במהלך חג החנוכה יצאו כ-700 נערות ונערים משכבת כיתות י"ב מקיבוצים בכל רחבי הארץ והמדריכים החינוכיים שלהם, למסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית, שהתקיים לראשונה בחבל אילות. מלבד הדגש על הכרת האזור דרך הגלגלים, עסק המסע, כמדי שנה, בעידוד בני הנוער ליציאה לשנת שירות ועשייה חינוכית-חברתית לטובת המדינה, שירות משמעותי בצה"ל ויציאה לפיקוד וחשיפתם לתנועה הקיבוצית ועריכה
6 צפייה בגלריה
מסע האופניים הגדול
מסע האופניים הגדול
מסע האופניים הגדול
(צילום: רום כרמי)
מסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית לשכבת י"ב, יצא לדרך ביום שני שעבר, בהשתתפות מאות נערות ונערים ומדריכים חינוכיים מעשרות רבות של קיבוצים מהגליל העליון ועד חבל אילות. המסע יצא לדרך לאחר שנה בה התקיים בפורמט שונה ללא רכיבת אופניים, בשל אילוצי מזג האוויר, ושנת הפסקה בשל הקורונה.
קראו גם:
באגף חינוך של התנועה הקיבוצית לא היו בטוחים כיצד יתנהל המפעל לאחר פגרת הקורונה, והשנה וחצי המטלטלות שעברו על הצעירים והצעירות, אך החששות התבדו מהר מאוד לטובת חוויה מוצלחת מאוד. בסיום המסע אף ביקשו חלק מהמשתתפים את דגל התנועה כדי לתלות במועדוני הנעורים שלהם.
הצלחת המסע לא הייתה מתממשת ללא הצוות הגדול והמסור בניצוחו של רכז המפעלים, גיא גרסול (לו היה זה המסע הראשון), שהורכב מכ-50 איש ואישה וכלל את פעילי אגף חינוך, פעילי התנועה מאגפים אחרים שהתגייסו מכל הלב, חובשים ומאבטחים, וכמובן המתנדבים המסורים שמגייס אגף חינוך לכל מפעל בסדר גודל כזה.
אנשי חבל אילות, נרתמו גם הם למשימה ולקחו חלק פעיל בתהליך ההכנות למסע, שנערך בפעם הראשונה באזור, סייעו בבניית המסלול ואישורו מול הגורמים הרלוונטיים, ואף במישור החינוכי של בניית תוכן ליום הראשון במסע שהוקדש להיכרות עם האזור, שהוא הדרומי ביותר בארץ ושוכן על הגבול עם ירדן.
6 צפייה בגלריה
מסע האופניים במלוא תפארתו
מסע האופניים במלוא תפארתו
מסע האופניים. רכיבה עם ערכים
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
היום הראשון למסע החל ברכיבה בשביליו המרהיבים של פארק תמנע. באתר המפורסם של עמודי שלמה פגשו הנערות והנערים כמה מתושבי חבל אילות שהוזמנו על מנת לספר על החבל ועל הייחודיות של החיים בו. יום הרכיבה הראשון הסתיים במחנה הלילה שהוקם בעמק ססגון, שם פגשו בני הנוער את ראש המועצה, ד"ר חנן גינת, בטקס הדלקת נר שני של חנוכה.
ראש המועצה אמר כי הם שמחים מאד על ההזדמנות שניתנה להם לארח את מסע י"ב, והודה להנהלת התנועה הקיבוצית על שלא נבהלה מהמרחק והוציאה לפועל מסע שמתחיל בעמודי שלמה בפארק תמנע ומסתיים בקטורה. "אני מקווה שזה המסע הראשון במסורת של מסעות שיהיו אצלנו בחבל אילות. אנחנו מאד אוהבים את המרחב הטבעי ומאד אוהבים לטייל בשטח, ועכשיו גם אתם מבינים למה", הוסיף גינת ואיחל הצלחה לבני הנוער בשנת השירות, בצבא ובשירות הלאומי.
6 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת
ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת
ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
היום השני הוקדש לחשיפת בני הנוער לשירות משמעותי בצבא. הי"בניקים דיוושו על אופניהם מעמק ססגון (הנמצא בסמוך לאליפז) ועד קיבוץ יטבתה. בהפסקת הצהריים הגיעו לשוחח עמם חיילים המשרתים באזור וסיפרו להם ביחד ובקבוצות על אופי שירותם ובחירתם להתגייס לתפקיד משמעותי.
הדובר המרכזי בערב השני היה ח"כ אלון שוסטר, סגן שר הביטחון, שאמר: "היה לי העונג לשוב ולהיווכח במוטיבציה ובשמחת החיים שטמונה בכם. המדינה צריכה אתכם אסרטיביים, תדעו מי אנחנו, מה הם הערכים שלנו ובמקביל תוקירו ותתנו מקום לאחר. אנחנו צריכים אתכם בשנת שירות, בצה״ל ובהמשך גם בכלכלה הישראלית, בתרבות ובאקדמיה. עלו והצליחו!". הערב נחתם במסיבה סוערת לאור פרוז'קטורים צבעוניים ומוזיקה מתנגנת.
6 צפייה בגלריה
סגן שר הביטחון אלון שוסטר במסע י"ב
סגן שר הביטחון אלון שוסטר במסע י"ב
סגן שר הביטחון אלון שוסטר במסע י"ב
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
יום הרכיבה השלישי הוקדש לעידוד היציאה לשנת י"ג (שנת שירות, תנועות נוער ומכינות קדם-צבאיות). היום התחיל במחנה הלילה ליד מנחת יטבתה והסתיים בשטחים החקלאיים של קיבוץ קטורה. בהפסקת הצהריים התקיימו מעגלי שיח בקבוצות בהנחיית מדריכי הקבוצות ובהשתתפות שינישינים של התנועה הקיבוצית ומבצעי שנת שירות בתנועות הנוער הפועלים באזור.
המעגלים עסקו בבחירה לצאת לשנת שירות ושיתוף בחווייה עד כה, זיכרונות ותובנות מתקופת המיונים ועוד. הנערים והנערות (שרבים מהם מתמיינים בימים אלה למסגרות שנת השירות) שאלו שאלות והביעו חששות וציפיות בהקשר של היציאה לשנת שירות.
לאחר טקס הדלקת נר חנוכה, נפגשו משתתפי המסע עם יו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ רם שפע ששיתף אותם בחוויית שנת השירות שלו אותה ביצע דרך התנועה בפנימיית "בית הילד". ח"כ שפע אמר: "כשאני מסתכל עליכם אני מרגיש שאני מייצג את אותם הערכים שאתם גדלתם עליהם בקיבוץ, ומוטרד מאותם הדברים שאתם מוטרדים מהם. אנחנו צריכים להילחם על המדינה שלנו והערכים שלה. הייתי חלק גם מהממשלה הקודמת ומי מכם שיצא יחד עם משפחתו להפגין נגדה, השפיע עליי ועל שני חברי מפלגתי הנוספים שהצביעו יחד איתי בעד הפלתה.
אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי שהחברה תהיה טובה יותר ודו-קיום לא תהיה מילה גסה. אחרי הרבה שנות שלטון של נתניהו אסור לפחד יותר, ואני מזמין אתכם לא לפחד מלעשות שנת שירות, שירות צבאי משמעותי ולהיאבק על מה שחשוב לנו". גם הערב השלישי הסתיים, איך לא, בעוד מסיבה סוערת אל תוך הלילה.
6 צפייה בגלריה
מסע האופניים במלוא תפארתו
מסע האופניים במלוא תפארתו
מסע האופניים במלוא תפארתו
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
גיא גרסול, רכז המפעלים באגף חינוך ומפקד המסע: "אני רוצה להודות לצוות אגף חינוך ולפעילי התנועה על ההובלה המשותפת, ולדבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך, ולהנהלת התנועה על הגיבוי והתמיכה לאורך הדרך. עברנו מסע משמעותי מאוד ומוצלח. זה לא פשוט להוציא לפועל מאות בני נוער מכל כך הרבה קיבוצים שונים, במיוחד לאחר שהיה נדמה שכבר "שכחו" מה זה להיפגש בפורום כה גדול. אני שמח שהצלחנו לספק להם את החוויה הטובה ביותר, ומקווה שיצרנו בהם את הרעב והמחויבות להמשך התהליך של תרומה לחברה ושירות משמעותי בצה"ל".
"לקיים את המסע הזה בחבל אילות זו הגשמת חלום", מוסיפה דבי ברא"ס. "כשיש שותפים טובים, קורים דברים טובים. יצאנו לדרך בהתרגשות רבה וציפייה דרוכה, וכעת נותר רק להודות למועצה האזורית חבל אילות, שאימצה בחום את היוזמה, ולתנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, על מתן רוח גבית שרק הלכה וגברה. המסע הזה לא היה יכול להצליח בלי ה"ראשראשים", הצוות החינוכי והצוות הלוגיסטי. תודה גדולה ומיוחדת לתומר הרכז הטכני של המסע ולגיא המלך שהוביל את המסע במקצועיות, ברגישות ובענווה הכל כך מיוחדת שלו".
עוד אומרת דבי כי, "המסע משרת מספר מטרות – חיבור ארצי של בני נוער, שיח על שירות מיטבי ותרומה לחברה וגם חוויה של אתגר פיזי והצורך להתמודד עמו כחלק מקבוצה. רגע לפני השלב הבא בחיים שלהם, אנחנו מייצרים את הפלטפורמה לכל המטרות האלה ומחפשים כמה שיותר שותפים שילכו איתנו. ראינו לאורך המסע את ההיכרות והגיבוש שנרקמו בין הקבוצות השונות אשר מתלכדות לכדי קבוצה אחת גדולה של שכבת י"ב בתנועה הקיבוצית. תודה ענקית למדריכים ולבני הנוער שבחרו להצטרף ולהגשים לנו את החלום לקיים את המסע, שהוא אבן דרך משמעותית ברצף החינוכי הקיבוצי מזה עשרות שנים".
6 צפייה בגלריה
לא רק רכיבה, גם מעגלי שיח
לא רק רכיבה, גם מעגלי שיח
לא רק רכיבה, גם מעגלי שיח
(צילום: שלום ישראלי)
על על היום הרביעי והאחרון במסע היו אמונות נוקי גולדפישר ומוריה אילון שחר ממחלקת הביטחון של התנועה. הנערים והנערות שהגיעו בשעת בוקר אל בה"ד 1 התחלקו לשני סבבים במקביל. סבב אחד כלל מעגלי שיח לפי הקבוצות האורגניות בו פגשו מפקדי צוותים בקורס הקצינים ששיתפו אותם בחוויית השירות שלהם, החלטתם לבחור בשירות משמעותי ולצאת לקצונה והשלבים העומדים בפני כל מתגייס.
אל כל קבוצה הצטרף גם קצין מהאזור שלה, אותו הם היו הזמינו, או קצין/קצינה שמוריה ונוקי דאגו להזמין. מרבית הקצינים שהגיעו לדבר הם הקבוצות שלא דרך בה"ד 1 היו גם בוגרי ובוגרות שנת השירות בתנועה. עם הקבוצה מעמק הירדן שוחח אל"מ שאול ישראלי, המפקד הטרי של חטיבת "אגרוף הברזל", בן וחבר קיבוץ כנרת.
הסבב השני כלל שיחה עם מדריך הראשי (מד"ר) של בה"ד 1, סא"ל טל איגליצקי, שהסביר להם על תפקידו של בה"ד 1 בהכשרת עתודת הקצונה והפיקוד של הצבא, על דמותו של הקצין ואחריותו לשמש דוגמא אישית גם כשהוא מסתובב מחוץ לבסיס. סא"ל איגליצקי שיתף בהחלטתו לבחור במסלול הפיקודי ובתפיסת שירות המשמעותי ודמות המפקד שגיבש לעצמו. עוד הוא אמר לנערים ולנערות כי ככל שיגבשו יותר את ה"אני" שלהם הם יהיו מוכנים יותר לגיוס.
נוקי גולפישר אמרה עם סיום חלק זה כי "בה"ד 1 מבחינתו הוא גולת הכותרת של המסע, זה הסמל של מנהיגות פעילה, מעורבות בחברה, ערכים ושורשים. הלוואי שכל צעיר שביקר פה היום יהיה פעיל מעורב ותורם לחברה שלו".
המסע הסתיים בטקס מרגש אותו הובילו נציגות קיבוץ יגור שהזמינו, באופן טבעי, את חברת קיבוצן, המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, להדליק את נרות החנוכייה. הטקס כלל דבר השינשינים לי"בניקים ודברים של נציגי המשתתפים.
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר אמר לי"בניקים בטקס הסיום: "אני רוצה לדבר אתכם דווקא על השעות האחרונות שעברתם פה. על מנהיגות. כל מי שהוא מנהיג בארץ עבר קורס קצינים. הבחירה אם לצאת לקורס קצינים היא התלבטות האם להיות מנהיג. לא כל מי שמסיים בה"ד 1 יהיה מנהיג אבל כל מי שמנהיג, היה פה. הציפייה שלנו מכם, מהנוער הקיבוצי, שתגיע שעתכם לבחור, תזכרו את הבוקר הזה שעברתם ותבחרו נכון. אם כמה שיותר מכם יבחרו לצאת לקצונה לאחר היום הזה - שיחקנו אותה".