מה מביא משפחה צעירה לעקור מביתם במרכז הארץ ולהתיישב בקיבוץ הנושק במרחק של כמה מאות מטרים מגדר המערכת עם רצועת עזה?
1 צפייה בגלריה
משפחת אוקנין
משפחת אוקנין
משפחת אוקנין
(צילום: הסטודיו – טום דננברג)
מתברר, שלא מעט משפחות החליטו לעשות את הצעד הלא שגרתי הזה, חרף המציאות הביטחונית הקשה שבאזור עוטף עזה, ולעבור להתגורר בקיבוצי האזור. מבחינתן של אותן משפחות, ההסלמות הביטחוניות התכופות, ירי פצצות המרגמה ובלוני התבערה, לא ירתיעו אותן מלממש את החלום לגור בקיבוץ.
"תמיד חלמתי לגור בקיבוץ", מספרת ורד אוקנין (41), שעברה עם בעלה יוגב (43) ושני ילדיהם הקטנים, בת ארבע ובן שנה, מביתם שבבת ים לקיבוץ נחל עוז, הסמוך לגדר המערכת עם רצועת עזה. כבר תשעה חודשים מתגוררת משפחת אוקנין בנחל עוז ואין מאושרים מהם.
"החלום לגור בקיבוץ", מציינת ורד אוקנין, "נרקם עוד כשהיתה לי משפחה בקיבוץ בצפון הארץ ובתור ילדה היה לי כיף להתארח אצלם. יש לי גם משפחה בקיבוץ ארז, לא הרחק מאיתנו, וגם אחותי עברה בעקבותיהם לגור באותו קיבוץ לפני כשנתיים. אז גם אנחנו החלטנו לעשות את הצעד הזה".
ורד, שעבדה קודם להגעתה לקיבוץ בתחום הרכב, עובדת כיום בקיבוץ כסייעת בגן הילדים של הקיבוץ. יוגב בעלה עוסק בתחום הבנייה.
לא היתה התלבטות לעבור לקיבוץ ששוכן כל כך קרוב לגבול רצועת עזה?
"הקירבה לעזה לא הפריעה לנו. אני מרגישה כאן פטריוטית. בעלי זרם איתי והגענו לכאן בשמחה".
והמציאות הביטחונית לא מהווה שיקול?
"נלמד לחיות עם המציאות הזו. המקום כאן נפלא, הרבה טבע, שדות ומרחבים אין סופיים. יש כאן אנשים מדהימים, ההתערות שלנו בחברה היא מעולה. האווירה נהדרת. זה שווה את הכל".
בשנים האחרונות נקלטו בקיבוץ נחל עוז עשרות משפחות חדשות. השבוע נפתח מבצע קליטה נוסף של משפחות שנועד לאכלס את השלב האחרון בבנייתה של שכונת מגורים חדשה בקיבוץ. מדובר בשכונת "שדות", בה מתגוררות כבר 17 משפחות. 14 יחידות דיור נוספות בשכונה החדשה נמצאות בשלב של בנייה והמשפחות שמיועדות להתגורר בהן כבר הגיעו לקיבוץ והן מתגוררות בדיור זמני עד אשר תושלם בניית דירותיהן.
השבוע, כאמור, מתוך כוונה להשלים את אכלוס השכונה, הוחל במבצע קליטה של 12 משפחות נוספות, שצפויות להיקלט בקיבוץ במהלך השנה הבאה.
"הבנייה לשלב האחרון של השכונה הזו", מספרת הדר שומן, רכזת הצמיחה הדמוגרפית בקיבוץ נחל עוז, "תחל בעוד כשנה וחצי ואותן משפחות יגיעו אלינו להליך קליטה ויתגוררו בדיור זמני, תוך התערות בחיי הקהילה של הקיבוץ. הקליטה היא לחברות מלאה בקיבוץ. מי שנקלט כאן הוא חלק בלתי נפרד מהקיבוץ".
בתפקידה הנוכחי, הדר שומן (37), נשואה ואם לשישה ילדים, בעצם סוגרת מעגל. לאחר מבצע "צוק איתן" היא הגיעה מקריית גת עם בעלה ושלושת ילדיהם לנחל עוז וכאן נולדו להם שלושה ילדים נוספים.
"זו הדוגמה הכי מהותית", היא מציינת, "לשילוב נקלטים בקיבוץ. שלוש שנים לאחר שהגעתי לקיבוץ אני אחראית לקליטת חברים נוספים לקיבוץ שלנו".
ומה באשר למציאות הביטחונית באזור?
"כל מי שמגיע לכאן מודע למציאות הביטחונית, שלא מגבילה אותנו. יש לנו חוסן חזק ומערך מסודר להתמודדות עם המציאות הזו".