הימים הראשונים של השבוע הוגדרו בידי החזאים כחמים ביותר בקיץ הנוכחי, כשההערכה הזהירה היא שאולי לא יהיו חמים כמותם גם בהמשך העונה.
1 צפייה בגלריה
"אין קיץ שאינו חם בגלגל". חברי הקיבוץ, צילום: ארכיון גלגל
"אין קיץ שאינו חם בגלגל". חברי הקיבוץ, צילום: ארכיון גלגל
"אין קיץ שאינו חם בגלגל". חברי הקיבוץ, צילום: ארכיון גלגל
בקיבוץ גלגל שבבקעת הירדן הגיעו גם הפעם, כמדי שנה, לשיא המעלות שנרשמו ברחבי המדינה עם 40.2 צלזיוס. בקיבוץ עצמו סרבו להתרגש וטענו שמדובר בטמפרטורה ממוצעת, ולבטח לא חריגה.
גם נזכרו שם, ולא בגעגוע, בקיץ 2015 אז נסקו המעלות ל-49.1. חמש שנים קודם לכן נמדדו בתחנה המטרולוגית של גלגל 49 מעלות צלזיוס.
רני סלע, חבר הקיבוץ ב-30 השנים האחרונות ורכז ענף הלולים, האשים את החזאים ואת התקשורת ביצירת כותרות מיותרות.
"אין קיץ שאינו חם בגלגל וקשה להתרגל לזה, אבל לבטח לא מדובר בשיא כלשהו. אנחנו מרגישים בעשר השנים האחרונות שהעולם אכן מתחמם, אבל אם הקיץ הזה ימשיך כך נהיה מרוצים.
"אגב, נהוג לייחס לנו את השיא הארצי מבחינת החום אבל זה רק משום שיש פה תחנת מדידה ובים המלח אין. אני מעריך ששם תמיד יש מעלה אחת או שתיים יותר מאצלנו".
חברי הקיבוץ מסוגלים להתגונן מפני החום בעזרת מזגנים ורחצה בבריכה. מה קורה עם בעלי החיים?
"אנחנו מצננים ומרטיבים את העופות ואת הפרות בממטירים. יש בקר טמפרטורה שפותח וסוגר את המים על פי הצורך. בכל מקרה לא היית רוצה להיות תרנגולת בגלגל וגם לא פרה.
"אנחנו יודעים שהפרות נותנות פחות חלב בעונה הזו. בעלי החיים עוד מקבלים מענה, אבל הצמחייה סביב סובלת קשה מהחום ומהשמש הקופחת. מרבים להשקות אותם אבל זה לא ממש עוזר".
והחברים עובדים בשעות קרירות יותר של הבוקר ואחר הצהריים?
"זו אגדה אורבאנית. גם אני חשבתי כך כשהגעתי לכאן לפני 30 שנה, אבל התברר לי שאין דברים בגו. יש מטלות שלא מתחשבות במזג האוויר, בעיקר בענפי בעלי החיים, ואנחנו עובדים גם בשעות הצהריים החמות. מי שלא צריך לעשות זאת משתדל להיות ליד המזגן או בצל. מה שקורה עכשיו זה בשגרה".
ועדיין יש תקווה להגיע לשיא של 50 מעלות בצל?
"אנחנו מוותרים לגמרי על שיא כזה. קשה להאמין שנגיע אליו בשנים הקרובות".