כילד בירושלים בשנות ה-70 מאוד אהבתי את החגיגות והטקסים שליוו את חג השבועות. עד היום מתנגן בראשי השיר השמח "סלינו על כתפינו ראשינו עטורים". אני זוכר את סל הביכורים שאמא עזרה לנו להכין וכיצד לבשנו לבן כשהבאנו אותו לבית הספר.
2 צפייה בגלריה
גל חום קיצוני
גל חום קיצוני
גל חום קיצוני
(צילום: דנה קופל)
השנה חג השבועות נחגג בצל ההתאוששות ממגפת הקורונה, עם ריחוק חברתי, מסיכות ואלכוג'ל. התחושה היא שאוטוטו השגרה שכה ייחלנו לה חוזרת. אמנם רבים עדיין נמצאים מחוץ למעגל העבודה, אבל נראה שאנחנו צועדים במרץ לקראת היום שאחרי.
בין לבין הגיע אלינו גל חום כבד וממושך שהבריח את כולם למזגנים. הטמפרטורות שחצו את קו 40 המעלות ביום לא עשו עמנו חסד גם בלילה. כל מי שבקיא בנושא שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית לא מופתע: בעשורים האחרונים סובלת ישראל מאירועי קיצון ובהם גלי חום יוצאי דופן, שיטפונות, הצפות, שריפות וסופות חריגות. הטמפרטורות הממוצעות עולות בהתמדה וכמויות המשקעים מתמעטות.
גל חום כמו זה שהתחולל השבוע, כמו גם אירועים 'משוגעים' אחרים, הם השגרה הצפויה לנו בתוך כמה עשורים. הקיצוני הנוכחי הוא הנורמה העתידית! מודלים אקלימיים רבים, תחזיות, מחקרים ודוחות - גם של השירות המטאורולוגי הישראלי - מראים לנו שגלי חום כאלו יהיו מנת חלקנו, וגם חלקם של ילדינו ונכדינו.
העולם מתחמם ומי שאחראי לכך הם... אנחנו! לא נגיף מסתורי, לא כוח עליון ולא הטבע, אלא אנו, עם אורחות החיים שפיתחנו: תרבות הצריכה הרצחנית, בולמוסי הקניות וההתבססות על מוצרי מזון מן החי - בשר בקר ועוף, דגים ותעשיית מוצרי החלב והביצים. כל אלו מכלים בצורה מסוכנת את משאבי כדור הארץ ומאיצים את מגמת שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית. הם מביאים אותנו לפתחו של אסון גדול, כבד, קיומי וארוך טווח. המשבר שמגפת הקורונה הביאה ייראה זניח לידו.
2 צפייה בגלריה
כבוד לקישוא. למה כדאי להימנע מאכילת גבינות בשבועות?
כבוד לקישוא. למה כדאי להימנע מאכילת גבינות בשבועות?
כבוד לקישוא. למה כדאי להימנע מאכילת גבינות בשבועות?
(צילום: shutterstock)
כיום אנחנו עדיין יכולים למנוע את מרבית ההשלכות האיומות של משבר האקלים המציץ כבר מאחורי כתפי מגפת הקורונה. יש דברים רבים שביכולתנו לעשות, כמו הפחתת הצריכה, שימוש בתחבורה ציבורית, נטיעת עצים ועוד. אך אחד הדברים היותר מידיים שביכולתנו לעשות הוא: לצמצם את צריכת המזון מן החי.
אין מתאים יותר מחג השבועות לשנות את המנהגים שלנו ולהחליט שהשנה נוותר על מוצרי החלב. במקומם נאכל ארוחה בריאה ומזינה המבוססת על ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים ומזון בריא וטעים שכולו מן הצומח. למי שנפשו חפצה בטעמם של מוצרי החלב, יש כיום הרבה מאוד תחליפים מן הצומח למוצרי חלב ברמה מאוד גבוהה שטעמם ומרקמם דומה.
תהיה זו תרומה צנועה אבל חשובה למניעת התחממות כדור הארץ וגלי החום הבאים.
חג שמח ובריאות טובה לנו ולכדור הארץ!
גדעון בכר, פעיל איכות סביבה, מרצה לנושא שינויי אקלים ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה