי, ולשמחתי הדור שלי במפלגה אינו מוכן עוד לעמעם את הזהות המפלגתית שלו ואינו חושב שהניסיון לייצר איזושהי משוואה שבה הימין והשמאל אשמים באותה מידה זה דבר הגיוני, בעיקר לאחר עשרות שנות שלטון ימין ברצף".
נושא נוסף שהוא לוקח אתו מהכהונה שלו הוא "היכולת שלנו לייצר קמפיין צעיר משמעותי ומוביל בבחירות הכלליות, דווקא אל מול הכשלים שלצערי כולנו כבר מכירים מהתפקוד של הקמפיין המפלגתי. אנחנו הצלחנו ליצור אווירה חיובית ולוחמנית, שהשפיעה לדעתי בצורה טובה מאוד על הלך הרוח הציבורי, בוודאי בקרב הדור שלי, בסדרת פעולות שפורסמו יותר או פחות וכן בשימוש מושכל ברשתות החברתיות.
"אף על פי שלא ניצחנו, אני חושב שהדבר השפיע מאוד וגם עזר לכולם לזכור שאפשר גם לעשות את הדברים האלה במקצועיות וברצינות, גם אם לא תמיד המפלגה אוהבת את זה".
איך התייחסו למשמרת הצעירה במפלגה? אורי קידר: "ההתייחסות במפלגה ובהנהגה שלה למשמרת הצעירה, כמו בכל דבר בחיים, תלויה בדבר. המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה היא הגוף הגדול מסוגו במדינה, ואין לו לצערי כמעט מקבילים בהיבטי הפעילות וההשפעה על כלל המפלגה.
"בסופו של דבר, כולם מבינים את הערך ואת המשמעות של הגוף הזה ושל הפעילות שלו, אבל כמו תמיד, כשאנחנו מבקרים את ההנהגה או חבר כנסת כזה או אחר, הם נפגעים ואינם מבינים למה הקול הביקורתי הצעיר הוא חשוב ומהותי. בסופו של דבר, כולם גם מלאים בשיקולים אישיים, ולצערנו הדבר מאפיל לעתים על השיקולים הענייניים".
"ניסיון לגרד פירורים" עם מחוז הקיבוצים היה לו קשר רצוף וקבוע, גם עם יו"ר המחוז ניר מאיר ובעיקר עם מזכירת המחוז חניק מרשק, העוסקת בענייני המפלגה על בסיס יום-יומי. "אני נמצא אִתם בקשר שוטף וקבוע", הוא אומר, "וככה היה גם במשך כל הכהונה שלי. בסופו של דבר, אני חושב שהמחוז הוא גורם משמעותי, ואני תמיד רואה את עצמי חלק ממנו. הקשר הזה אינו משתנה כשאני מכהן בתפקיד ארצי".
האם יש במשמרת משקל לבני הקיבוצים? "בהחלט. פגשתי לשמחתי בשנתיים האלו בני קיבוצים הנמצאים כיום במקומות שונים, וכמובן גם בקיבוצים עצמם. חלק לא מבוטל מהחברות ומהחברים המובילים את המשמרת הצעירה הם בני קיבוצים, וחלקם גם מתגוררים בקיבוץ בהווה. לתנועה יש הרבה במה להתגאות על בוגריה הצעירים הנמצאים במוקדי עשייה משמעותיים בכל הזירות, ובוודאי שגם במפלגה".
לא ברור אם צעירי העבודה היו מצליחים לבלום את כניסתה של המפלגה לקואליציה לו היה בוז'י הרצוג מעלה את הנושא להצבעה בוועידת המפלגה. לגמרי לא ברור אם ראשי מחוז ה