ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, שיגר השבוע מכתבים שהוגדרו דחופים ללשכות של שר החינוך נפתלי בנט, ושל שר החקלאות אורי אריאל.
1 צפייה בגלריה
לנציגי התושבים הסברים שיש להתייחס אליהם. מפגינים נגד הקמת השדה, צילום: מועצת עמק יזרעאל
לנציגי התושבים הסברים שיש להתייחס אליהם. מפגינים נגד הקמת השדה, צילום: מועצת עמק יזרעאל
לנציגי התושבים הסברים שיש להתייחס אליהם. מפגינים נגד הקמת השדה, צילום: מועצת עמק יזרעאל
במכתבו לשר החינוך כתב בצר: "אנו מוטרדים מאוד מהאיומים הרבים הכרוכים באפשרות להקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. בין האיומים, הסיכונים הצפויים לתלמידי בתי הספר וגני הילדים בישובים הסמוכים לרמת דוד בפרט, וביישובי המועצה בכלל".
בצר צירף למכתבו מכתב מטעם נציגי מטה התושבים מאזור העמק, עליו חתומים אנשי חינוך שהביעו את דאגתם מאיום השדה לאחר שיקום: סיכום מחקרים שהכינה ד"ר נועה ציון מפרספקטיבה של אנשי חינוך, דוח השפעות שדה תעופה ורעש על ילדים שכתבו פרופ' אבי אביטל וד"ר איילת אביטל מגן, מפרספקטיבת פסיכולוגיה ופסיכיאטריה של הילד והמתבגר.
עוד צורפו למכתבו של בצר מפה של בתי הספר הסמוכים למסלול המתוכנן, נייר עמדה סביבתי של פרופ' שלומית פז תושבת הושעיה ודו"ח בריאות של ד"ר שרה יצחקי.
"אבקשכם ללמוד את הנושא לעומק, ברצינות הראויה ולהצטרף אלינו במאמץ לבלום את התוכנית ההרסנית", כתב בצר וביקש במקביל לקיים פגישה בפורום רחב לטובת הצגת תמונת מצב מקיפה ככל האפשר על הנזקים הצפויים במישורים רבים מתוכנית הקמת השדה.
במכתב נוסף שנשלח לשר אריאל הודגשו ההשפעות ההרסניות הצפויות לחקלאות בעמק יזרעאל במידה וייבנה באזור שדה. "בשנת 2009 בוצעה בחינה לקיומו של שדה תעופה במנחת מגידו, ולרעיון זה התייחס משרד החקלאות בנייר עמדה מיום 31 אוגוסט 2009", כתב בצר.
"גודל השדה המתוכנן (עם צפי לכ-20 מיליון נוסעים בשנה) יחייב תשתיות חדשות בסביבת שדה התעופה, כגון דרכים, מסילות רכבת, שטחי חניה נרחבים, מחסנים, מתקני תשתית של השדה, האנגרים ועוד. מתקנים אלו דורשים שטחים גדולים וללא ספק ידרשו הקצאת חלק ניכר מהאדמות החקלאיות בעמק יזרעאל לטובת שדה התעופה".
עוד מנה בצר את המגבלות הרבות שתוכנית מעין זו תשית על חקלאי העמק, וצירף את מפת אזורי הסיכון שיחייבו סגירת דירים ורפתות באזור הסובב את שדה התעופה המוקף ביישובים חקלאים.
"החקלאות היא מאבני הראשה של המדינה והעמק", סיכם בצר. "אלפי אנשים מתפרנסים בעמק יזרעאל מחקלאות והם גאים בעמל כפיהם וביכולתם לספק מזון לתושבי המדינה. אסור בשום אופן לפגוע בענף חשוב זה.
"יש לציין כי בשתי החלופות האחרות, אי בים או בנבטים, המשמעות של שדה בינלאומי לחקלאות זניחה או לא קיימת כלל. תושבי עמק יזרעאל קוראים לך ולמשרדך להביע את דעתכם בקול רם וברור על האיוולת הכרוכה בהקמת שדה תעופה בינלאומי בשדות העמק".