גל שריפות הענק שפגע אתמול (23.5) קשות ביישוב מבוא מודיעים, השאיר נזקים נרחבים גם בקיבוץ הראל. האש שכילתה כעשרה בתים מתוך 58 בתי החברים בקיבוץ, החלה, כך על פי התחקיר הראשוני, מקצר חשמלי בכניסה לכפר אוריה. הלהבות שגובהן נאמד בכ-30-20 מטרים חצו את הכביש, התפשטו במהירות עצומה דרך היער ונאחזו בבאלות הקש שבשדה הסמוך. בהמשך נשרפו שני מחסנים אשר שימשו לאחסנת ריהוט וציוד של מיכון חקלאי ושל ענף הנוי.
משם קצרה הייתה דרכן של הלהבות המשתוללות לבתים הפרטיים בהראל - אלו המצויים בחגורה החיצונית של הקיבוץ - שגגותיהם אשר נבנו לפני כחמישים שנה עשויים אסבסט. בנוסף לבתים עלו באש שלושה מחסנים על תכולתם - ציוד פרטי של אנשים שאינם מהקיבוץ. האש כילתה גם את בית המשאבות של הבריכה שעמדה בפני פתיחתה לרחצה בחג השבועות.
3 צפייה בגלריה
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
בין הבודדים שהסתובבו הבוקר (שישי) בקרבת בתי הקיבוץ השרופים והמפוחמים לראות מקרוב את ממדי הנזק, היה אבי פליישמן (58), חבר הנהלת הקיבוץ ונציג הראל במליאת המועצה. בגלל זיהום האוויר הכבד שנגרם מהעשן הסמיך ומגגות האסבסט שהתלקחו בשריפה, לא הותר למשפחות החברים לשוב לקיבוץ, וההשערה היא שיעברו עוד מספר ימים עד שיותר להם לעשות זאת.
3 צפייה בגלריה
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
פלישמן, חבר הראל כבר 35 שנה. אל הקיבוץ שבפרוזדור ירושלים הוא הגיע במסגרת גרעין השומר הצעיר. גם ביתו הפרטי, מתברר מדבריו, היה מועד להישרף כליל, אבל למרבה מזלו ברגע האחרון השתנה כיוון הרוח והבית ניצל.
"מיד לאחר שהתבררו ממדי השריפה פונו החברים והילדים מהקיבוץ ופוזרו בין יישובי האזור. אני הגעתי עם משפחתי למלון מעלה החמישה. המועצה האזורית מטה יהודה בראשות ראש המועצה ניב ויזל (נתיב הל"ה) התגייסה למעננו וכל בעלי התפקידים נרתמו למשימת האירוח והטיפול במשפחות. גם התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר הציעה כל עזרה שתידרש".
3 צפייה בגלריה
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
צילום: אבי פליישמן
אתה זוכר שריפה דומה שאיימה על הקיבוץ?
"בשנת 2016 היתה שריפה גדולה אבל כיוון הרוח היה שונה ולכן היא לא הגיעה לבתי החברים. אני מבקש להעביר מסר לראש הממשלה שהוא של כולנו בלי הבדלי ימין ושמאל; לא הגיוני שמדינה אשר הגיעה לירח, שהפיקה אירוויזיון ברמה כזו, שמטפחת אנשי הייטק, מדע וצבא ברמה הגבוהה בעולם, לא תלמד מניסיון העבר ולא תרכוש מטוסי כיבוי וריסוס גדולים. לנו זה כבר לא יעזור אבל אולי לאחרים כן, וצריך היה לעשות את זה אתמול או מיד לאחר אסון הכרמל".