● מהי משמעות חג השבועות עבורך?
"מבחינתי, משמעות החג היא המימד החקלאי בלוח השנה היהודי, כאשר הוא מחובר להוויה הישראלית, להשתרשות במדינה ולמימד החקלאי בחיים שלי. זה חג שמעלה על נס את הייצור ואת היצירה בהתיישבות העובדת. חג בו מעלים את הביכורים מכל ענפי המשק, גם בחקלאות, גם בתעשייה. הכי משמעותי עבורי זה שכל פעם שנולדים לנו בקיבוץ ילדים ונכדים, אז הם עולים בטקס הבאת הביכורים לבמה יחד עם ההורים והסבים כביכורים הכי חשובים ומשמעותיים של אותה שנה שחלפה. זה תמיד רגע מאוד מרגש וההתרגשות הזו עברה גם לדורות הבאים. השנה, אם יתקיים הטקס, אנחנו צריכים לעלות לבמה עם נכדה נוספת ונינה ראשונה, שנולדו השנה".
1 צפייה בגלריה
חיים אורון (ג'ומס)
חיים אורון (ג'ומס)
חיים אורון (ג'ומס)
(צילום: הרצל יוסף)
● כיצד אתה חוגג בדרך כלל את חג השבועות?
"אני חוגג את החג כחלק מהמסורת הקיבוצית ארוכת הטווח במסיבת שבועות ערב החג, המבוססת על גבינות וארוחה טובה. זה גם כולל תהלוכה מאוד מפוארת של כל ענפי המשק, במרכזם השלחין והפלחה עם כלי העיבוד החקלאיים בהשתתפות חברי וילדי הקיבוץ, ומוזמנים ואורחים רבים. התהלוכה מתקיימת בשדה הפתוח, ברוח הנעימה של צפון הנגב, בשעות בין הערביים".
● איך חוגגים השנה בעידן הקורונה?
"ללא ספק נציין את החג. כמובן שהכל תלוי במגבלות עקב הקורונה. לא בטוח שזו תהיה המתכונת הרגילה בה אנו חוגגים כל שנה. אני לא בטוח שניתן יהיה לעשות את החג עם מאות משתתפים. האם נוכל לחזור למתכונת בה חגגנו כל השנים, אני בספק למרות שיש השנה הרבה רצון לחגוג גם כי השנה ירד הרבה גשם וזה טוב לחקלאות. זה גם יכול להיות האירוע הכי יפה לסיום משבר הקורונה".
● מה כוללת ארוחת החג?
"כמובן שהארוחה מבוססת על הרבה גבינות ומוצרים נילווים. אני לא בטוח שהגסטרונומיה זה הצד החזק שלי. זה חג הגבינות. אני אוכל גבינות מכל הסוגים. אני לא בררן בקטע הזה".
● זיכרון ילדות מיוחד מחג השבועות?
"את ילדותי עשיתי ברמת גן. אני זוכר שבחג השבועות ההורים שלי לקחו אותי לגן הילדים, כשעל ראשי היה זר וציידו אותי בטנא, שהיה בעצם קופסת נעליים ישנה, מלא בפירות וירקות שנקנו במכולת והפכו לביכורים שלי".