ישראל ביתנו הייתה לשון המאזניים בבחירות הקודמות. קשה לדעת כיצד ישפיעו ההתפתחויות בזירה הפוליטית (והמשפטית) על התוכניות של היו"ר אביגדור ליברמן ליום שאחרי הבחירות הקרובות. אומנם הוא לא שׂשׂ לרוץ לממשלת מרכז־שמאל, אך הבטיח (שוב) שלא יהיו בחירות נוספות. כדי שמפלגתו תמשיך להיות רלוונטית, ואף שאין זה מעוז טיפוסי עבורה, שואפת ישראל ביתנו להגדיל את נתחה גם בעוגה הקיבוצית.
1 צפייה בגלריה
ניצן מאיר עם אביגדור ליברמן. 3% מהקיבוצניקים הצביעו לו
ניצן מאיר עם אביגדור ליברמן. 3% מהקיבוצניקים הצביעו לו
ניצן מאיר עם אביגדור ליברמן. 3% מהקיבוצניקים הצביעו לו
(צילום: אלבום פרטי)
"בבחירות האחרונות הייתה עליה של 400 אחוזים במספר המצביעים לישראל ביתנו במרחב הכפרי", מתגאה ניצן מאיר, מוביל הפעילות של ישראל ביתנו במרחב, ומסביר מדוע לדעתו מפלגתו טובה לקיבוצניקים: "ישראל ביתנו המשיכה כל הזמן לעבוד עבור המרחב הכפרי. ח"כ עודד פורר ניהל מלחמה בנושא הטבות המס ליישובים, ובעיקר לקיבוצים במטה אשר ובגליל העליון. נוסף על כך הוא פועל להסדרת תנאי ההעסקה של הרבש"צים. כשליברמן היה שר הביטחון הוא העלה את תקציב רכיבי הביטחון למרחב הכפרי מ־25 ל־128 מיליון שקלים. הוא גם דאג לתוכנית מיגון הצפון".
מאיר (49), נשוי ואב לשלושה, בן קיבוץ סער וכיום תושב ההרחבה, בעל משרד יחסי ציבור וקשרי ממשל, הצטרף לישראל ביתנו לקראת הבחירות ב־2014. "השתתפתי בכנס של ישראל ביתנו בשפיים", הוא משחזר, "שם הם הציגו את משנתם לגבי המרחב הכפרי. הדברים שאמר ליברמן התחברו עם האג'נדה שלי באופן כללי, אבל מה ששכנע אותי הייתה ההתחייבות שלו שהשר הראשון שהוא ימנה יהיה שר החקלאות. זה לא דבר מובן מאליו במפלגה שעיקר עניינה הוא נושא עלייה וקליטה. החלטתי שאם הוא אכן יילחם על תיק החקלאות, אני אצטרף למפלגה. הוא עמד במילה שלו, מינה את יאיר שמיר לשר החקלאות, והוכיח שהנושא הזה חשוב לו מאוד".
כולם תוהים מה ליברמן רוצה. ממשלת ימין? שמאל? להיות ראש ממשלה?
"מה שהוא אומר לאורך כל מערכת הבחירות הבלתי נגמרת הזאת, זה שהוא רוצה ממשלת אחדות ליברלית. הוא אומר שכל הדיון בשאלה מי יהיה ראש הממשלה הוא לא הדיון המרכזי. השאלה המרכזית היא מה יהיה הקו של הממשלה הבאה. האם זה יהיה בכיוון של התנהלות חרדית או לא. אם מישהו במרחב הכפרי רוצה ממשלה בהשפעת דרעי, ליצמן וגפני - שיצביע עבורם. מולם מתייצב אביגדור ליברמן שמאמין בהתנהלות ליברלית, 'חיה ותן לחיות' בנושא אורחות החיים".
"חיה ותן לחיות" זה נחמד, אבל הוא מכוון את זה רק ליהודים. לערבים בוואדי ערה הוא מציע טרנספר, ולח"כים שלהם הוא קורא גיס חמישי. אני חושב שזה מרתיע חברי קיבוצים להצביע עבורו.
ניכר במאיר שהוא כבר רגיל לשאלות בנושא הזה, והתשובה לכך שגורה בפיו. "מעולם לא שמעתי את המילה טרנספר מהפה של ליברמן בכל שנותיי במפלגה", הוא אומר. "ליברמן עוסק בהסכמים ההיסטוריים שנחתמו בעניין הגבולות ולמציאות ההתיישבותית בשטח. יש ריכוז של אוכלוסייה ערבית שתומכת ברשות הפלסטינית ומרוכזת באזור ואדי ערה, ויש אוכלוסייה יהודית ענפה באזור אריאל ומעלה אדומים. לכן הוא אומר משפט פשוט מאוד: אום אל־פאחם לפלסטין, אריאל לישראל. אתה מפרש את זה כטרנספר, ואני מפרש את זה כסדר חדש ונכון של גבולות המדינה. זה הכרחי כדי לשמור על רוב יהודי במדינת ישראל, וכדי שערביי ישראל והח"כים שלהם יחיו עם מי שהם תומכים בהם".
חברי הקיבוצים עוד זוכרים את פרשת השחיתות שבה היו מעורבים בכירים בישראל ביתנו. זה לא יזיק לכם בבחירות?
"זה הזיק לנו מאד. בעבר הייתה תופעה שלקראת כל מערכת בחירות נפתחה חקירה כלפי אנשי ישראל ביתנו בנושאים שונים. אני שמח שזה נפסק. מובן שאם יש מקום לחקירה ולכתב אישום צריך לעשות זאת, ומי שעשה טעות צריך לשלם את המחיר. בעבר גם הייתה קיימת תקרת זכוכית מעל ישראל ביתנו במרחב הכפרי, אבל הבחירות האחרונות הוכיחו שהיא התנפצה. 13 אלף איש הצביעו לישראל ביתנו במרחב הכפרי בבחירות האחרונות, מהם 2,887 (3.04%) מהקיבוצים".
מה היעד שאתה שואף להגיע אליו בבחירות הקרובות?
"אני מקווה שנגדל בעוד חמישים אחוזים לפחות".