החודש הגיעו לספארי שתי איילות מונטיאק סיני. הן הגיעו מגן החיות התנכ"י בירושלים היישר לחצר ששימשה בעבר את נויה, הצבועה שהלכה לפני כחודשיים לעולמה.
1 צפייה בגלריה
מגדלות קרניים חדשות בכל קיץ. אחת מאיילות מונטיאק סיני
מגדלות קרניים חדשות בכל קיץ. אחת מאיילות מונטיאק סיני
מגדלות קרניים חדשות בכל קיץ. אחת מאיילות מונטיאק סיני
(צילום: ים סיטון)
מדובר בבית זמני עד שיתאקלמו ואז יועברו לחצר שתוכן עבורן באזור שבו נמצאים עוד בעלי חיים שמוצאם מאסיה כמוהן.
איילי המונטיאק נפוצים בחלקים מסוימים בסין ושם הם אינם נחשבים לבעלי חיים בסכנת הכחדה, אבל ישנם בעולם לא מעט אזורים שבהם מספרם הולך ופוחת. האיילות שהגיעו לספארי הן חלק מתוכנית לרביית בעלי חיים בסכנה המופעלת בגני חיות באירופה שהספארי שייך אליהם למרות שאינו נמצא באותה יבשת.
האיומים המרכזיים על מין איילי מונטיאק סיני הם ציד והרס בית הגידול. צדים אותם למאכל ולפני כן צדו גם עבור העור ושוק הפרוות העולמי. השלטונות בסין נלחמות בציד זה אבל מרות זאת איילי מונטיאק סיניים הם היונקים הגדולים הניצודים ביותר.
קראו גם:
המראה של המונטיאקים שובה את הלב. הפרווה שלהם בגוון ערמוני. כיאה לאיילים, הם מגדלים קרניים חדשות בכל קיץ, שהשיא שלהן ביוני-יולי ואורכן מגיע ל־12־15 ס"מ.
לזכרים יש ניבים שאורכם יכול להגיע לכחמישה ס"מ, אבל רק הקצה שלהם בולט מהשפתיים. בתפריט שלהם ניתן למצוא לעתים אפילו בשר. ובטבע הם ניזונים גם מנבלות.
למונטיאקים אין עונתיות ברבייה. הזכרים מגנים בעזרת הניבים על טריטוריה ונלחמים זה בזה על הגישה לנקבות מיוחמות. הם נלחמים פנים אל פנים ונוגחים בזכר היריב בתקווה לגרום לו לפציעה בפנים, בראש, בצוואר או באוזניים.
גם הזכר וגם הנקבה גדלים בקצב מהיר מאוד והם מגיעים למשקל שמאפשר רבייה חודשים ספורים אחרי שנולדו. הזכרים הצעירים לא יצליחו לקבל גישה לנקבות למרות שהניבים החדשים שלהם כן מקנים להם יתרון. לצעירים שאינם צעירים מאוד, יש יתרון על זכרים בוגרים.
מעניין לראות שכאשר הזכר מאתר נקבה מיוחמת הוא משמיע זמזום והנקבה מגיבה בשכיבה על הקרקע, בהנדת הראש והשמעת "יללה חתולית" שמסמנת את מוכנותה.
האיילים פעילים בשעות הדמדומים, אך ללא ספק פעילים יותר ביום מאשר בלילה.
המוניטאק הסיני הוא יחידאי, כלומר חי לבדו, אך לפעמים רואים אותו במשפחות קטנות. הנוכחות של הזכר הצעיר מאפשרת לו ללמוד לבסס לעצמו טריטוריה, להתאמן בקרבות עם זכר דומיננטי שמגיע למקום והיתרון של הזכר הדומיננטי, בעל הטריטוריה, שהוא מקבל עזרה מזכר צעיר ששומר יחד איתו על השטח שלו, מבלי שיש לו גישה לנקבות.
עכשיו רק ניתן להמתין לבוא הזכר שעתיד להגיע לספארי ממש בשבועות הקרובים, כדי ליהנות מכל מצגי החיזור ולאחריהם גם מצאצאים מתוקים.