אחרי שהעבודה בחרה מנהיג חדש, ממוצא מזרחי, שמקורותיו אינם המקורות ה"אמתיים" של המפלגה כפי שרבים תיארו במהלך מסע הבחירות אבל לא מעט קיבוצניקים בחרו בו בכל זאת, החלטנו לבדוק עד כמה למפלגות הגדולות בישראל באמת יש עוד אחיזה בקיבוצים.
2 צפייה בגלריה
פועלים ללא ליאות. תומכים בישראל ביתנו, צילום: אלכס קולומויסקי
פועלים ללא ליאות. תומכים בישראל ביתנו, צילום: אלכס קולומויסקי
פועלים ללא ליאות. תומכים בישראל ביתנו, צילום: אלכס קולומויסקי
בחודש הקרוב נראיין בכל שבוע חבר, או חברה, שתומכים במפלגות הקטנות יותר שאינן המחנה הציוני, הליכוד, מרצ או אפילו הבית היהודי שלה אחיזה רחבה בקיבוצים הדתיים.
תחילה ישראל ביתנו. הדמות הקיבוצית הבכירה ביותר שמצביעה למפלגה שאותה מוביל שר הביטחון, אביגדור ליברמן, היא אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל ויו"ר איגוד הכדורעף.
דותן, חבר שמרת ואחיו של הבדרן המנוח דודו דותן, הצטרף למפלגת הימין בשנת 2012 לאחר שהיה קודם לכן איש העבודה ואף מרצ.
הוא ביקש שלא להתראיין לידיעה בשל התפקיד הציבורי שאותו הוא ממלא, והשאיפה שלו בעתיד להתמודד על ראשות המועצה האזורית מטה אשר. הוא רק הסכים לציין שהאחיזה של ישראל ביתנו בקיבוצים גדולה יותר מזו שבאה לידי ביטוי בקלפי.
מי שכיהן בבחירות 2015 כרכז מטה ההתיישבות במפלגה והיום הוא מרכז את מטה העצמאים, הוא ניצן מאיר מקיבוץ סער. מאיר לא היה פעיל פוליטית לפני הצטרפותו לישראל ביתנו, אבל האמונה שלו שרק ליברמן ואנשיו יביאו את הבשורה לקיבוצים ולחבריהם שכנעה אותו.
הוא מסרב להתייחס למהלכים פוליטיים למיניהם (טרנספר מרצון ועוד), ובוחר להתמקד בתרומה של ח"כ עודד פורר ושר הביטחון עצמו ליישובי הגדר ולמרכיבי הביטחון ביישובי קו העימות.
"בבחירות האחרונות לא השגנו בקיבוצים ובמושבים את התמיכה המיוחלת, ורק 4,200 חברים הצביעו בעד ליברמן והאחרים בעוד שהפוטנציאל עומד על מנדט", הוא מבהיר.
"זה קרה בגלל המשבר עם פאינה קירשנבאום שנחשדה אז בשחיתות. על זה החברים לא יכולים לסלוח. אבל במצב אחר, נקי משחיתות ומרעשי רקע, אין מפלגה כמו ישראל ביתנו שמסייעת ועובדת עבור ההתיישבות".
פרט.
"אביא לך כדוגמה את המאבק של קיבוצי ומושבי מטה אשר בקו העימות לאחר הפגיעה בהטבות המס. אני ושי כהן, הרכז המוניציפאלי של ראש הנקרה, פעלנו מול ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו לטובת החזרת ההטבות ומרכיבי הביטחון.
"הבאנו אותו לאזור, הפגשנו אותו עם ראשי ישובים ומועצות, ועכשיו התבשרנו שחלק מההטבות יוחזרו. הוא פעל ללא ליאות כחבר ועדת הכספים מול יו"ר הוועדה משה גפני, וגם במליאה העלה שוב ושוב את דרישותינו לתיקון המעוות. גם ליברמן נתן את כל כובד משקלו כדי שזה יקרה".
2 צפייה בגלריה
תמיד הייתי אאוטסיידר. מאיר, צילום: אלבום משפחתי
תמיד הייתי אאוטסיידר. מאיר, צילום: אלבום משפחתי
תמיד הייתי אאוטסיידר. מאיר, צילום: אלבום משפחתי
אתה צופה הסתערות של ישראל ביתנו על הקיבוצים לקראת הבחירות הבאות?
"כאן יש בעיה. אנחנו רק שישה חברי כנסת, וקשה לעבור את הארץ לאורכה ולרוחבה בזמן קצוב. מה שכן, המטה ההתיישבותי יעבוד בקיבוצים וינסה לשכנע את החברים בתרומת ליברמן וישראל ביתנו להתיישבות ולביטחון".
אתה יוצא דופן בבחירה הפוליטית שלך בקיבוץ שבו אתה גר?
"אני רגיל לזה. תמיד הייתי אאוטסיידר".