"אין קשר קרוב בין הילדים שלי", סיפרה רוית, אמא לילד בן 7 ולילדה בת 4 וחצי. "הם מבלים הרבה זמן ביחד, הם אחים, אז למה הם לא חברים? הרי שניהם באותו גיל פחות או יותר, יש המון משחקים בבית, אבל זה לא קורה. אני לא יודעת איך ליצור את הקשר החברי ביניהם וזה מאוד מתסכל אותי".
3 צפייה בגלריה
קשרים בין אחים ואחיות
קשרים בין אחים ואחיות
קשרים בין אחים ואחיות
(צילום: shutterstock)
הילדים שלנו מבלים את מרבית זמנם עם האחים והאחיות שלהם.
במחקר שנעשה בשנת 2017 נמצא שלילדים בני 6-12 יש כ-60 שעות פנאי בשבוע שבהן הם משחקים, מכינים שעורי בית, עסוקים בפעילויות למידה וספורט, צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב, מטיילים ואוכלים.
ילדים עם אחים מבלים 50% מהזמן הפנוי עם אחיהם בפעילות משותפת. בנוסף, ב-20% מהזמן הם גם נוכחים באותו מרחב אך עסוקים בפעילויות שונות. למשל, שניהם יחד בסלון, אחד משחק במחשב והשני אוכל.
קראו גם:
כלומר, בשנות הילדות, יותר מכפי שהם שוהים עם ההורים, החברים, המורים או עם עצמם, הילדים שלנו מבלים עם האחים והאחיות שלהם.
אז למה לפעמים, כמו במקרה של ילדיה של רוית, זה לא "נדבק"? ואיך אנחנו, ההורים, יכולים לחזק את הקשר, הקרבה והחברות בין הילדים שלנו?
בלי הפרעות
כדי שיתפתח קשר טוב בין אחים ואחיות, לא מספיק שיש זמן משותף. חשוב שהוא יהיה איכותי, חווייתי ומקרב, בלי הפרעות מבחוץ, של משפחה וחברים. התפקיד שלנו ההורים הוא לדאוג לכך.
3 צפייה בגלריה
תחליטו יחד על "זמן אחים" ותחשבו יחד איתם מה הם היו רוצים לעשות בו
תחליטו יחד על "זמן אחים" ותחשבו יחד איתם מה הם היו רוצים לעשות בו
תחליטו יחד על "זמן אחים" ותחשבו יחד איתם מה הם היו רוצים לעשות בו
(צילום: shutterstock)
איכות במקום התמרחות
צרו זמן איכות במקום זמן התמרחות: שימו לב שלפחות אחת לשבוע יש זמן של פעילות יזומה, משותפת ואיכותית בין הילדים.
זמן שבו הילדים מייצרים יחד חוויה חיובית, מהנה ומקרבת. זמן שבו מתחזקים החברות והחיבור אחד לשני.
זמן אחים
תחליטו יחד על "זמן אחים" ותחשבו יחד איתם מה הם היו רוצים לעשות בו: לבשל או לאפות יחד, לצאת לטיול אופניים, לבנות, לעסוק בפעילות יצירה, לצאת לריצה או כל דבר שהם אוהבים לעשות.
3 צפייה בגלריה
אביטל להב
אביטל להב
אביטל להב
(צילום פרטי)
תקציב בילויים
אם הילדים בגיל המתאים, אפשר להקצות תקציב מסוים לפעילות המשותפת שהם בחרו. כך הם גם ילמדו לקבל החלטות משותפות ולהתנהל נכון מבחינה כלכלית.
ונחזור לרוית.
אחרי שקיבלה כלים בתכנית אח'לה חיים, היא מצאה דרך לעזור לילדים שלה ליצור זמן איכות. למרות שבהתחלה הם לא ממש הבינו מה היא רוצה מהם, ולקח זמן למצוא מכנה משותף, כיום מדי שבת בצהריים יש להם "זמן אחים" חווייתי משותף – שיהפוך לזיכרונות שהם ייקחו איתם הלאה.
הזמן הזה מחבר ביניהם, עוזר להם למצוא תחומי עניין משותפים ולדבר אחד עם השנייה וגם מעצב את האפשרות לזמן משותף כאנשים מבוגרים: אמנם יהיה להם אז פחות זמן לבילוי אחים, אבל הם ידעו איך להשתמש בו צורה נכונה כדי לשמור על קשר קרוב.
אביטל להב, עובדת סוציאלית ובעלת אחים ואחיות. קשרים משמעותיים וכלים לחיים לחיזוק הקשר והתקשורת בין אחים ואחיות. 053-8224717