טקסי חג השבועות בתנועה הקיבוצית נחשבים זה עשרות שנים לשם דבר ומושכים אליהם קהל רב, ובהם גם מי שמעולם לא חוו את ההוויה הקיבוצית. הבאת הביכורים של ענפי המשק השונים, המסכת החגיגית, להקות ריקודי העם והאטרקציה של האירוע - העלאתם של התינוקות שנולדו באותה שנה לבמת הטקס כביכורים המשמעותיים ביותר של הקיבוץ - הופכים את הטקסים האלה למרגשים ולבלתי נשכחים.
4 צפייה בגלריה
חגיגות שבועות בקיבוץ צאלים בראשית שנות ה־ 50
חגיגות שבועות בקיבוץ צאלים בראשית שנות ה־ 50
חגיגות שבועות בקיבוץ צאלים בראשית שנות ה־ 50
(צילום: באדיבות ארכיון קיבוץ צאלים)

בלי אורחים

טקסי חג השבועות הם נכס צאן ברזל בחצר הקיבוצית. כבר יותר ממאה שנים, ליתר דיוק 111 שנים, מאז הוקם הקיבוץ הראשון דגניה א' לחוף הכנרת, נערכים טקסי הבאת הביכורים מדי חג שבועות. ואולם השנה, זו הפעם הראשונה, הטקסים ייראו אחרת. מה שלא הצליחו לעשות המלחמות וההסלמות הביטחוניות, המשברים והתהפוכות שעברו על התנועה הקיבוצית במהלך השנים, הצליח לעשות נגיף הקורונה. לראשונה יהיו חגיגות חג הביכורים במתכונת מצומצמת, מתכונת שאפילו זקני הקיבוצים אינם זוכרים.
בגלל ההקלות בהגבלות והיציאה מההסגר שהחלו לפני כחודש, חגיגות חג השבועות בקיבוצים אומנם לא ייערכו ביישומון זום, אבל הן יהיו רחוקות ממה שהיה פעם.
"בדרך כלל חג השבועות אצלנו הוא מאוד קיבוצי וגדול", מספרת השבוע רכזת התרבות של קיבוץ חצרים, טאיס היינט, "מגיעים אליו בנים שלנו שכבר לא מתגוררים כאן ואורחים רבים. הפעם זה לא יקרה בגלל ההגבלות של הקורונה".
איך זה יבוא לידי ביטוי בשטח?
"הפעם החלטנו לעשות את החג בצורה אחרת. במהלך כל השבוע האחרון קיימנו פעילויות ברוח החג. בין השאר מדובר בשיחה על מגילת רות, סדנאות יצירה לילדים ולמבוגרים ותחרות אפיית עוגות גבינה. בערב החג נפעיל בית קפה על הדשא שליד חדר האוכל שבו יוכלו החברים והחברות של הקיבוץ ליהנות מהעוגות".
זאת ועוד. בחג עצמו לא ייצאו חברי חצרים אל השדות לקצור חיטים ולחולל ריקודי עם ולשיר את שירי ארץ ישראל היפה והטובה. הפעם, במקום שהחברים ינהרו אל הטקס החגיגי, הטקס יגיע אליהם. "נקיים תהלוכה של כלים חקלאיים בכביש העוקף של הקיבוץ, ואז החברים יוכלו לעמוד ליד הבתים ולצפות בתהלוכה. נביא את רוח החג לבתי החברים", מסבירה היינט.
לדבריה, שיאו של טקס הבאת הביכורים בכל שנה - העלאת תינוקות השנה לבמת הטקס, ישנה את פניו. "הוא למעשה לא יתקיים", היא מסבירה, "במקום זאת תכלול התהלוכה מיצג ויזואלי מרשים של תמונותיהם של העוללים שנולדו השנה. השנה, בניגוד לשנים קודמות, החגיגות יהיו במתכונת קהילתית תוך הקפדה על ההנחיות האוסרות התקהלות כדי שבשנה הבאה נוכל שוב לחדש את מסורת חג השבועות שנהוגה אצלנו עשרות שנים".

4 צפייה בגלריה
קיבוץ צאלים. התינוקות לא יעלו על הבמה
קיבוץ צאלים. התינוקות לא יעלו על הבמה
קיבוץ צאלים. התינוקות לא יעלו על הבמה
(צילום: יעקב גפן)

מציאות שונה

גם בקיבוץ צאלים יחגגו את החג השנה במתכונת שונה בהשוואה לשנים עברו: לא טקס מרכזי על הבמה, גם לא העלאת תינוקות לבמה, בלי מסכת חגיגית וגם בלי ריקודי חג בביצוע הלהקה המקומית.
"השנה זה יהיה פחות מורכב והרבה יותר פשוט מהשנים בעבר", מספר רכז התרבות של הקיבוץ, אייל הלפרין. "נגיף הקורונה הכתיב לנו מציאות אחרת, ואין לנו הרבה ברירות אלא להתנהל בהתאם".
מה זה אומר?
"תתקיים ארוחת חג בדשא המרכזי של הקיבוץ, אך השולחנות יהיו מרוחקים זה מזה בהתאם להנחיות של ריחוק חברתי האוסרות על התקהלות. לאחר הארוחה נקיים ערב שירה בציבור על הדשא שבמהלכו יוקרנו קליפים של ענפי המשק שלנו. זו תהיה החלופה לתצוגת יבולי הענפים שאנחנו מקיימים בכל שנה במעמד הזה. בחג עצמו נקיים סיור בענפי החקלאות שלנו לבני גיל הזהב בקיבוץ לאות הוקרה בתקופת הקורונה"
4 צפייה בגלריה
החגיגות בשנים עברו בקיבוץ בית קמה. השנה בלי אורחים | צילום: שני אמגר
החגיגות בשנים עברו בקיבוץ בית קמה. השנה בלי אורחים | צילום: שני אמגר
החגיגות בשנים עברו בקיבוץ בית קמה. השנה בלי אורחים | צילום: שני אמגר
(צילום: שני אמגר)

מתחנה לתחנה

בקיבוץ בית קמה לא מתכוונים לוותר על אווירת החג, גם אם השנה חג השבועות יצוין במתכונת שהקיבוץ לא ידע בעשרות שנות קיומו. "השנה יש לנו יומיים של חגיגות", מספרת רכזת התרבות של הקיבוץ, שני אמגר. "ביום חמישי נקיים תחרות אפיית עוגות גבינה ברוח התוכנית הטלוויזיונית Bake off שבה ישתתפו 12 משפחות. התחרות תשודר בפייסבוק של הקיבוץ. למחרת, ביום שישי, נעשה את 'שביל החלב' וברחבי הקיבוץ ימוקמו שבע תחנות של ענפי המשק השונים. כדי למנוע התקהלות תהיה בכל תחנה פעילות שונה, כמו שזירת פרחים, הכנת טנא, כיבוד של קפה ופירות, פיתות ולבנה וגם משחק חליבה ברפת. גם יהיה מיצג של טרקטורים. הרעיון הוא שהחברים יעברו מתחנה לתחנה וכך תימנע התקהלות וצפיפות של כל הציבור".
שני אמגר, רכזת התרבות של קיבוץ בית קמה: "בכל שנה אנחנו עורכים את טקס החג בשדה הפתוח עם הבאת הביכורים והצגת תינוקות השנה, ריקודים ותהלוכה של קומביינים וטרקטורים. השנה זה לא יקרה"
זה ודאי לא חג השבועות שציפיתם לו.
"בכלל לא. החג השנה גם יהיה רק לחברים ולתושבי הקיבוץ, ללא אורחים. נקפיד על ההנחיות, בהן גם עטיית מסכות, ונפזר אלכוג'ל בתחנות השונות. כן, הפעם זה לגמרי שונה. בכל שנה אנחנו עורכים את טקס החג בשדה הפתוח עם הבאת הביכורים והצגת תינוקות השנה, ריקודים ותהלוכה של קומביינים וטרקטורים. השנה זה לא יקרה. כל אחד יכין לעצמו ביכורים בתחנות שימוקמו ב'שביל החלב'. זו המציאות".

הכל שונה

בקיבוץ רביבים, אחד משלושת המצפים בנגב שהוקמו בשנת 1943, יש מסורת ארוכת שנים
של חגיגות שבועות רבות משתתפים שנערכות בשדה ובמרכזם הכלים החקלאיים והביכורים, ובעיקר, כמו בכל קיבוץ, הביכורים האנושיים - תינוקות השנה.
"השנה הכל יהיה שונה", מדגיש רכז התרבות של קיבוץ רביבים, תומר פריאל. "נגיף הקורונה הכריע ואנחנו נקיים את החג במתכונת מצומצמת. זה בהחלט לא יהיה כמו שעשינו כל השנים".
4 צפייה בגלריה
קיבוץ רביבים. טרקטורים מקושטים
קיבוץ רביבים. טרקטורים מקושטים
קיבוץ רביבים. טרקטורים מקושטים
(צילום: מנשה לוי)
במה חג השבועות השנה יהיה שונה?
"לא תהיה התכנסות של כל הציבור במגרש הכדורגל של הקיבוץ כמו בכל שנה. גם לא מתוכננת ארוחת חג לכל הקיבוץ. עקב מגבלות ההתקהלות גם לא יהיו ריקודי עם ליד חדר האוכל, אירוע שאנחנו מקיימים בכל שנה בערב החג. השנה זה יהיה הרבה יותר מינורי, על כל המשתמע מכך".
זה מעציב אתכם?
"ודאי. ברור שזה חסר לנו. חווינו את החוסר הזה גם בפסח וביום העצמאות האחרון. תחושה לא הכי נעימה".
אז איך בכל זאת תציינו את החג?
"נקיים תהלוכה חקלאית בתוך הקיבוץ כך שהחברים יוכלו לצאת לשבילים הפנימיים של הקיבוץ ולצפות בתהלוכה. התהלוכה תכלול מיצגים של ענפי המשק עם כלים מקושטים. כל ענף יציג את מרכולתו כיד הדמיון השורה עליו. חוץ מזה, מאחר שאנחנו לא נקיים השנה את הטקס המסורתי וגם לא נעלה לבמה את תינוקות השנה, אנחנו לא נקפח אותם ונפרסם את תמונותיהם בעלון החגיגי של הקיבוץ שייצא לרגל החג".

חגיגות מותאמות

כמו בשאר הקיבוצים, גם בקיבוץ דביר מתאימים את חגיגות חג השבועות לשגרת הקורונה ולפי הגדרתה של רכזת התרבות, מיכל קליינר, "זה בעצם החג הכי גדול שלנו ויש אכזבה שלא נחגוג השנה את החג כפי שנהגנו לחגוג כל השנים".
כדי לחוש את מידת האכזבה יש לחזור אחורה במנהרת הזמן. שנים כללו אירועי חג השבועות בקיבוץ דביר משחקי מים בבוקר החג ובערב נערך הטקס המסורתי. כל חברי הקיבוץ התכנסו לארוחה קהילתית וכל משפחה תרמה את חלקה לאירוע והכינה מאכל לארוחה הקיבוצית. האירוע כלל גם תערוכת טרקטורים מקושטים ומבוך לטובת ילדי הקיבוץ והוריהם שהורכב ממכלים שייוצרו במפעל המקומי דולב.
וזה לא הכל. הטקסים בעבר כללו גם רונדו של אמהות ובנות, הבאת ביכורי התינוקות, ריקודים של ילדי הגן והעלאת גרסה מקומית של השיר "מים לדוד המלך".
ואולם, השנה מרבית מסורות החג של הקיבוץ לא יהיו חלק מהחגיגות המצמצמות. "אירוע המים לא יתקיים הפעם וככל הנראה יידחה לקיץ. תערוכת הטרקטורים תהיה על מקומה ובמקום המיצגים של הענפים נציג את ענפי המשק באמצעות תערוכת תמונות של אז ועכשיו שתוצג בפני החברים ליד חדר האוכל למשך 48 שעות".
ומה יהיה גורלו של הטקס המסורתי?
"לצערנו לא יהיה טקס על הבמה. צילמנו קטעים מהווי הקיבוץ, כולל קטעי ארכיון של ריקודי הרונדו מכל השנים ויצרנו סרטון ששלחנו לחברים וכל חבר יצפה בו בזמנו החופשי, כאילו שהוא משתתף בטקס".
איך התחושות?
"ברור שיש אכזבה שאנחנו לא חוגגים כמו בכל שנה. אני מקווה שכל מה שכן הצלחנו לעשות ולהציג יהיה מענה לחלופה שמתחייבת מהמציאות הנוכחית. בניגוד לשנים קודמות, השנה גם פחות התעסקנו בהכנות לחג. בעבר היינו כבר חודש מראש מתעסקים בחזרות ובהכנות לחג. הפעם גם זה לא קרה כי הכל הרבה יותר מצומצם ומינורי".