כתבה: אורנה גטניו.
שער הברזל הכתום במבנה עם הלבנים האדומות ברובע סנט אואן בפאתי פריז, נטול כל שלט ואינו מגלה דבר על מה שנמצא מאחוריו. הרובע, הנמצא מחוץ לגבולות שטח השיפוט של העיר, ידוע בעיקר בשל שוק הפשפשים הענק המצוי בתחומו, ומאחורי השער נמצא אחד המלונות הייחודיים והמעניינים ביותר שקיימים - MOB Hotel Of The People.
6 צפייה בגלריה
מלון MOB. צילום: Bruno Comtesse
מלון MOB. צילום: Bruno Comtesse
מלון MOB. צילום: Bruno Comtesse
הקונספט העומד מאחורי עיצוב המלון קשור לפעילות קהילתית ולחלום של איש אחד, סיריל אויזראט (Cyril Aouizerate), יזם וחולם, אשר החליט להציג לעולם חווית אירוח מסוג אחר.
בלי פוזה
לפני 14 שנה הקים אויזראט, יחד עם המעצב הנודע פיליפ סטארק, מותג בשם Mama Shelter - מקום שהתאפיין בחוויית אירוח בלתי פורמאלית, במטרה לספק לאורחים הזדמנות חברתית יחד עם מעטפת של בית מלון.
המותג, שהוקם בפריז, נרכש לפני כשלוש שנים על ידי רשת מלונות Accor ואויזראט יצא מהשותפות, אולם כיזם בנשמתו הוא החליט לפתוח בשנת 2011 מסעדה צמחונית אורגנית בברוקלין, ניו יורק, בשם MOB - Maimonide of Brooklyn, על שם לא אחר מאשר הרמב"ם (רבי משה בן מימון).
עד מהרה הפך המקום למבוקש ומפורסם, אך נסגר למרבה הצער מסיבות ביורוקרטיות. אז החליט אויזראט לעבור לפרויקט הבא.
6 צפייה בגלריה
רחבת הכניסה למלון. צילום: Paul Bowyer
רחבת הכניסה למלון. צילום: Paul Bowyer
רחבת הכניסה למלון. צילום: Paul Bowyer
"מלונאות היא חלק מחיי, ולכן החלטתי לפתוח מקום אשר ישקף את הקונספט של אירוח, מזון אורגני מקומי ומיקום באזור שאינו יקר מבחינה נדל"נית", הוא אומר.
"החזון שלי היה להשקיע במקום אשר בעתיד יהווה אבן שואבת לתושבי פריז, למרות שהוא נמצא מחוץ לגבולות שטח השיפוט של העיר. כמו בערים אחרות בעולם, האזורים הללו הולכים ומתפתחים בעקבות מוקדים תיירותיים, ומושכים אליהם קהל של אומנים ואנשי תיאטרון ובוהמה.
"האזור מכיל את שוק הפשפשים הגדול בעולם ואני צופה שהאזור יהפוך לפופולארי תוך פרק זמן קצר".
המבנה בו שוכן המלון שימש כבית חרושת לאלקטרוניקה ופתיחת השער הלא מזוהה מגלה גינה ענקית, בה פזורים שולחנות, כיסאות ומסך קולנוע. "אנשים אוהבים מקומות נטולי פוזה", אומר המעצב.
"הרעיון של המלון הוא אירוח באווירה לא פורמאלית, אך יוקרתית ועם טאצ' של פשטות, תוך שילוב בקהילה. המטבח שלנו הוא מטבח צמחוני וכל המוצרים נקנים בשוק המקומי".
על עיצוב המקום אחראי מעצב הפנים Kristian Gavoille, אשר שילב לפי רצון היזם עיצוב מודרני, יחד נגיעות של המאה ה-19.
92 חדרי המלון אינם גדולים ומעוצבים בסגנון מינימליסטי בעיצוב נקי ופונקציונאלי, כאשר בכל חדר יש פינת עבודה הממוקמת בגומחה בקיר, ובחלקם יש מרפסות הפונות לרחובות השכונה. במקום ארון יש קולבים על הקיר, והקירות מחופים חלקם בטפטים וצבועים בצבעים חמים.
החיים בצבע
אויזראט ,טיפוס צבעוני לכשעצמו, מתגורר בפריז, אולם מחזיק בדירה בתל אביב ומגיע לכאן לחופשות עם בני משפחתו. לדבריו, הוא רוצה לצבוע את העולם בצבעים חמים. "נמאס לי מדור המעצבים שלובשים שחור ועושים בניינים לבנים", הוא אומר." אני אוהב צבעוניות".
6 צפייה בגלריה
חדר במלון בעיצוב מינימליסיטי ונקי
חדר במלון בעיצוב מינימליסיטי ונקי
חדר במלון בעיצוב מינימליסיטי ונקי
לדבריו, אם יש לך מלון בו אתה יכול להרגיש בבית, בלי להתפשר על איכות המצעים, האביזרים והחוויה הייחודית - זו היוקרה האמיתית. גם המחירים של המלון החדש סבירים במונחים בינלאומיים, ונעים בין 159-99 אירו ללילה.
"אני לא מאמין ביוקרה ריקה מתוכן", אומר אויזראט. "הלוקסוס העיקרי הוא ליהנות מהזמן שלנו, ליהנות מארוחת בוקר. מה שחשוב הוא החוויה שאתה מוכר לקהל שלך והפילוסופיה העומדת מאחוריה. זה מה שהופך את השהייה לחוויה של ממש. רציתי ליצור מקום שבו אתה מרגיש נינוח מהרגע הראשון".
6 צפייה בגלריה
חנות המלון עם מוצרים של מעצבים מקומיים, המתחלפים מדי מספר שבועות
חנות המלון עם מוצרים של מעצבים מקומיים, המתחלפים מדי מספר שבועות
חנות המלון עם מוצרים של מעצבים מקומיים, המתחלפים מדי מספר שבועות
הלובי של המלון מורכב מאוסף רהיטים מקרי ואקלקטי, שנראה כאילו נאספו בחנות יד שנייה. המקום נטול פורמאליות ומשדר נינוחות משפחתית. דלפק הקבלה הוא שולחן עץ פשוט ולידו נמצאת חנות פופ-אפ של מעצבים מקומיים, המתחלפים מדי שבועיים ובכך מאפשרים לאחרים לבוא במקום, ולאורחים להכיר פן נוסף של הסביבה.
"אני לא אוהב את חנויות המזכרות התיירותיות הפריזאיות הטיפוסיות ומעדיף לתת במה לעיצוב ולאומנות מקומיים", אומר אויזראט. "כאשר אדם מגיע למלון הוא ברוב המקרים נמצא במצב של מתח ומחפש את הפינה השקטה. כדי להירגע ולנפוש. בין אם מדובר בטיול או בנסיעת עסקים. זה מה שאנו מעניקים לו".
חזון קהילתי
כבר בכניסה למלון נכנסים לאווירה מרגיעה, בעזרת פעמוני מקדש בודהיסטים ושלושה גלגלי תפילה טיבטיים ענקיים, המציגים את שלל האירועים המתקיימים במקום.
מימין תמצאו את חנות המצרכים של המלון ואת מבואת הכניסה, שם מוצגות גם תמונות פורטרט של האנשים שבנו את המלון: פנים, חיוכים, שגורמים לנו להשראה ולכבוד.
זה הייחוד של מלון - MOB המלון של האנשים. החנות מלאה מוצרים והאורחים יכולים לשכור אייפד כדי לראות סרטים או כדי לעבוד. אוהבי המוזיקה יכולים לעשות ahnua בגיטרות, בפסנתר ובכלי נגינה אחרים המצויים במקום.
6 צפייה בגלריה
פינות ישיבה בלובי של המלון, שמשמש גם כחדר אוכל
פינות ישיבה בלובי של המלון, שמשמש גם כחדר אוכל
פינות ישיבה בלובי של המלון, שמשמש גם כחדר אוכל
האג'נדה של המלון מעוגנת בחזון חברתי קהילתי. הרעיון הוא לקיים דיאלוג מתמשך עם אנשי השכונה. לצורך כך, הוקמה במלון גינה קהילתית, בה מוזמנים התושבים המקומיים לקחת חלק. הם מגדלים ירקות במיכלים ענקיים ויכולים לבוא ולטפל בגינה שלהם בשעות הבוקר ועל הדרך לפגוש באורחי המלון.
"אני בעד מפגשים כאלה עם השכנים", מסביר היזם. "מדי חצי שנה מקבלים שכנים אחרים את הזכות לגדל ירקות או פרחים בגינות שלהם. הם יכולים לבוא ללא התראה, בין השעות 12-9 בבוקר ולעסוק בגינון. חלקם מגדלים את כל הירקות שלהם כאן".
אויזראט מרבה לעסוק בפילוסופיה של החיים ורוצה לשלב אותה בעסקיו. בשנת 1992 הוא למד כאן פילוסופיה אצל פרופ' ישעיהו לייבוביץ', במה שהוא מכנה חוויה מכוננת של חייו. "זו הייתה אחת התקופות היחידות בחיי בהן הייתי ממש שמח", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
מסעדת המלון
מסעדת המלון
מסעדת המלון
כיזם עסקי, הוא מסיים בימים אלה את בנייתו של המלון השני ברשת MOB, אשר נבנה בעיר ליון. בתוכנית שלו גם לפתוח מלון MOB בוושינגטון, בהתרסה לעיר ניו יורק, ובשנת 2020 הוא מתכנן לפתוח סניף בצ'יינה טאון בניו יורק, בעיצובו של ידידו פיליפ סטארק.
אויזראט, יהודי חם ואדם מאמין, אומר כי "המייסד של עסקי המלונאות והאירוח היה למעשה אברהם אבינו, כך שעסקי המלונאות נמצאים בדנ"א שלנו מאז ומעולם".
"אנשים אוהבים להגיע למקומות", הוא מוסיף בהלט. "אני בכלל קורא לאנשים ללכת לטייל ברחובות - לכו לאיבוד, הכירו את הסביבה, אל תחפשו אטרקציות. רק כך תכירו היטב את המקומות בהם אתם נמצאים".