אסף וגיל הינם בעלי כלי רכב חשמלי. במהלך חופשת הקיץ תכננו הזוג לנפוש בחאן המדברי של קיבוץ עין גדי, בליבו של מדבר יהודה. כבעלי רכב חשמלי, יודעים הזוג כי מכיוון שפרישת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בארץ טרם הושלמה כראוי, עליהם לתכנן את מסלול הנסיעה שלהם מביתם בצפון ועד חאן עין גדי, סדר גודל של 200 ק"מ לכל כיוון. מה שהזוג לא ידע זה שבקיבוץ עין גדי ממתינות לו 2 עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים של חברת גרינספוט. "בהתחלה חשבנו שמדובר בעמדות טעינה פרטיות, כלומר של מישהו השייכות לו באופן אישי" אומר אסף. "רק לאחר שראינו שעמדות הטעינה מופיעות באפליקציה של החברה, גילינו שעמדות הטעינה ציבוריות לחלוטין וזמינות ללקוחות מזדמנים". "זו הייתה בהחלט בשורה משמחת ומפתיעה" מוסיפה גיל. "אנו אוהבים לטייל בארץ במקומות רחוקים ומיוחדים ותמיד מתכננים את מסלול הנסיעה שלנו, כי אנו יודעים שתשתיות הטעינה בארץ עדיין לא מספקות". "עמדת הטעינה בקיבוץ אפשרה לנו להגיע לחאן ללא כל צורך לעצירה לטעינה, להטעין את הרכב בזמן שהותנו בקיבוץ, ולחזור הבייתה גם כן ללא כל עצירה בדרך" מסכם אסף.

4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה של גרינספוט בקיבוץ יד מרדכי
עמדת טעינה של גרינספוט בקיבוץ יד מרדכי
עמדת טעינה של גרינספוט בקיבוץ יד מרדכי
(חברת גרינספוט)

בסוף שנות ה-90, מיד לאחר משבר הקיבוצים ועם החלת תהליכי ההפרטה ברבים מהם, החלו מספר קיבוצים להקים בשטחם בתי מלון, אתרי נופש, מפעלים, מרכזי קניות ומשרדים ועוד פרויקטים רבים אשר מניבים הכנסה נאה שעיקרה מתשלומים המגיעים ממקורות מחוץ לקיבוץ עצמו. אתרים אלו, בתוספת הפקעת קרקעות בעבור תשתיות אשר לוו בפיצויים רבים, ייצבו את מצבם הכלכלי של הקיבוצים ואף הביאו כמה מהם להוות כחלק מהישובים היוקרתיים והמבוקשים בישראל. יחד עם הקדמה, הקיבוצים לעולם לא זנחו את ערכי הטבע והסביבה, וניתן לראות בהם את כמות הצומח, המודעות והמשמעת הסביבתית בכדי להבין במה מדובר, כאשר פאנלים סולאריים לדוגמה הינם כבר חלק מהנוף הקיבוצי. ועם בקדמה עסקינן, אזי לאחרונה הוקמו בשטחי מספר קיבוצים גם עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים – עבור תושבי וחברי הקיבוץ עצמם, אבל חשוב לא פחות מכך – עבור מבקריו ואורחיו.
"הקיבוץ היום הינו נכס אסטרטגי וקרקע פורייה להקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים" קובע אביה גרוסמן, מנכ"ל חברת גרינספוט, מהחלוצות בהקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמלים בקיבוצים. "עמדות טעינה בקיבוצים יאפשרו תנועה של בעלי כלי רכב חשמליים לבוא ולהשתמש במתקני הקיבוץ, ובמקביל הקיבוץ יבצע הכנסה פאסיבית נאה וישמור על איכות הסביבה. הרי ברור שאדם בעל רכב חשמלי המעוניין להגיע לקיבוץ מרוחק, לא יוכל לעשות זאת ללא תשתית טעינה הולמת לרכבו, וכתוצאה מכך, בעלי כלי רכב חשמליים לא ימהרו להגיע לקיבוץ ובכך הקיבוץ יפסיד קהל פוטנציאלי רחב". מוסיף אביה.

4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה בקיבוץ יחיעם
עמדת טעינה בקיבוץ יחיעם
עמדת טעינה בקיבוץ יחיעם
(חברת גרינספוט)

קולנועיות Out, כלי רכב חשמליים In

יתרון נוסף של עמדות טעינה בקיבוצים הינו מתן אפשרות לתשתית טעינה לתושבי הקיבוץ עצמם החושקים ברכב חשמלי, ואשר אין להם חניה צמודה לבית. בקיבוצים רבים הבתים אמנם פרטיים אך החניה אינה צמודה לבתי המגורים, אלא נמצאת בחניון משותף וההגעה לבתים עצמם מתבצעת דרך שבילים מוסדרים בהם ניתן לראות עוד היום את הקולנועיות המפורסמות. במצב שכזה, כמעט בלתי אפשרי לתושבי הקיבוץ לרכוש רכב חשמלי, שכן גם עמדת טעינה ביתית אינה עוזרת כל עוד הרכב עצמו לא יכול להחנות בצמוד לבית. חלק נכבד אף מהשכונות החדשות הנבנות כיום בקיבוצים, כחלק מתוכניות ההרחבה השונות, עדיין כוללות חניון משותף לבעלי הבתים ועל כן ישנו צורך וודאי להנחת תשתית טעינה ראויה לאותם תושבים בעלי רכבי חשמלי או המעוניינים לרכוש אחד שכזה. "הכנסנו עמדת טעינה אחת כניסיון לאור צורך שעלה מהשטח ולאט לאט התחלנו לבחון גם אנחנו את הפתרון של רכבים חשמליים בפול הרכבים הקיבוצי ואנו בהחלט מתקדמים לשם" אומר עומרי פרי, מנהל הקהילה בקיבוץ יד מרדכי, בו קיימות 2 עמדות טעינה של חברת גרינספוט. "במקביל מספר חברים ותושבים החלו גם הם מתעניינים באופציות לרכישת רכבים חשמליים. עושה רושם שהעולם מתקדם לכיוון הזה ואנחנו עמו".
"תהליך הקמת עמדת הטעינה בקיבוץ הביא אותנו לחשיבה מחודשת של מערך התחבורה", מוסר מנהל עסקים בקיבוץ בצפון. "ברשותנו 10 כלי רכב שיתופיים, אשר כל אחד מהם לא נוסע יותר מ-50 ק"מ ביום. מעבר לשירות לאורח, עמדת הטעינה הביאה אותנו לחשב מסלול מחדש, ולכן בימים אלו אנו מקדמים רכישה של 10 כלי רכב חשמליים שיתופיים אשר יביאו לקיבוץ חיסכון משמעותי בעלויות התפעול והתחזוקה שלהם".
כאמור, אין ספק שעמדות טעינה לכלי רכב חשמליים משתלבים היטב עם אורח החיים הקיבוצי, אורח חיים הכולל חשיבה סביבתית וירוקה ובתוכה הפחתת זיהום אוויר. עידן, תושב קיבוץ עברון, הינו מהתומכים הבולטים בפרויקטים מסוג זה. "הקיבוץ עצמו, כמסגרת קטנה וקהילתית, לא יכול לסבול עלייה בזיהום האוויר אצלו בבית. אנו מקפידים על הפרדת פסולת, על מחזור ועל חינוך סביבתי לכל שכבות הגילאים – ויחד עם זאת מאפשרים לכלי רכב פולטי מזהמים לנוע בתוך הקיבוץ שלנו ולזהם את מה שאנו בונים". "התיעוש שהגיע בעקבות ההפרטה לקיבוצים הביא עימו אמנם פרנסה מכובדת אך באותה נשימה גם זיהום אוויר, ויחד עם הבניה המאסיבית בערים הצמודות לקיבוצים ניתן לראות עליה גם במדדי זיהום האוויר השונים המתקיימים בקרבת הקיבוצים. עמדות טעינה יביאו עמן גל של רכבים חשמליים – מה שיפחית את זיהום האוויר בצורה משמעותית". קובע עידן. "אנו רואים בוודאות שהיכן שיש תנועה ערה של רכבים בעלי מנועי בעירה, יש גם עלייה בזיהום האוויר" מחזק אביה, מנכ"ל גרינספוט, את דבריו של עידן. "בניית מעטפת טעינת רכבים ייעודית לכל קיבוץ תוריד בצורה משמעותית את זיהום האוויר בו ותאפשר אורח חיים בריא לתושביו ולמבקריו".

4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה בעין גדי
עמדת טעינה בעין גדי
עמדת טעינה בעין גדי
(חברת גרינספוט)

כיום לגרינספוט, החלוצה בתחום הקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, ישנם מספר פרויקטים ארוכי טווח בפרישה נרחבת של קיבוצים בכל קצוות הארץ. החברה, אשר הביאה את בשורת ניהול האנרגיה ושדרוג תשתיות החשמל בקיבוצים, מכוונת להמשיך בפרישת תשתיות הטעינה ואף חתמה לאחרונה על הסכם הקמת עמדות טעינה יחד עם תשלובת מילואות – תאגיד המפעלים האזוריים של קיבוצי הגליל המערבי.
"בכל קיבוץ בו הקמנו עמדות טעינה, ראינו שימושים אשר ניפצו את כל התחזיות שהצגנו להנהלת הקיבוץ". מוסר אמיר חמו, מנהל הפיתוח העסקי של החברה. "אנו רואים בכל קיבוץ מעין אבן יסוד ומלווים אותו עוד בשלב הרעיון ובכל תהליך התפעול והניהול של עמדות הטעינה. מבחינתנו הקיבוצים הינם שותפים לדרך, ההסתכלות היא רחבת היקף ואנו פועלים רבות לקידום הפרויקטים הקיימים מעבר להקמתם בלבד".
אם כך, החדשנות מסתבר לא פוסעת גם על הקיבוצים, הרואים בעמדות הטעינה כלי שימושי לשימור הסביבה הירוקה ולקידום העסקים המקומיים. מעבר להכנסה הנאה ולשירות לאורח ולתושביו, הקיבוץ החדש רואה את עצמו היום גם בחזית הטכנולוגית ואין ספק שתנופת כלי הרכב החשמליים העולים על הכבישים תספק בעבור הקיבוצים זרז לשדרוג התשתיות הקיימות לטובת תשתית טעינה ראויה לכלי רכב חשמליים.

הכתבה באדיבות חברת גרינספוט. לאתר החברה: https://www.greenspot.co.il