הפרסום על קבוצת הצליינים הדרום־קוריאנית שביקרה בישראל ונמצא כי חלתה בווירוס הקורונה העלה את מפלס החששות בכל רחבי הארץ - וגם בקיבוצים. לפי דיווחי משרד הבריאות, הקבוצה שהתה ב־9 וב־10 בפברואר במלון שבקיבוץ עין גב, וגם שהתה בסביבת קבוצת מטיילים מאשכול במלון בים המלח.
בתום בדיקה מקיפה עם כל חברי קבוצת המטיילים מאשכול נמצא שאף אחד מהחברים לא נדרש לבידוד ביתי.
1 צפייה בגלריה
תיירים מקוריאה הדרומית בישראל
תיירים מקוריאה הדרומית בישראל
תיירים מקוריאה הדרומית בישראל. "אנחנו מתקשים מאוד להבין אותם"
(צילום: יריב כץ)
עם זאת, ישראלים אחרים שהיו בקרבה מיידית ובמגע הדוק (במרחק של פחות משני מטר ולמשך 15 דקות לפחות) עם הדרום־קוריאנים, שלאחרונה התברר כי הם נגועים בווירוס, הונחו באופן חותך להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים. אזרחים שחושבים שהם בקבוצת הסיכון צריכים לדווח על כך באתר משרד הבריאות.
עדי רמות (יטבתה), רכזת תחום בריאות, פרט וצרכים מיוחדים בתנועה הקיבוצית, מבהירה כי ההנחיות לקיבוצים, כמו לשאר האוכלוסייה בארץ, היא להיצמד להוראות משרד הבריאות, המבקש לדווח על כל מגע עם אותה קבוצה. בהתאם לדיווח שיימסר יחליטו במשרד אילו הנחיות ספציפיות לתת. "אין גוף אחר מלבד המשרד הזה שהוציא הוראות מחייבות", היא מסבירה.
"לא מקלים ראש"
בכפר נופש עין גב, שם התארחה קבוצת הצליינים, אומרים כי עברו שבועיים מאז הביקור (מה שלכאורה מוריד את הסיכוי שהם היו מידבקים אז, ק"ע), וכי חדרי הנופש תמיד מנוקים בקפדנות יתרה. "איננו מקלים ראש, וליתר ביטחון עורכים בדיקה עם סוכני התיירות מישראל ומקוריאה הדרומית לגבי המקרה", הם מציינים. "כמו כן הנחינו את הצוות ויידענו את גורמי הבריאות בקיבוץ ובאזור. מבדיקה שערכנו כעת אין מי מהצוות שגילה תסמינים מדאיגים".
בצעד נוסף של החרפת המצב והניסיון לבלום את חדירת הווירוס ביתר שאת לישראל, הודיע משרד הבריאות ביום ראשון כי אזרחים זרים ששהו לאחרונה בקוריאה הדרומית או ביפן לא יורשו להיכנס לישראל.
אלא שבישראל שוהים כעת אלפי מבקרים מהמדינות הללו. ביום ראשון בבוקר עזבו שתי קבוצות של תיירים מקוריאה הדרומית את כפר הנופש "עדן מעגן" שבקיבוץ מעגן, וקבוצה נוספת של 35 דרום־קוריאנים הגיעה ביום שני. דורון ביכלר, חבר מעגן ומנכ"ל כפר הנופש, סיפר שחברי שתי הקבוצות יצאו מחדריהם כשהם עוטים מסיכות מגן, וכי המשך הביקור שלהם בישראל ובירדן לוט בערפל. "קיבלתי הנחיות ממשרד התיירות, שקיבל הנחיות ממשרד הבריאות, כיצד לנהוג עם קבוצה נוספת האמורה להגיע אליי מחר. על פי אותן הוראות, אם הקבוצה המריאה מקוריאה הדרומית לישראל לפני 14 יום ויותר - ננהג בהם כרגיל, ללא צורך בנקיטת אמצעים מיוחדים. אם היא יצאה לפני פחות משבועיים, נידרש לתת להם חדרים בתנאי בידוד ואת האוכל נביא להם לפתח החדר".
הוא ציין כי אלה המגיעים מקוריאה הדרומית לישראל בדרך כלל מגיעים לסיורים קצרים בישראל של פחות משבועיים.
לא הצלחתם להבין מאותה קבוצה מתי עזבה את קוריאה הדרומית?
"אנחנו מתקשים מאוד להבין אותם. הם אנשים קשים וסגורים מאוד, לא כמו האמריקנים והאירופים שמגיעים הנה. זה יוצר בלגאן לא קטן, אבל איש מהעובדים או מאורחי הכפר האחרים לא הראה בינתיים סימני מצוקה כלשהם, כך שאין כאן פאניקה".
אתם מורגלים באורחים שמגיעים מהמזרח?
"בחודשים ינואר עד מרס מגיעים אלינו מדי שנה בשנה כמה אורחים מסין וקבוצות גדולות יותר מיפן. קוריאה הדרומית מובילה במספר התיירים שבאים למעגן. בגדול דאגנו מראש והבאנו מסיכות לכל צרה שלא תבוא. מדובר באנשים שלא מרבים להתערבב עם שאר הנופשים, ולפי מיטב ידיעתנו איש מהם לא הראה סימני מחלה".
גם בכפר הנופש דריה שליד קיבוץ האון התארחה בסוף השבוע קבוצה מקוריאה הדרומית. מנכ"ל כפר הנופש אריה אטיאס סיפר על 45 תיירים השוהים במקום בתנאי בידוד כפי שדרש משרד הבריאות, והוסיף כי מדובר בתיירים אדיבים ומנומסים שאינם נמצאים במגע כלשהו עם האורחים האחרים. "הכפר דואג להם לאוכל המוגש בחדרים, ובימים הקרובים הם יוטסו חזרה למולדתם", אמר.
ובינתיים, שני חברי קיבוץ גבעת השלושה ששהו בספינת הקורונה ונדבקו במחלה - עודד ורחל'ה עופרים - מאושפזים עדיין ביפן.