מרבית מסיפורי ההצלחה הגדולים בהיסטוריה של האדריכלות והעיצוב מורכבים מסוליסטים שבחרו לתת אינטרפטציה פרטית ובראו מונומנטים שהפכו לנכסי צאן ברזל. המקרים המוכרים לנו, בהם בחרו בני זוג בחיים לנתב את הקשר הזוגי גם לפסים מקצועיים, הם מעטים אך בהחלט קיימים. דוגמא לכך הם צמד המעצבים האייקוני ריי וצ'ארלס איימס או אדריכלי העל לינדון נרי ורוזנה הו (Neri&Hu) שהוכיחו שטובים השניים מן האחד. והם לגמרי לא לבד; גם בזירת העיצוב המקומית יש זוגות שבחרו בדרך מקצועית משותפת שמוכיחה עצמה כאפקטיבית במיוחד ומולידה לא פעם תוצרים שזוכים אף להכרה בינלאומית. אותם זוגות הם ההוכחה החיה שסימביוזה תעסוקתית יכולה לעשות טוב לזוגיות ולהפך ושההפריה המקצועית עושה טוב ובכוחה לברוא לעיתים פרויקטים ראויים לשבח.
השניים שמסקרנים את ביונסה - דן והילה ישראלביץ
את הילה פגש דן ישראלביץ, שחזר מסקוטלנד עת סיים שם את לימודי האדריכלות, בבר תל-אביבי בזמן שהיתה בחופשת סימסטר מהפקולטה, כן כן.. לאדריכלות. מהר מאוד הבינו השניים שהעיסוק והאהבה המשותפת לארכיטקטורה גם תורמת ומחזקת את הקשר ההולך ונבנה והחליטו עם סיום לימודיה של הילה לחבור יחד למשרד משותף: "כבר משלבי הקשר הראשונים הרגשנו את שנוצר בונדינג בכל המישורים, גם המקצועי", מספר דן. "ישבנו בדייטים הראשונים כשביננו פרוסות על השולחן תכניות העבודה והסקיצות שהכינה הילה לסמסטר הקרוב ומשם התקדמנו. הילה המשיכה את התואר במרץ ואני, עד שסיימה עבדתי כפרילנס במשרדי אדריכלים מובילים וב-1997 פתחתי את המשרד אליו הצטרפה הילה שנתיים אחרי".
8 צפייה בגלריה
האדריכלים דן והילה ישראלביץ. צילום: תומר שלום - סטודיו תומס
האדריכלים דן והילה ישראלביץ. צילום: תומר שלום - סטודיו תומס
האדריכלים דן והילה ישראלביץ. צילום: תומר שלום - סטודיו תומס
כמעט 20 שנה אחרי נחשב משרדם לסיפור הצלחה בקנה מידה בינלאומי. הם ידועים ביכולתם לנתח לעומק כל נדבך בפרויקט ולתת גדש לדיטיילים, גדולים כקטנים. לצד בתי יוקרה פרטיים מונומנטליים שמוזכרים ככאלה המשפיעים על תפיסת מרחבי המגורים בסביבתם, הם נמצאים בשלבים מתקדמים של פרויקט שאפתני בשכונת יוקרה בלוס אנג'לס שמצליח למשוך את תשומת ליבה של לא אחרת מכוכבת הפופ ביונסה.
8 צפייה בגלריה
ישראלביץ אדריכלים. צילום: עודד סמדר
ישראלביץ אדריכלים. צילום: עודד סמדר
ישראלביץ אדריכלים. צילום: עודד סמדר
"כל פרויקט מתחיל מחזון משותף של שנינו ומדיאלוג שבנוי על בחינה מדוקדקת של צרכי הלקוחות, תוואי השטח, בחינה של הסביבה ומציאת פיתרונות יצירתיים לשלב בין חללי החוץ והפנים", אומרת הילה. "באופן טבעי בתהליכי העבודה על כל פרויקט אנחנו מתפצלים וכל אחד אמון ואחראי על נדבכים שונים בפרויקט אבל לאורך כל התהליך אנחנו מתכנסים לחוות דעה ולשמור על תכנון רציף וקוהרנטי. באופן טבעי העבודה ממשיכה גם הרבה אחרי שאנחנו מגיעים הביתה. אחרי שהילדים נרדמים הלפטופים נפתחים וזהו זמן מצויין מבחינתנו להמשיך במשימה. אנחנו כ"כ מכירים אחד את השני ומתורגלים כך שאנחנו גם יודעים מתי "להפריד כוחות" ולתת לפרטנר להתעמק בתכנים שבאחריותו הבלעדית".
אחרון חביב - ברברה ברזין ואורן קינן
את אורן קינן הכירה מעצבת הפנים הנודעת ברברה ברזין אחרי שכבר הספיקה להתחתן ולהתגרש 4 פעמים. השניים הכירו תוך עבודה על פרויקט משותף ולצד הקשר המקצועי החלה אט אט להבנות ולהתפתח אהבה גדולה, המושתתת על אמון, הערכה והדדיות.
8 צפייה בגלריה
ברברה ברזין ואורן קינן. צילום: פרטי
ברברה ברזין ואורן קינן. צילום: פרטי
ברברה ברזין ואורן קינן. צילום: פרטי
ברברה, שחוגגת בימים אלה 40 שנות קריירה ו- 20 שנה להקמת בית הספר ללימודי עיצוב פנים שבבעלותה, בחרה באורן, לו ניסיון רב בשיווק, לנהל ולרכז את נושא המדיות החברתיות. את תפקידו החל לפני כ-8 שנים. "מאז שאורן לקח את המושכות החשיפה של בית הספר רק הולכת וגוברת", מסבירה ברברה. "לשנינו חשוב להעצים את הדרך הייחודית בה פועל הסטודיו והעובדה שאורן מכיר את מפעל החיים שלי על בוריו ויודע עד כמה בניית הדור הבא של מעצבי הפנים חשוב עבורי, מאפשרים לי להתפנות בראש שקט לעשייה המקצועית. יש כאן הרבה יותר מקשר בין שני אנשי מקצוע שחוברים להצלחה. יש כאן אספקט רגשי ואמונה גדולה שיחד מובילים לתוצאות מצויינות. חשוב לי לרכז סביבי צוות שאני מאמינה בו וסומכת עליו והעובדה שאורן לצידי והוא חלק בלתי נפרד מהעשייה משמחת אותי מאוד".
8 צפייה בגלריה
ליבו הפועם של הסטודיו של ברברה ברזין. צילום: גיא הכט
ליבו הפועם של הסטודיו של ברברה ברזין. צילום: גיא הכט
ליבו הפועם של הסטודיו של ברברה ברזין. צילום: גיא הכט
בשל אופי התפקיד בחלק מהזמן אורן עובד מדירתם שברמת גן, ושניהם מעידים שהעבודה לא פוסקת גם כשברברה חוזרת הביתה. "אנחנו כל הזמן מתייעצים אחד עם השני אבל אנחנו בוחרים להתרכז כל אחד במשבצת בה הוא טוב וחזק", מוסיפה ברברה. "אורן בנוי אחרת ממני, הוא רגוע ושקול כך שהפרספקטיבה הנוספת שהוא נותן לי מאפשרת לי להפיק לקחים ומסקנות ממקום מפוקח יותר, הוא בהחלט משלים אותי במובן הזה".
איש הפרטים ואשפית הקומפוזיציה - דורית סלע וניצן הורוביץ
הקשר של דורית סלע וניצן הורוביץ החל דרך פרויקט. אחרי למעלה מ-15 שנה, בהן כל אחד בנה לעצמו קריירה מפוארת, שנים בהם הסתובבו באותם חוגים מקצועיים אך לא ממש הכירו, חברו לפרויקט משותף והשאר היסטוריה. הם עובדים ביחד ובנפרד - היא בעלת משרד המתמחה במתן שירותי אדריכלות ועיצוב פנים לדירות ובתים פרטיים הוא מעצב פנים של דירות, בתים ומגוון פרויקטים מסחריים ואולמות תצוגה של חברות מהמובילות במשק. הם חולקים חלל רחב ידיים משותף כשבין שניהם מפריד קיר ועובדי שני המשרדים חולקים חלל משותף.
8 צפייה בגלריה
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: יהודית הופמן
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: יהודית הופמן
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: יהודית הופמן
"אנחנו מביאים לפרויקטים המשותפים יתרונות מאוד ברורים ולכל אחד מאיתנו נישה מאוד ברורה", אומר הורוביץ. "אני איש של פרטים ודורית היא אשפית הקומפוזיציה והפרופורציה. יש לה בעיני יכולת עילאית לבחון מסות, לחשב, לתכנן ולהעמיד את האלמנטים בצורה המיטבית ומעבר לזה, היא רעיונאית גדולה. אני מתמחה יותר בפרטים, בפיתוח חדשנות ובטכנולוגיה, לכן החלוקה בפרויקטים המשותפים היא מאוד ברורה. שנינו מעורבים בכל התהליכים אבל יודעים לפנות מקום ומכירים בחוזקות האחד של השני".
השניים עובדים על פרויקטים משותפים רבים ובהם משרדים, אולמות תצוגה, בתים פרטיים, שיתופי פעולה יזמיים ועוד. "לשנינו היה ברור שברגע שניצור יחד נפתח אחד לשני את הראש וכל אחד יכניס את השני לתוך עולמו הוא", אומרת דורית. "אנחנו בוחרים לעבוד ביחד על פרויקט כשאנחנו מזהים ששנינו יחד יכולים לתרום להצלחתו וששילוב הכוחות יוביל לתוצר סופי עוצמתי בעל ערך הממשקים בין שני הצוותים מאוד ברורים- על שלבי התכנון הראשוני, ההדמיות והרישוי אחראי המשרד שלי ועל תכניות העבודה, חלוקת הפנים ופיתוח החומרים אמון המשרד של ניצן. זה לא סותר את העובדה ששנינו מעורבים בכל שלבי הפרויקט מתחילתו ועד סופו, מתייעצים, מגבים ועושים סיעור מוחות על בסיס קבוע".
8 צפייה בגלריה
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: DNArc
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: DNArc
דורית סלע וניצן הורוביץ. צילום: DNArc
השניים מעידים שהם ניזונים ממקורות השראה רבים: "אחד הבולטים שבהם הוא fashion אבל מעבר לכך אנחנו מושפעים מפרויקטים בעולם, מטיולים בחו"ל, מאוכל.. כמעט מהכל. החוויות והמראות נצרבים בראש וצציםב בזמן ובמקום הנכון", אומר הורוביץ. "שיתוף הפעולה שלנו מבוסס על תכנון, אמנות, עיצוב וחומרים. אנחנו מסיימים את מרבית הימים על המרפסת, עם כוס וויסקי ביד ומדברים על האתגרים, ההצלחות והשאיפות.
אהבה גדולה שהתחילה בתיכון - ליאת ועובדיה אביבי
ליאת ועובדיה אביבי הכירו כבר בתיכון בו למדו בחולון, אבל הקשר הרומנטי בין השניים ניצת בסמוך לגיוסו לצה"ל. "לאבא שלי, גדעון, יש עין חדה ואינטואיציה מאוד חזקה", מספר עובדיה. "אני לא אשכח שבמסיבת הסיום של י"ב, שליאת היתה ממארגניה, הוא לחש לי באוזן 'שים לב לליאת, היא מפולפלת ועושה רושם של בחורה מעניינת. כדאי שתתחברו'", הוא מחייך.
8 צפייה בגלריה
ליאת ועובדיה אביבי. צילום: פרטי
ליאת ועובדיה אביבי. צילום: פרטי
ליאת ועובדיה אביבי. צילום: פרטי
"חצי שנה אחרי אותו ערב החלו לצאת וכעבור חמש שנים החליטו להינשא ולהקים משפחה. "יש ביננו כ"כ הרבה קווים משיקים ומקשרים", אומרת ליאת. "שנינו בני העדה העירקית שידועים כאנשים חמים ומשפחתיים, לשנינו קל להתחבר לאחרים ובכלל, יש לנו תחומי עניין רבים משותפים. אם אני עוצרת לרגע ובוחנת את השנים שלנו יחד, קשה לי להיזכר בפערים משמעותיים בטח ובטח לא כאלה שלא הצלחנו לגשר עליהם".
עם שיחרורו מהצבא החל עובדיה לעבוד בחברה שהיתה בבעלותה של המשפחה המורחבת. לפני כ-15 שנים הקים יחד עם אביו גדעון, ואחיו קובי ונועם, את חברת מטבחי דא קוצ'ינה שנתפסת כאחת המובילות בתחום.
8 צפייה בגלריה
פרי עבודה משותפת, מטבחי דא קוצ'ינה. צילום: יח"צ
פרי עבודה משותפת, מטבחי דא קוצ'ינה. צילום: יח"צ
פרי עבודה משותפת, מטבחי דא קוצ'ינה. צילום: יח"צ
"כמו בכל עסק חדש ההתחלה היתה מאתגרת", נזכרת ליאת. "באותם ימים הייתי בין עבודות. אחרי שנים בשרות לקוחות והרגשתי שזאת הזדמנות מצויינת לאחד כוחות עם בני המשפחה ולתרום את חלקי מתוך אמונה בחברה הצומחת. באותו זמן היינו כבר הורים לשתיים כך שלגלגל עסק חדש ולגדל שתי תינוקות היה לא פשוט בלשון המעטה, אבל האמביציה והרצון לפתח משהו חדש איפשרה לנו להתמודד עם האתגר. זאת גם היתה התקופה בה הבנתי עד כמה אנחנו משלימים אחד את השני".
עובדיה, שלמד בצעירותו במגמת אדריכלות, עבד כמנהל מפעל הייצור וכמעצב המטבחים וליאת טיפלה בשירות הלקוחות. כיום הוא ממנכ"ל את החברה ואחראי לתחום הכספים והיא מרכזת לא פחות משלוש מחלקות: כ"א, שירות לקוחות וכספים כך שממשקי העבודה בין השניים הם רבים. "למרות זאת אנחנו יודעים לעשות את ההפרדה מצויין", מעידה ליאת. "לכל אחד מאיתנו יש הגדרת תפקיד מדויקת ובנוסף המשרדים שלנו נמצאים פיזית בשני קצוות שונים של החלל".
על השאלה אם בכלל אפשרי לנתק בין שני העולמות- הפרטי והמקצועי- משיב עובדיה כי, "אנחנו משתדלים לא להביא את העבודה הביתה אבל באופן טבעי בנקודות מסויימים העולמות מתחברים ואי אפשר לנתק אותם לגמרי. הדינמיקה בחברה היא משפחתית ולרוב זה נפלא וגם במקרים שנגלות מחלוקות אנחנו דואגים לפתור אותן ביננו בעזרת הומור פנימי שעוזר להפיג את הסטרס. האינטנסיביות הזאת באה לעיתים על חשבון הבנות, אבל הם מקפידים לפצות על כך על ידי יצירת חוויות משמעותיות, קטנות כגדולות".
"כשאנחנו מגיעים הביתה אנחנו מניחים את העבודה בצד עד כמה שניתן, מכינים יחד איתן ארוחת ערב משפחתית, צוחקים ונהנים מהביחד", מוסיפה ליאת. "גם בקשר שלנו כזוג אנחנו מקפידים לעשות את ה'קאט' ואחד הסודות שלנו לזוגיות טובה ויציבה היא היכולת לפרגן ולהעצים אחד את השני, ללכת בין הטיפות כשצריך. אני באמת מאמינה שקשר יציב מושתת על כבוד והדדיות וזהו משהו שחשוב לי, לעובדיה וגם לשאר האחים להנחיל לדורות הבאים. אני מעריצה את עובדיה- את הכריזמה שלו, את העובדה שהוא לעולם לא מוותר ואת היכולת שלו להניע ולסחוף אחרים- ואני יודעת שגם הוא אותי".