ביום רביעי השבוע חזרה לפעילות עמותת 'ותיקי עמק יזרעאל-סב יום', לאחר שהמקום נסגר ב־14 במרץ בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. החזרה היתה מלווה בהמון חיוכים ובהתרגשות רבה, הן מצד הקשישים והן מצד הצוות, שקיבל אותם בשמחה. "אנשים מאושרים לחזור. הם רק חיכו לזה", אומרת נוקי בן שושן, מנכ"לית העמותה ב־13 השנים האחרונות ואחות מוסמכת במקצועה כבר 40 שנה.
2 צפייה בגלריה
שבים ל'סב יום'
שבים ל'סב יום'
שבים ל'סב יום'
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)
אני מניחה שבמקרה כזה עוד לא נתקלת לאורך כל השנים האלה.
"ב־2006 הייתי אחות ראשית בדיור מוגן בחיפה אז זו לא פעם ראשונה שיוצא לי להתמודד עם מצבי חירום, אבל פה היה מדובר בחירום מסוג אחר. חירום של קהילה שהמבוגרים בה נמצאים בחזית ובסיכון הכי גבוה. העמותה שלנו עובדת בשיתוף מלא עם אגף קהילה ורווחה. ב־14 במרץ הגענו להחלטה שלא נפתח יותר את מרכז היום והודענו על כך ל־280 האנשים שפוקדים את המקום. מדובר במרכז יום שנותן שירות לא רק לתושבים המתגוררים במועצה אזורית עמק יזרעאל אלא גם לתושבי עפולה, מגדל העמק ורמת ישי".
אמנם מרכז היום נאלץ לסגור את שעריו בפני הקשישים, אך בפועל לא הפסיק לעבוד לרגע: העמותה חילקה מצרכי מזון לקשישים הרשומים אצלה ודאגה לכל מחסורם. "הוצאנו יותר מ־40 איש לחל"ת ונשארנו רק עם צוות מצומצם של עשרה עובדים. היו אנשים שאמרו לנו במפורש שאין להם מה לאכול. כבר בימים הראשונים התארגנו לחלוקת מזון יחד עם הרשות ושמרנו איתם על קשר טלפוני רציף כדי לדעת אם הם זקוקים למשהו. עשינו להם גם פעילויות מרחוק דרך ה'זום', הם קיבלו הביתה הרבה עבודות מלאכה שהם אוהבים לעשות ב'סב יום' כמו פסיפס, סריגה ורקמה. גם בחגים דאגנו להם: בפסח חילקנו מצות ויין יחד עם המועצה הדתית; ביום השואה שלחנו יחד עם הרשות מכתב אישי ופרחים לניצולי השואה וביום הזיכרון הונחו פרחים בקברי הנופלים; ושלחנו לחברי הקהילה מסכות מבד".
2 צפייה בגלריה
מנכ"לית העמותה נוקי בן שושן
מנכ"לית העמותה נוקי בן שושן
מנכ"לית העמותה נוקי בן שושן
(צילום: שרון צור)
הייתם חסרים לאותם קשישים?
"מאוד. הרבה אמרו שנעלמה להם שמחת החיים מאז שהמרכז נסגר. נכנסו מתחת לשמיכה ולא יצאו. המבוגרים שהם יותר דיגיטליים התחברו לפעילויות ב'זום' וזה עשה להם ממש טוב. ביקשו שלא נפסיק. האינטראקציה האישית היא מאוד חשובה. לצערי יש כאלה שירדו במשקל אף שקיבלו אוכל מאיתנו, כי הבדידות היא מחלה קשה. הקתדרה הווירטואלית נתנה להם איזושהי משמעות ותעסוקה, אבל לא כולם פעילים דיגיטלית או בעלי טלפונים חכמים. היום אנחנו יודעים שאנחנו צריכים לעשות קפיצת מדרגה בנושא הדיגיטלי, כדי שאם יהיה גל נוסף חלילה הם יהיו יותר פעילים. כמובן שלהגיע לפה, לצאת מהבית, להתלבש ולפגוש חברים זה משמעותי ביותר עבורם ואלהדברים שהיו חסרים להם מאוד".
ראש המועצה אייל בצר הוסיף: "אנו מברכים על החזרה לשגרה של ותיקינו. לאחר תקופה לא מבוטלת של בידוד וריחוק חברתי, עכשיו יש להם אפשרות ליהנות ממפגשים חברתיים ומשלל הפעילויות הנערכות ב'סב יום' על ידי הצוותים המסורים, שהתגעגעו אליהם כל כך".