כבישי רמת הגולן נמצאים כבר תקופה ארוכה ברמת תחזוקה לקויה ומהווים היום סכנה ממשית לחיי הנהגים. מדובר ב-12 צירים, חלקם מרכזיים, שסובלים מהזנחה הכוללת בורות רבים, שקיעות ובעיית התמוטטות של שולי הדרך. מהמועצה האזורית הגולן מסרו השבוע כי אותם כבישים זקוקים באופן מיידי לשיפוץ ולריבוד מחדש.
קראו גם:
בכבישי הגולן משתמשים התושבים, כוחות צה"ל ואלפי המטיילים הפוקדים את האזור מדי שבוע, כך שלא ברור מדוע הכבישים הללו לא זוכים לטיפול שוטף.
אחד הכבישים הבלוטים בגולן שזקוק לשיפוץ הוא כביש 808, המכונה גם 'ציר המפלים'. מדובר בכביש אורך המרכזי בדרום רמת הגולן המוביל מצומת מגשימים בדרום ועד צומת המפלים. בקטעי דרך רבים ישנם בורות ולא קיימים בו שוליים. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בכביש 808 אירוע בעשור האחרון (2011-2020) 15 תאונות דרכים בהן נפגעו 35 בני אדם, מהם שני בני אדם נפצעו באורח קשה.
גם כביש 98 בצפון רמת הגולן, בקטע שבין קיבוץ אל רום לכיוון בוקעתא, משובש ברובו. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בכביש 98 אירעו בעשור האחרון (2011-2020) 185 תאונות דרכים בהן נפגעו 504 בני אדם, מהם 11 בני אדם נהרגו ו-38 נפצעו באורח קשה.
נתונים נוספים מעמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס על כבישים נוספים בגולן כמו: בכביש 888 אירעו בעשור האחרון (2011-2020) שמונה תאונות דרכים בהן נפגעו 20 בני אדם, מהם שני בני אדם נפצעו באורח קשה; בכביש 91 אירעו בעשור האחרון (2011-2020) 84 תאונות דרכים בהן נפגעו 224 בני אדם, מהם 11 בני אדם נפצעו באורח קשה ; בכביש 978 אירעו בעשור האחרון (2011-2020) 40 תאונות דרכים בהן נפגעו 118 בני אדם, מהם חמישה בני אדם נהרגו ו-15 נפצעו באורח קשה.
תושב אבני איתן אלרואי דן, מתריע על הסכנות של הבורות בכבישים המסכנים בפרט את רוכבי האופנועים. "בדרך כלל אחרי הגשמים בקטעים מסוימים בכבישים נפערים בורות", ציין דן וטען: "לא מזמן כשרכבתי על אופנוע חששתי מהבורות ופניתי לנתיבי ישראל שיתקנו את הליקויים. הם סתמו ותיקנו חלק מהבורות בצורה לא אסתטית. הם עשו שליכט של זפת שבולט מעל פני הכביש, אבל עדיין יש הרבה קטעי כביש עם בורות כמו הכביש בין נוב לאבני איתן ובין אבני איתן לאליעד. הבורות יכולים להוות סכנת חיים לרוכבי אופנועים שעלולים לאבד שיווי משקל ולהתרסק. זה עצוב שזה המצב, במרכז הארץ זה לא היה עובר לסדר היום".
הרב שמעיה כרמל, ראש האולפנית בטבריה ותושב נוב ברמת הגולן, נוסע מדי יום בכבישי הגולן. גם הוא מתריע על מצב הכבישים המשובשים. "החלפתי השנה כבר שני גלגלים ברכב רק בגלל הבורות בכביש", סיפר, "כשאני חוזר מטבריה לגולן בשעות הלילה המאוחרות ויש גשם, אני לא רואה כלום בכביש ועולה על הבורות. אלו בורות שחוזרים כל שנה ושמים עליהם טלאי על טלאי. לא ברור לי למה אי אפשר לבנות פעם אחת ולתמיד כביש מסודר ברמה גבוהה. הבעיה היא לא של תקציב אלא של סדרי עדיפויות. זה ברמת ההשקעה של המדינה בפריפריה. כנראה בגלל שאנחנו גרים בפריפריה לא מגיע לנו כבישים כמו בתל אביב".
ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, מתריע רבות בתקופה האחרונה על מצב הכבישים ודורש טיפול מידי מצד הגורמים המוסמכים. "המצב כרגע בכבישי הגולן הוא בכי רע. רוב הכבישים של הגולן במצב לא טוב", אמר רוקח, "במקרה הטוב שמים טלאי של זפת קר שמחזיק מעמד בקושי שבועיים, אבל אפילו את זה כבר לא עושים היום. הבעיה בבורות בכביש היא שהם גורמים להתפוצצות צמיגים להרבה מאוד רכבים, זה קטסטרופה מהבחינה הזאת. מעבר לכך הכבישים היום הם סכנה בטיחותית. בקטע הכביש מנוב לאליעד ואבני איתן אנשים נוסעים בזיגזג וסוטים מהנתיב שלהם כדי להימנע מבורות, ואם חס וחלילה בא רכב ממול יכולה להיות תאונה".
לדברי רוקח הוא בקשר קבוע עם מנכ"ל של נתיבי ישראל וגורמים נוספים ודורש מהם פתרונות. "הם עושים מה שהם יכולים, אבל אין תקציב. יש בעיה של תקציב כי אין תקציב מסודר למדינה כבר שנתיים וחצי", אמר רוקח.
תגובת משרד התחבורה תתפרסם כשתתקבל.
עוד חדשות קיבוץ