ההנחיות הדרקוניות למלחמה במגפה, שהולכות ומחמירות מדי יום, משבשות את אורח החיים של מיליוני אזרחים בישראל. הנפגעים העיקריים בעקבות המאבק בהתפשטות הקורונה הם בעלי עסקים רבים, מהם גם לא מעט בקיבוצים.
"במרס שנה שעברה עמדנו על 85 אחוזי תפוסה, ולפני ההוראות החדשות עמדנו על 50 אחוז בלבד. גם זה ישתנה ברגע שהקבוצות שנמצאות כאן יעזבו את ישראל ואף תייר לא יגיע במקומן", אומר דורון ביכלר, מנהל הכפר "מעגן עדן". "מהמזרח הרחוק אין מצב שיגיעו, ואירופה סגורה למדי".
1 צפייה בגלריה
חוף ליד עין גב. כפר הנופש של הקיבוץ נמצא בקריסה
חוף ליד עין גב. כפר הנופש של הקיבוץ נמצא בקריסה
חוף ליד עין גב. כפר הנופש של הקיבוץ נמצא בקריסה
(צילום ארכיון: עינת אנקר, לע"מ (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה))
ואם לא די בכך, שלושה מעובדי הכפר ששבו מצרפת נכנסו לבידוד, ועובדים אחרים נדרשו לצאת לחופשה ללא תשלום בשל מיעוט העבודה.
מהן התחושות לנוכח המצב והעתיד הלא ברור?
"זה מתסכל ומרגיז, כי הכינרת מתמלאת, מזג האוויר נפלא, והכפר יישאר ריק לחלוטין. לא ברור האם ומתי יסתיים המצב המשברי הזה. אמורה להיות לנו ישיבת הנהלה על שנת 2019, והסעיף שהתווסף לסיכום הוא של הקורונה".
איך המצב משפיע על כלכלת מעגן?
"באופן קשה מאוד. ארבעים אחוז מהכנסות הקיבוץ מגיעים מכפר הנופש, והשאר מחקלאות - בעיקר בננות ואבוקדו. וגם שם זה לא פשוט, כי לאחרונה סגרו את הגדה ואת עזה מקבלת פירות וירקות, כך שלא יהיה לאן לשלוח את הפירות, היות שגם אירופה בעוצר. אני מניח שלא נסגור את המקום, אבל נצמצם מאוד ולבטח נפטר עובדים".
והפתרון למשבר לא נראה באופק?
"כל יום מתים מסיגריות ומשפעת הרבה יותר אנשים, אך אין פאניקה דומה לזו של הקורונה. מדי שנה בפסח מגיעים אלינו אורחים רבים, אבל כבר עכשיו יש ביטולים. אם לחתונות או להלוויות לא מגיעים, אז למה שיגיעו אלינו?"
יפעת // "המטרה היא לא לחשוף את החברים לסכנת הידבקות"
קיטו הנדלר החל את תפקידו בתור מזכיר קיבוץ יפעת רק לפני חודש וחצי, והינה הוא כבר צריך להתמודד עם אחד המשברים הקשים שידעה המדינה, גם אם בפריזמה הצרה של קיבוצו אשר בעמק יזרעאל. "ביפעת היו כמה חברים בבידוד אחרי חזרתם מחו"ל, אבל הם 'שוחררו' בתום התקופה הנדרשת. חברה אחרת שתשוב בקרוב תיכנס מייד לבידוד", הוא אומר.
הנדלר סבור שההנחיות שניתנו לציבור הן מידתיות. ביפעת הוקם צוות גדול המורכב מנציגי הקיבוץ, האגודה וגורמי בריאות, רווחה וסיעוד, והוא מתכנס מדי פעם בפעם לקבלת החלטות מחייבות בצל המגפה. "עקרונית, אנחנו פועלים בהתאם להוראות משרד הבריאות", הוא מסביר. "יש גם פורום של מנהלי קהילה ומזכירים בעמק שעימו אנחנו מתייעצים כיצד לנהוג. את פורים של הגנים ובתי הילדים עשינו ברמה מצומצמת ובנוכחות הורים וסבים בלבד. המטרה היא לא לחשוף את החוגגים לסכנת הידבקות".
שפיים // "אותי מדאיג יותר ביבי מאשר התפרצות הקורונה"
בשונה מקיבוצים אחרים, בקיבוץ שפיים דווקא מנסים לשדר עסקים כרגיל. "פרט לכנסים במלון של הקיבוץ שבוטלו בעקבות התפשטות הקורונה, אין לנו נזק רציני. ממילא פארק המים שלנו עדיין לא מופעל כי אנחנו בחורף", אומר מזכיר הקיבוץ שימי בראון.
למי דאגתכם נתונה בכל זאת?
"אנחנו דואגים באופן מיוחד לקשישים ולבודדים שאין להם משפחה. שני חברים מונו להיות כתובת עבורם. חוץ מזה, העניינים כאמור כמעט כרגיל, ואני מקווה שכך יישאר. אותי מדאיג ביבי יותר מאשר הקורונה".
עין גב // "זה לא כמו מלחמה עם הפסקת אש, כשאתה יודע מתי ייגמר הכול"
מנחם לב, חבר עין גב והדייג המיתולוגי של הכינרת (הכמעט מלאה), מקונן על המצב. "הכול על הפנים, שממה. אנשים מפחדים לצאת מהבתים. אין שמחת חיים גם כשהאגם מלא".

על שום מה התסכול?
"הקורונה היא לא כמו מלחמה עם הפסקת אש, כשאתה יודע מתי ייגמר הכול. זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן. גם ענף הדיג במצב קשה, משום שאנשים קונים מזון קשה - אורז, סוכר, קמח, שימורים - ולא מזון טרי. אין שיווק לשטחים, וכפר הנופש של הקיבוץ נמצא בקריסה. היו אמורים להגיע תיירים מגרמניה, והכול נעצר. אני חושב שהכינרת היא המקום הכי בטוח להיות בו, אבל גם אליה לא מגיעים".
פורסם לראשונה: 14:14, 15.03.20