זה לא משנה אם זה קניידלך, או כבש בריבת בצל, אין שולחן חג ללא מנת דג, וגפילטע-פיש ממש לא חייב להיות הדג היחיד בשולחן פסח. אפשר למצוא לא מעט מתכונים כשרים לפסח עם דג אמנון, כאלה שיכולים לבוא טוב גם עם מצה (ושלא דורשים חלה לספוג את כל הרוטב). דג אמנון מתאים בדיוק כמנת פתיחה קלילה, בריאה ומזינה לשולחן הפסח העמוס בכל טוב ממילא.
אמנון או מושט?
דג האמנון מקורו בנהרות והאגמים החמים של אפריקה ואת שמו הנפוץ בישראל- מושט - הוא קיבל הודות לזנבו הנראה כמו מסרק, שבערבית זה מושט.
דג אמנון הוא הדג הפופולארי ביותר בישראל, ונחשב לדג הדגל בדיג הישראלי. בעבר היה ניתן למצוא אותו בקלות בכנרת ואף נקרא מאותה הסיבה גם 'דג טבריה', אך בעקבות דיג יתר נוכחותם של דגי האמנון באגם הצטמצמה משמעותית וכיום מגדלים אותם בעיקר בבריכות מיוחדות של מים מתוקים. כיום ישנו איסור דיג באזורים מסוימים בכנרת בתקופות הקינון וההטלה של דגי אמנון, והיחידה הימית של רשות הטבע והגנים מפקחת על אכיפתו. לדג האמנון יש חשיבות אקולוגית בשמירה על מי הכנרת, שכן דגי אמנון ניזונים מאצות וצמיחה אגרסיבית של אלו עלולה לגרום נזק לאיכות המים.
1 צפייה בגלריה
דג אמנון
דג אמנון
דג אמנון
(צילום:freepik)
מנת דגים, ודג אמנון במיוחד, היא מנה די קבועה בקרב ארוחות משפחתיות בערבי שישי ובטח בשולחן חג הפסח. הוא נחשב לעסיסי, הודות לאחוזי השומן הגבוהים יחסית. הטעם של דג אמנון נחשב לפחות מעניין מטעמם של דגי הים וטעמו הניטרלי תורם לסיפוח הטעמים ולכן כדאי לתבל אותו היטב או לתת לו לשהות זמן מה במרינדה עסיסית, והכי מומלץ- לטגן אותו, דג אמנון מטוגן הוא מתכון מנצח. בגדול, דג אמנון מתאים לכל סוגי הבישול ומחירו נוח לכל כיס וזו גם אחת הסיבות להיותו הדג המועדף על ישראלים. גם כאן וכמו בכל מזון אחר- טרי עדיף על קפוא.
דג אמנון נחשב לעשיר בוויטמין D ולכן מומלץ בקרב אוכלוסייה מבוגרת יותר, שפחות נחשפת לאור השמש שמהווה מקור לוויטמין D. שילוב של דג אמנון בתפריט השבועי שלכם יספק את המנה היומית המומלצת של וויטמינים. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לסוכרת ואסתמה ואנחנו זקוקים לו להתפתחות מסת העצם בגוף.
אז לא משנה איך אתם אוהבים את הדג שלכם- ברוטב חריף, מפולט עם ירקות בתנור או מטוגן, דג אמנון הוא מנת חובה בשולחן הפסח שלכם.