שני אירועים הקשורים לחברת הקוסמטיקה "אהבה" מים המלח עומדים להשפיע על קיבוץ מצפה שלם, אחד השותפים בחברה, שבו ממוקם מפעל הייצור ומרכז המבקרים: הראשון - בניית מפעל חדש באזור עין גדי. השני - מכירת החברה לחברת "פוסון" הסינית.
עוד סיפורים כלכליים מקיבוצים: יח"מ חונכים מפעל חדש בעוטף עזה מכירות תנובה בירידה: האם הקיבוצים חוזרים לתסריט מגה? מענקי העזיבה והפנסיה יוכנסו למאזן הקיבוצי
על פי פרסומים בתקשורת נחתמה לפני כחודש עסקה להעתקת מפעל החברה ממצפה שלם, המצוי מעבר לקו הירוק, לשטח של שבעה דונם בסמוך לעין גדי, עליו יוקם, בהשקעה של 25 מיליון ש"ח, מפעל אהבה החדש ומרכז המבקרים שלו.
העסקה להחכרת הקרקע למפעל למשך 25 שנה נחתמה עם קיבוץ עין גדי, שהשטח בבעלותו. ההערכות הן כי השלמת הבנייה תארך כשנתיים. על פי הפרסום ב"ידיעות אחרונות" נועד המעבר לעין גדי לפתור את בעיית החרם באירופה על מוצרים המיוצרים מעבר לקו הירוק, לאחר שעל אהבה הופעלו בשנים האחרונות לחצים מצד BDS וארגונים פרו-פלסטיניים בחו"ל.
אירוע משמעותי נוסף הוא מכירת החברה אהבה - המצויה בבעלות "גאון אחזקות" ומשפחת לבנת, קיבוץ קלי"ה, קיבוץ מצפה שלם וקיבוצי ים המלח - לחברת פוסון הסינית. על פי ההסכם, שנחתם לאחרונה, ימכרו השותפים את מלוא אחזקותיהם לפוסון, שתשלם 290 מיליון ש"ח תמורת מלוא המניות בחברה.
פוסון מתכוונת, לאחר ביצוע העסקה, לפתוח את השוק הסיני למוצרי החברה, וזאת בנוסף לפעילות החברה ביותר משלושים מדינות, הן באמצעות מכירה בסיטונאות בבתי כול־בו והן באמצעות חנויות קונספט של המותג שפועלות בהונגריה, בגרמניה, בקוריאה, בסינגפור ובפיליפינים.
דוידי מרום (דגניה א'), יו"ר קיבוץ מצפה שלם, מבהיר שלא מדובר בהעתקת המפעל ממצפה שלם, אלא בהרחבתו לשלוחה נוספת שתוקם בעין גדי. "החברים ימשיכו לעבוד במפעל במצפה שלם", הוא אומר, "ויש לנו הסכם מסודר בעניין הזה. ההנהלה תחליט מה יעבור לעין גדי ומה יישאר במצפה שלם, ובכל מקרה החברים ימשיכו בעבודתם, גם בחנות המפעל שתישאר במצפה שלם".
יש פה בכל זאת כניעה לחרם. דוידי מרום: "יש החלטה של הדירקטוריון להרחיב את המפעל בתחומי הקו הירוק, והדירקטוריון ביצע אותה בהסכם עם עין גדי".
חלקו של קיבוץ מצפה שלם בבעלות על אהבה עומד על 35%, כך שלאחר הסגירה הסופית של המכירה הוא עתיד לקבל כ-101 מיליון ש"ח תמורת מניותיו. גם לאחר המכירה ימשיך לקבל דמי שימוש בקרקע מהמפעל, והחברים העובדים בו יקבלו שכר מהבעלים החדשים.
כבר הוחלט מה תעשו עם התמורה למניות שתקבלו מהסינים? "מתקיימים על זה דיונים, ומכינים את הנושא לציבור. כיוון שהסגירה הסופית, הקלוזינג, תיעשה בחודשים הקרובים, יש לנו זמן לדון בכך ולקבל החלטות. כנראה חלק ילך למטרות ציבוריות, להשקעות במקורות תעסוקה חדשים כדי שהקיבוץ יוכל לגדול, וחלק יחולק לחברים. ההחלטה היא בידי החברים".
ראש המועצה האזורית מגילות צפון ים המלח, אריה כהן (מצפה שלם), כיהן בעבר כיו"ר אהבה ועסק בהשלכות של תנועת החרם על החברה. על אף העובדה שהשלוחה החדשה תוקם בעין גדי והארנונה ממנה תשולם למועצה האזורית תמר, הוא רואה את היתרונות שבמהלכים העתידיים.
"המבנים הקיימים של אהבה במצפה שלם ימשיכו לשלם ארנונה למגילות", אומר כהן, "ואני דווקא רואה במכירה לסינים ובהקמת המפעל בעין גדי הזדמנות לפיתוח. המפעל יעבוד בשני אתרים, וחברי מצפה שלם שיעבדו בעין גדי ייסעו לעבודה פחות מעשר דקות. המהלך הזה יאפשר להתגבר על סימון המוצרים והחרמות, וגם ירחיב את המכירות לשוק הסיני, כך שהיקף התעסוקה במפעל צפוי לעלות ותושבי האזור יֵצאו נשכרים".
וכיצד יחולקו בקיבוץ התמורות? אריה כהן: "הפנסיה אצלנו די מסודרת. אני מעריך שחלק גדול מהכסף יחולק לחברים, וחלק ילך ליזמות חדשה שתאפשר תעסוקה לחברים. כפי שעשינו את המהפך באהבה, שהניב הרבה כסף, אני מניח שנוכל לעשות גם בתחומים נוספים".