נאור יחיא נכנס ביום רביעי שעבר לתפקיד דובר נשיא המדינה יצחק הרצוג והצליח לעורר סערה סביב החלטת הנשיא לבחור דווקא את האיש שהיה דוברו ואיש סודו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.
5 צפייה בגלריה
יחיא עם עם הנשיא יצחק הרצוג
יחיא עם עם הנשיא יצחק הרצוג
יחיא עם עם הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
כבר כמה שנים שיחיא (32) הוא מטאור בזירה הפוליטית, אבל עתה, בעקבות מינויו לדובר הנשיא, הגיעה העת לפצח את סוד הצלחתו ולענות על השאלה, איך הפך הילד מיקנעם עילית לאיש הכי קרוב לנשיא ולדובר הבכיר במדינה.

ילד פילוסוף

יחיא נולד ביקנעם עילית לנורית (62) עובדת במתנ"ס בעיר ויוסי (67) היום פנסיונר. הוא גדל בבית דתי-מסורתי בשנות ה-90 כשיקנעם הייתה עדיין מקום חם ומחבק לגדול בו לפני שהפכה למעצמת הייטק ונדל"ן.
קראו גם:
כילד, כך מספרים חבריו, הוא אהב את הסרט "מלך האריות" והאזין לאריק איינשטיין ועידן רייכל. הוא גם אהב לקרוא, בעיקר ספרים עם מוסר השכל כשהבולט מכולם הוא "לא רציונלי ולא במקרה" של דן אריאלי. המעורבות החברתית הייתה חשובה לו מגיל צעיר וכך מצא את עצמו מדריך בתנועת הנוער בני עקיבא וחבר במועצת הנוער של העיר.
"נאור ואני גרנו האחד ליד השני בשכונה הוותיקה ביוקנעם. היינו יחד מגיל אפס, במעון, בגן ביסודי, רק בתיכון התפצלנו. נאור היה ילד מצחיק ומבריק. תמיד היה כיף להיות איתו ותמיד היו לו רעיונות חברתיים", אומרת השבוע חברת ילדותו רעות כהן.
5 צפייה בגלריה
בנעוריו כמדריך בתנועת בני עקביא
בנעוריו כמדריך בתנועת בני עקביא
בנעוריו כמדריך בתנועת בני עקביא
(צילום: פרטי)
"כשהיינו ילדים אני זוכרת שהוא רצה שנמכור דברים שאנחנו לא צריכים יותר בשביל לתרום את הכסף למשפחות נזקקות. אני זוכרת אותו כילד יוזם ופעיל. היינו חניכים בתנועת הנוער 'בני עקיבא' עוד בתקופה שבה היינו דתיים. אני זוכרת שתמיד בטקסי יום הזיכרון ויום העצמאות הוא היה משתתף, מקריא ועוזר בניהול הטקס. היה לו קטע קבוע שהוא מקריא כל שנה ביום הזיכרון. כשהוא נכנס לאיזשהו תפקיד, הוא ב־200 אחוז שם".
את דבריה של רעות מחזקת האם נורית, שסיפרה כי בנה תמיד היה מוקף בחברים וחברות. "בכל פעילות עירונית אפשרית נאור השתתף", סיפרה, "כילד הוא היה נעים הליכות ורווינו ממנו הרבה נחת. הייתה לו אמביציה גבוהה, הוא היה מצטיין במתמטיקה וכבר בכיתה י' הוא העביר שיעורים פרטיים לילדים. הוא גם הדריך קבוצות ללימודי מחשבים למבוגרים".
זיכרון מיוחד מילדותו?
"הוא אהב לאכול לחם עם ממרח שוקולד. כאמא זה היה בשבילי סוג של כישלון שהילד שלי יילך כל יום לבית הספר עם כריך שוקולד. יום אחד החלטתי שאני אכין לו משהו יותר בריא. כשבאתי לאסוף אותו מהגן זו הייתה סיטואציה שאני לא שוכחת, הוא השליך לעברי את תיק האוכל ואמר לי: 'תאכלי את זה את'. מאז הוא המשיך ללכת לבית ספר רק עם כריך עם שוקולד. זה לא היה פשוט, זה נמשך 12 שנים".

שאפתן וחדור מטרה

עם סיום לימודיו בבית הספר היסודי 'ממלכתי-דתי הדסים' עבר יחיא ללמוד בישיבה התיכונית בשדה יעקב שבעמק יזרעאל, מרחק עשר דקות נסיעה מבית הוריו. בישיבה לימד אותו במשך שש שנים איגור, מורה במגמת מחשבים, שזיהה נער נחוש, ממוקד ועם אמביציה גדולה להצליח.
5 צפייה בגלריה
נאור יחיא
נאור יחיא
נאור יחיא
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"הוא עשה חמש יחידות במדעי המחשב", סיפר איגור, "נאור הוא אישיות יוצאת דופן. הוא בין האחוז הקטן שמסיים את המגמה. לא היה לו קל, הוא התקשה מאוד, אבל בסוף הוא הצליח. אני זוכר שלא הייתה משימה שהוא לא ניסה לבצע, הוא תמיד השקיע ולא עזב עד שהצליח בזכות הדבקות למטרה וההשקעה. הוא תמיד היה טוב בעבודה קבוצתית, הייתה לו גישה חיובית, הוא עמד בלחצים והיה בעל נימוס בלתי רגיל".
במהלך ילדותו ונעוריו היה ליחיא חשוב להיות גם מעודכן באקטואליה, לצפות במהדורות החדשות בטלוויזיה ולקרוא עיתונים. החיבה הזו לדעת מה קורה בפוליטיקה ובכלל בעניינים שהעסיקו את התקשורת, סייעו לו לצבור המון ידע ולהכיר היטב את הדמויות הבולטות שמעצבות את חיי המדינה.
"שני מנהיגים נאור מעריך – נתניהו ורבין, למרות שהם משני צידי המתרס הפוליטי", מגלה אמו, "כשרבין נרצח היה בבית שלנו שבר מאוד גדול".
איך ההתעניינות שלו בחדשות באה לידי ביטוי בבית?
נורית: "תמיד סביב שולחן השבת הוא אמר את מה שיש לו להגיד, כמעט בכל תחום, פוליטי, מדיני, כלכלי וחברתי. אנחנו כהורים עמדנו בצד, קשובים ומשתוממים ולא פעם הסכמנו איתו, אבל היו לפעמים התנגשויות".
לקראת השירות הצבאי, לאחר הצו הראשון, נקבע ליחיא פרופיל נמוך מסיבות רפואיות. הוא הועבר למודיעין, אך כשהגיע לבקו"ם הוא גילה שהוא מיועד לחיל התובלה.
"הוא נלחם ואמר שאין מצב שהוא הולך לתובלה, הוא היה נחוש בדעתו והוא הצליח להגיע לפיקוד העורף ומשם עבר ליחידת המחשוב", סיפרה האם נורית, "ביחידה זיהו את היכולות שלו ובתוך זמן קצר הוא הפך להיות הרל"ש והדובר של מפקד הבסיס.
"לאחר מכן הוא המשיך לקצונה והשתתף בכמה תרגילים בפיקוד העורף ומשם הוא הגיע לדובר צה"ל והיה קצין מצטיין. נאור היה תמיד חדור מטרה. אין יעד שהוא ראה לנגד עיניו ושהוא לא כבש. כל תפקיד שהוא רצה לעשות והאמין בו, הוא הצליח להגיע אליו בזכות הכישורים והיכולות שלו".
בגיל 22 יצא יחיא בשאלה. במערך דובר צה"ל שירת שמונה שנים. התחיל כראש מדור מבצעים, לאחר מכן היה קצין דוברות באכ"א (אצל האלופה אורנה ברביבאי), משם עבר לתפקיד ראש מדור תקשורת מקומית ורדיו ובתפקיד האחרון, כשהוא בדרגת רס"ן, היה ראש מדור טלוויזיה והפקות.
5 צפייה בגלריה
עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
(צילום: פרטי)
אלוף (במיל') פולי מרדכי, דובר צה"ל לשעבר, שפיקד על יחיא בתקופתו במערך דובר צה"ל: "כל זמן שזה היה תלוי בי הייתי מתאמץ מאוד להשאיר אותו בצה"ל ולא לתת לו להשתחרר. יש לו הבנה תקשורתית מצוינת, חריף, מהיר ואינטליגנט.
"בתפקידו בצבא הערכים שלו לא היו מוטלים בספק באף שלב, הוא היה בולט לחיוב ומאוד מוערך לכן פרגנתי ואפשרתי לו לקבל תפקידים חשובים ומרכזיים בחטיבה. עכשיו עם כל הדיון הציבורי שהתעורר סביב עולם הערכים שלו, אני יכול לומר שנחשפתי לדברים בדיוק אחרים - לצדדים היפים שלו".

הדרך למעלה

התקופה הארוכה שלו בדובר צה"ל סללה את דרכו למעשה למה שהוא היום, אחד הדוברים הבכירים בארץ. כשהשתחרר מהצבא הוא לא היה צריך יותר מהמלצה אחת כדי להתקבל לכל משרה בתחום. כך למעשה נסללה דרכו להיות דוברו של יואב גלנט, שהיה אז חבר הקבינט ושר הבינוי והשיכון ולאחר מכן שר העלייה והקליטה.
"חיפשתי דובר בזמנו ובדקתי מי לאחרונה השתחרר מצה"ל", סיפר השבוע חבר הכנסת יואב גלנט איך הגיע להעסיק את יחיא, "התלבטתי בין כמה מועמדים ולמרות שלא הייתה לי היכרות מוקדמת עם יחיא, התרשמתי שמדובר בבחור רציני. לא כל אחד בגיל 28 מגיע להיות רב סרן בדובר צה"ל, זה אפילו די קשה בגיל הזה. כשנתיים הוא ליווה אותי כדובר".
איזה ציון אתה נותן לו?
"בעייני מדובר באיש מבריק מבחינת הבנת המפה התקשורתית, גם מבחינה חברתית כולם חיבבו אותו. כשביקשו ממני להשאיל אותו לליכוד לזמן קצר לא היה לי ספק שהוא יגיע רחוק. הוא מעולם לא היסס לומר את עמדותיו מול שרים וחברי כנסת, תמיד נאבק על עמדתו, אבל בנועם הליכות.
"יש ביננו גם קשר מיוחד היות ואמא שלו הזמינה אותי פעם לארוחה בביתה וגיליתי שההורים שלו וההורים של אשתי גרו בשכנות באותה שכונה ביקנעם (בדירות עמידר הישנות). גם ביבי וגם הרצוג עשו בחירה חכמה בבחירתו כדובר".
לצידו של גלנט החל יחיא לבלוט כדובר רהוט, מגוון, חריף ועם יכולות נדירות להעלות רעיונות מקוריים ולתת יעוץ שאפשר לכנות אותו "מחוץ לקופסא". הוא גם בלט ביכולת שלו לפתח קשרים טובים, אפילו אישיים, עם כתבים ופרשנים פוליטיים בכירים.
5 צפייה בגלריה
עם הרמטכ"ל בני גנץ כקצין בדובר צה"ל
עם הרמטכ"ל בני גנץ כקצין בדובר צה"ל
עם הרמטכ"ל בני גנץ כקצין בדובר צה"ל
(צילום פרטי)
"הכרתי את נאור לראשונה כשהוא עבד אצל השר גלנט. זו הייתה התחנה הראשונה שלו בכנסת. כבר אז היה אפשר לראות שמדובר בדובר מאוד טוב שיודע את העבודה", סיפרה הכתבת הפוליטית של ynet מורן אזולאי, "ראיתי שהוא מכיר את עקרונות הדוברות ויודע לעבוד. כבר מהתחלה הוא היה מהדוברים הבולטים בכנסת".
לקראת הפריימריז בליכוד ניהל יחיא את הקמפיין של גלנט. זה היה קמפיין שהביא את האלוף לשעבר להתברג במקום השביעי. עבודתו משכה המון תשומת לב והקידום לא איחר לבוא.
יונתן אוריך, מנהל הניו-מדיה של ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, סימן אותו ודאג לחיבור עם נתניהו. שנתיים וקצת הוא עבד עם נתניהו. זו הייתה תקופה סוערת של בחירות אחרי בחירות וכמובן משבר הקורונה. המדיניות של יחיא הייתה לקרב את נתניהו בחזרה לתקשורת.
הוא דאג לארגן שיחות רקע רבות עם עיתונאים בכירים וגם להביא את נתניהו להתראיין כמעט בכל כלי תקשורת אפשרי. גם הוא עצמו שמר על קשר טוב עם הכתבים הפוליטיים.
"לנתניהו הייתה כוורת של אנשים מאוד צעירים שעובדים איתו", הוסיפה אזולאי, "בשונה מפוליטיקאים אחרים וראשי ממשלה בעבר שמי שהרכיב את הכוורת שלהם היו אנשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם עם ניסיון וידע במערכת הפוליטית, נתניהו שם דגש בעיקר על אנשים צעירים שחיים את הרשתות החברתיות וביניהם גם נאור. במובן הזה הוא השתלב שם די טוב כי הוא גם מאוד צעיר וחי את הרשתות החברתיות, והתאים לפרופיל שנתניהו חיפש".

מסביב לשעון

חברת ילדותו רעות כהן מבינה היטב למה נתניהו רצה אותו ועכשיו גם הנשיא הרצוג בחר אותו. "הוא איש מאוד מקצועי, הוא תמיד שם, תמיד זמין. הוא חכם ויש לו נתונים שהוא שולף מהמותן, תמיד היו לו תשובות חדות", הסבירה, "למרות הדמות הסמכותית שהוא היום, נאור היה ילד מצחיק ממש.
"כשמורים היו כועסים עליו הוא היה עונה להם בציניות ובחדות אך עם זאת בנימוס, והכיתה הייתה מתגלגלת מצחוק ובסוף גם המורה. בתור חבר, מאז ועד היום הוא חבר מאוד טוב וקשוב, למרות העומס. אפשר להתייעץ איתו על הכל".
גורמים המקורבים לנשיא הרצוג אומרים כי הכימיה בין הנשיא ליחיא היתה מיידית, לכן הנשיא כלל לא התרגש מהמהומה שהוצתה כשגורמים כאלה ואחרים ניסו לבטל את ההחלטה למנות אותו לדוברו.
כידוע, פעילי תנועת 'קריים מיניסטר' פתחו במחאה בשבוע שעבר מול הכנסת בזמן השבעתו של הנשיא הרצוג בדרישה לעצור את המינוי של יחיא לדובר בית הנשיא.
במקביל הגישה עמותת 'חוזה חדש' עתירה לבג"ץ נגד המינוי בטענה כי בתפקידו היה יחיא "אחראי לחלק מהקמפיינים המסיתים והארסיים ביותר ...".
יום לאחר מכן החליט בג"ץ לדחות את העתירה על הסף כיוון שהעמותה לא הציגה אף עילה או תשתית עובדתית לביסוס הטענות הקשות שהעלתה בתביעה.
בתוך כל הסערה סביב מינויו בלטו הפירגון והתמיכה גם מאנשי תקשורת, שהעידו על הערכה העצומה כלפיו.
"לא כל כך הבנתי את המהומה שהייתה סביבו", מודה הכתבת הפוליטית של ynet, "אני לא נתקלתי בעבודה שלו מולי ברוב הדברים שייחסו לו. נאור היה בסך הכל דובר מקצועי של ראש ממשלה שעובד מול התקשורת.
"הרבה פעמים הוא היה בולם את המידע, אבל לא נתקלתי במצב כזה שייחסו לו שבו הוא משקר שקרים בוטים כדרך עבודה. בסך הכל הוא מילא את עבודתו הרגילה כדובר. הוא היה זמין כל הזמן, תמיד הוא היה נותן תשובה גם אם הוא לא היה יכול לתת את התשובה המלאה. הוא איש מקצוע במלוא מובן המילה".
כתבת הכנסת של חדשות ערוץ 12, דפנה ליאל, מספרת על הסיבה שהנשיא הרצוג בחר ביחיא: "נאור הוא דובר ממש פעיל ומחובר כל הזמן. הוא מאוד מהיר ומבין מה מתאים ולאיזו מדיה. עוקב ויודע מה מתפרסם ומגיב בזמן.
"הוא אפילו מתקשר מראש ומתעניין אם יש לו מה לתרום. בהיכרות שלי אתו הוא דובר מאוד לויאלי ומסור לבוס, אבל אני לא נתקלתי בשום מקרה שבו הוא עשה דברים לא אתיים. הוא מאוד נשמר שלא לחצות קווים אדומים.
"בנוסף לעובדה שנאור מאוד מיומן ומכיר את התקשורת העכשווית כי זה תחום מאוד דינמי, אני חושבת שהרצוג רצה לשדר במינוי שלו שהוא בא להיות הנשיא של כולם ולדבר אל כולם כי את הצד השמאלי של המפה כבר יש לו.
"אני חושבת שהוא ניסה לעשות בכך צעד בונה אמון ועל הדרך לקחת עוזר שנחשב מיומן. לכן אני חושבת שהוא לא התקפל מול התקשורת, זה היה מהלך די מחושב שלדעתי שירת אותו בסוף".