בשיא ההכנות לקראת חגיגות יובל ה־50 להקמתה של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, התבשרו נגניה ועובדיה כי עתידה לוט בערפל. זאת לאחר שעיריית נתניה, שמשתתפת במימון התזמורת, החליטה לקצץ ב־50 אחוז את תקציב השנה הבאה - דבר שיפגע אנושות בתזמורת ועלול אף להביא לסגירתה. גם נגיף הקורונה, שפוגע קשות בכל עולם התרבות, מציב שורה של קשיים המאיימים על המשך קיומה של התזמורת המצליחה. "התזמורת מתמודדת עם דאגות וחרדות מהעתיד. ההחלטה של העירייה לקצץ את התקציב היא גזר דין מוות לתזמורת", אומר אחד הנגנים.
3 צפייה בגלריה
חברי התזמורת. דאגות מהעתיד
חברי התזמורת. דאגות מהעתיד
חברי התזמורת. דאגות מהעתיד
(צילום: ריאן)
קראו גם:

מרכז תרבות

שנת היובל של התזמורת תוכננה להפוך לשנה חגיגית שתכלול סדרת אירועים מוסיקליים לקהל, לפני פתיחת עונת המנויים. משבר הקורונה תפס את התזמורת בעיצומן של ההכנות ודחה חלק גדול מהתוכניות. לפני כחודשיים, בזמן שנגני התזמורות היו בשיא ההכנות לקראת החגיגות שאמורות להתחיל באמצע החודש הבא, הם נדהמו לקבל הודעה מעיריית נתניה, לפיה התקציב המיועד לתזמורת יקוצץ בחצי. משמעות הדבר, מסבירים בתזמורת, היא פגיעה אנושה בפעילות וסכנה להמשך קיומה של התזמורת. גם חגיגות היובל מוטלות בספק, לאור הקיצוץ.
סבטלנה קמינסקי, 55, נגנית כינור: "לא תיארתי לעצמי שנגיע למצב הזה. בנינו תוכניות ואנחנו מחכים לעונה הזו בקוצר רוח כדי לחגוג עם הקהל שלנו. יש לנו נגנים מהשורה הראשונה בארץ. מאוד כואב לראות מפעל כזה בסכנת סגירה"
התזמורת נוסדה בחודש מרץ 1970 על ידי התנועה הקיבוצית. עובדיה רואים בה שליחות אידיאולוגית חברתית. לדבריהם, התזמורת מהווה מרכז תרבות פריפריאלי ויוזמת אירועים מוסיקליים ברמה גבוהה, גם ביישובים קטנים ומרוחקים. "יש לנו תזמורת נפלאה שמרגשת שוב ושוב את מאזיניה, מרטיטה את לבם ונמנית עם התזמורות הטובות בארץ", אומרת הילה דגן, מנכ"לית העמותה שמפעילה את התזמורת.
בשנת 2011, הודות להחלטת ראש העירייה מרים פיירברג־איכר לאמץ בנתניה תזמורת, נחתם הסכם לעשר שנים בין העירייה לתנועה הקיבוצית, והתזמורת הפכה ל"תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית". במסגרת זו היא קיימה פעילות מוגברת למען תושבי נתניה: קונצרטים פתוחים לקהל הרחב, חזרות פתוחות, שיתוף תלמידים בקונצרטים ועוד. כל זאת בתמורה לתקציב של 1.5 מיליון שקל בשנה, כאשר במקביל, התנועה הקיבוצית מתקצבת את התזמורת בסכום זהה. לדברי המנכ"לית הילה דגן, משנת 2016 התחילה עיריית נתניה לקצץ בתקציב ולא עמדה בהתחייבויותיה. "למרות כל זאת המשכנו בפעילות ושרדנו את התקופה", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
אביטל נוסינוביץ'. "אנחנו במאבק מתמשך"
אביטל נוסינוביץ'. "אנחנו במאבק מתמשך"
אביטל נוסינוביץ'. "אנחנו במאבק מתמשך"
(צילום: שלומי פרי)
החוזה בין עיריית נתניה והתנועה הקיבוצית הסתיים בשנה שעברה, והעירייה הודיעה כי אין בכוונתה להמשיך ולתקצב את התזמורת. לדברי דגן, מאחר שהשנה הבאה היא שנת חגיגות היובל, הסכימה העירייה לתקצב במיליון שקל את השנה הזו. "בנובמבר האחרון הייתה הסכמה בין העירייה לתנועה הקיבוצית שהעירייה תתקצב את השנה הבאה במיליון שקל ובמהלך השנה ידברו על המשך שיתוף הפעולה. בחודש יולי האחרון, בדיוק בשיא ההכנות ומכירת המנויים לשנה הבאה, הודיעה העירייה על קיצוץ התקציב בחצי (כלומר חצי מיליון שקל במקום מיליון). משמעות הדבר היא פגיעה בהמשך הפעילות ופגיעה בחגיגות היובל. כל ההכנות ומכירת המנויים נעשו בהסתמך על תקציב העירייה".

כבוד לעיר

בתזמורת מועסקים 35 נגנים ועובדים, חלקם תושבי נתניה. כרגע כולם יצאו לחל"ת. אביטל נוסינוביץ', 31, נגנית ויולה בתזמורת במשך חמש שנים, תושבת גבעתיים וחברה בוועד העובדים של התזמורת, אומרת כי החלטת העירייה פוגעת קשות בהמשך פעילות התזמורת. "חצי מיליון שקל עבור עירייה כמו נתניה זה סכום קטן מאוד", היא אומרת. "לפחות שיתנו לנו לחגוג את שנת היובל כפי שהתחייבו. סוף סוף התחלנו לצאת ממשבר הקורונה והאולמות נפתחו, ופתאום באה החלטת עיריית נתניה".
סבטלנה קמינסקי, 55, תושבת נתניה שמנגנת בכינור, הצטרפה לתזמורת בשנת 1993 והיא אחת הנגניות הוותיקות בה. "לא תיארתי לעצמי שנגיע למצב הזה", היא אומרת. "היו תקופות קשות גם בעבר, היו עליות וירידות וצלחנו את הכל. עכשיו אנחנו בשנת היובל והובטח לנו לקיים את החגיגות. בנינו תוכניות ואנחנו מחכים לעונה הזו בקוצר רוח כדי לחגוג עם הקהל שלנו. יש לנו נגנים מהשורה הראשונה בארץ. מאוד כואב לראות מפעל כזה בסכנת סגירה".
3 צפייה בגלריה
המנכ"לית הילה דגן. על העירייה לקיים את הבטחתה
המנכ"לית הילה דגן. על העירייה לקיים את הבטחתה
המנכ"לית הילה דגן. על העירייה לקיים את הבטחתה
(צילום: שי גבריאלי)
לדברי קמינסקי, בעשר השנים שהתזמורת נושאת גם את שם העיר נתניה היא הביאה כבוד רב לעיר. "התזמורת הוסיפה הרבה לתדמית של נתניה והפכה אותה לעיר תרבות", היא אומרת. "אם אנחנו רוצים לגדל דורות של אנשים טובים צריך להשקיע בתרבות ולא לסגור את התזמורת. הקורונה פגעה בכל העולם, לא רק בישראל. בסוף יצליחו להתגבר על הקורונה אבל התזמורת צריכה להמשיך לנגן. כתושבת העיר אני רוצה שהעירייה תשנה את עמדתה כדי שנוכל לחגוג את היובל עם הקהל שלנו. ההחלטה הזו היא בעצם גזר דין מוות לתזמורת".
אלעד אואקרט, בן 50, תושב נתניה, מנגן בבסון והוא גם הספרן של התזמורת. בעבר התגורר בדרום ולאחר שהצטרף לתזמורת לפני שבע שנים העתיק את מקום מגוריו לנתניה. "תקעתי יתד כאן ואני מחובר מאוד לאזור", הוא אומר. "אנחנו תזמורת מגובשת ומקצועית. עצוב להגיע למצב הזה. למרות שאני בחל"ת אני ממשיך ללכת לספרייה כדי לשמור על שגרת חיים שפויה ולא לשבת בבית כל הזמן. נראה לי מאוד עצוב שעד הרגע הזה לא שומעים בשורות טובות. אני הולך בתחושות קשות. התזמורת היא לתפארת ונותנת ערך מיוחד מאוד לנתניה. היא מייצגת את נתניה בארץ ובחו"ל".
לדברי דגן, לא כל תזמורת זוכה לחגוג יובל. "יש לנו תזמורת נפלאה שמרגשת שוב ושוב את מאזיניה, מרטיטה את לבם ונמנית עם התזמורות הטובות בארץ", היא אומרת. "זוהי לא רק חגיגה של נגני התזמורת אלא של כל עולם התרבות הישראלי ומתקצבי התזמורת, שצעדו איתה לאורך השנים". דגן מציינת כי על עיריית נתניה לקיים את הבטחתה ואת ההסכם עם התנועה הקיבוצית.
בעקבות הודעת העירייה יצאו נגני התזמורת ועובדיה למאבק. התזמורת קיימה מחאה בתוך העירייה ובקניונים בעיר, במטרה לשנות את רוע הגזירה.
התזמורת מלווה מקצועית וארגונית על ידי ההסתדרות. רום דביר, רכז ההתאגדויות בהסתדרות, מציין כי הנגנים ועובדי התזמורת נמצאים במאבק להציל את התזמורת ואת מקום עבודתם. "אנחנו קוראים לראש העירייה לא לקצץ אלא לתמוך בתזמורות", הוא אומר. "דווקא עכשיו, כשהמצב קשה, צריך לתמוך בנגנים ובעולם התרבות. חבל שזה קורה בעיר כמו נתניה. אנחנו בהסתדרות תומכים במאבק ובהמשך יכול להיות שיהיו פעולות סולידריות".
אביטל נוסינוביץ', שבעלה מנגן בתזמורת הפילהרמונית, מסבירה כי כל אנשי התזמורת מאוחדים ומגובשים וימשיכו במאבקם. "אנחנו במאבק מתמשך על עתיד התזמורות. התזמורת חייבת להמשיך לנגן".
מהתנועה הקיבוצית נמסר: "התנועה הקיבוצית הקימה את התזמורת לפני 50 שנה בדיוק. לפני עשור, עיריית נתניה והתנועה הקיבוצית הפכו לשותפות בתזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. שתי השותפות עושות מאמץ לקיים את שנת ה־50 לתזמורת, למרות הקשיים הכלכליים המובנים בתקופה זו".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה כי "הנושא בדיונים".