סוף שבוע סוער עבר עלינו. נוסף על התאריך מעורר האימה יום שישי 13 בחודש, מסיבות הפורים הקיבוציות שבוטלו כמעט כולן והחשש מהקורונה המתפשטת, פקדה אותנו סערה חריגה בעוצמתה וגרמה נזקים רבים גם בקיבוצים ברחבי הארץ.

אחד העצים המפורסמים ביותר שקרס אל הקרקע וגרם לצער רב בקרב אוהביו הוא האשל העתיק והבודד שעמד איתן בראש תל נג'ילה, מעל ערוץ נחל שקמה בין שער הנגב ורוחמה. אנשי הקיבוצים הסמוכים קיבלו בתדהמה את היעלמו מקו הנוף המוכר והמזוהה איתו כל כך.

איתי זידנברג (45) מקיבוץ בית קמה מספר על עץ האשל, שגילו מוערך ב־500 שנה ושליווה אותו כנוף ילדות במשך כל חייו. העץ עמד בנקודה מרכזית בראש התל, כך שניתן היה לראותו ממקומות רבים באזור. הוא שימש נקודת ציון לרוכבי אופניים, למטיילים ברגל ולנהגי רכבי שטח. האשל היפה ניצב שבעה קילומטר צפונית לבית קמה והיה אתר לטיולי חברת הילדים שבקיבוץ, לאירועים משפחתיים, לחגיגות ימי הולדת ועוד, "זהו אחד מעצי האשל הגדולים בצפון הנגב ואחד מסמלי האזור הנפלא שבו אנו חיים", אומר זידנברג. "ביקרתי אותו לפחות פעמיים-שלוש בחודש ברכיבות אופניים בשטח".
באזור השפלה לא פסחה הסערה גם על קיבוץ נען, ולפחות 15 עצים קרסו בשטחו ברוחות העזות. "זה התחיל בעצי איקליפטוס שפגעו בקו מתח גבוה בחורשה הצפונית", מספר יגאל דן (52), חבר נען ומנהל ענף הנוי של הקיבוץ. "הם גרמו להפסקת חשמל בכל הקיבוץ למשך חמש שעות". תוך כדי הטיפול בעצי האיקליפטוס שנפלו, קיבלו אנשי הנוי קריאות נוספות: שני עצי ברוש בני חמישים קרסו מהשורש, "ממש התנתקו מהקרקע". שדרת ברושים קרסה בשכונת מגורי צעירים וגרמה נזק לבתים. כבישי הקיבוץ נחסמו ועמודי חשמל ניזוקו. "תוך כדי כך נפל גם אורן הגלעין ענק ויפהפה, שלא נראתה שום סיבה לכך שקרס. הוא נפל על רכב חונה, ולמזלנו לא הייתה פגיעה באנשים". ידיהם של אנשי צוות הנוי עמוסות עבודה. "הסערה עשתה בנו שמות", אומר דן בניסיון להתגבר על קול הניסורים, "ויש עוד הרבה פינויים להשלים".