2 צפייה בגלריה
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
בימים מתוחים אלה, כשמציינים חמש שנים ל"צוק איתן", המבצע שחשף את גודל האיום שבמנהרות הטרור – עדיין הסכנה נוכחת ומטרידה. רק בשבוע שעבר התברר כי נמצאה מנהרה שחפרו הפלסטינים בדרום הרצועה לכיוון שטח ישראל. למרבה המזל הספיק צה"ל לאתרה לפני שהפכה למבצעית, אולם את תושבי האזור – ובמיוחד את אנשי הקיבוצים, שרבים מהם נמצאים בסמיכות לגדר – הדבר לא מצליח להרגיע לגמרי.
הבשורה אמורה להגיע בעתיד הלא רחוק, עם השלמת המכשול התת־קרקעי שבונה המדינה. כעת, כשמתקדמת העבודה על האתגר ההנדסי המורכב שכבר ניצב בחלקים נרחבים מהגבול עם עזה – פגשנו את קצין ההנדסה של החטיבה הדרומית באוגדת עזה, רס"ן מושיקו יעקובוביץ', לשיחה על מוכנוּת האוגדה למצב חירום, על הפיתוח בתחום ההנדסה מאז צוק איתן ועל בניית המכשול.
במה משקיעים כעת את מרב האנרגיה, ומהו לדעתך ההבדל בין הפעילות ההגנתית של צה"ל בתחום המנהרות כיום לעומת ימי צוק איתן? "רוב המאמץ מרוכז כיום בבניית המכשול ובהשלמתו. האוגדה והחטיבות מקצות משאבים רבים כדי להקימו מהר ככל האפשר. אנחנו משקיעים אבטחה ותשתיות לעיצוב ולארגון המרחב בצורה שבה תתאפשר ההגנה הטובה ביותר ליישובים. זה בא לידי ביטוי בכוח האדם האיכותי שעוסק בנושא, במשאבים הכלכליים, בטכנולוגיה ובאבטחה שמוקצים לכך.
"אני חושב שמאז צוק איתן הטכנולוגיה שלנו השתפרה מאוד. אנחנו יודעים לאתר את המנהרות הרבה יותר מוקדם עם מודיעין חזק ואיכותי, והכלים ההנדסיים שעומדים לרשותנו טובים בהרבה ומוכיחים את עצמם בהצלחות מבצעיות רבות בתחום".
יעקובוביץ' (31), נשוי ואב לילדה, לא צריך להפליג בדמיונו כדי להבין מה עובר על אנשי העוטף. הוא עצמו גר באשקלון, עיר שחוותה גם היא את הטרור העזתי בסבבים האחרונים. לנושא המנהרות נחשף ביתר שאת במהלך צוק איתן בשנת 2014. "הייתי אמור להתחיל קורס כמפקד פלוגה בקורס קצינים כשהחל המבצע. בגלל המצב חזר כל אחד ליחידה הקודמת שלו, ואני שבתי למפקדת הגדוד שלי באזור רפיח יחד עם חטיבת גבעתי", הוא משחזר. "התעסקנו באיתור המנהור ההתקפי שהיה קיים באותה העת".
איך השפיע נושא המנהרות, שהתגלה אז, על מערך ההנדסה? "עולם המנהרות השתנה מאוד והשפיע על חיל ההנדסה מאז צוק איתן. עשינו הרבה ניסויים שהבשילו לטכנולוגיה איכותית שהוכיחה את עצמה. הראיה לכך הן המנהרות שגילינו בשנתיים האחרונות וההצלחות המבצעיות שהשגנו. למדנו ממנהרה אחת לשנייה איך להתייעל ולהשתפר והפקנו לקחים. לדעתי אנחנו מובילים בתחום, והמקצועיות של חיל ההנדסה רק משתפרת".
2 צפייה בגלריה
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
מה אתה יכול לומר לתושבים ולתושבות בקיבוצים, ולאנשי עוטף עזה בכלל, על החשש שלהם מחדירה ועל המאמץ של אנשי ההנדסה לספק להם שקט? "אני רוצה להגיד לתושבי העוטף שחבורה של אנשים מקצוענים לא ישנים בלילה ועושים הכול כדי למנוע פגיעה באזרחים, במסירות רבה ומתוך תחושת שליחות. היתרון שלנו הוא בהון האנושי, ואני יכול לומר שההון האנושי הטוב ביותר מושקע כאן. מעבר לזה אני רוצה לאחל לתושבים ולילדים חופש גדול מהנה. נצלו את הזמן, אנחנו שומרים עליכם".