בין סערה להפוגה, בין רוחות ערות להצפות, בין המשתעלים למנוזלות - כבר אין מקום לספק: החורף נחת אצלנו. וכשהטמפרטורות בצניחה, זה בדיוק הזמן להעביר את המטבח הביתי להילוך חורפי. איך תשדרגו אותו במזונות שיעזרו לכם לחזק את מערכת החיסון ויקטינו את האפשרות שתידבקו בהצטננות?
הינה חמישה כוכבים טבעיים וזמינים שכדאי לכם לאמץ בחום, להכניס הביתה ולהציע להם חברות: 1. פירות, ירקות ועלים ירוקים. הם מכילים את המיטב של נוגדי החמצון, והם בדיוק אלו שאתם רוצים שיילחמו עבורכם בחיידקים ובווירוסים. פירות הדר, קיווי, תותים, עגבניות, ברוקולי ופלפלים אדומים - כולם עשירים בוויטמין C התומך במניעה ובטיפול בהצטננויות. בירקות כתומים וצהובים - כמו בטטות, גזר ודלעת - יחכה לכם גם ויטמין A, שהוא בעצמו נוגד חמצון עוצמתי ביותר.
2. דגנים מלאים. תנו להם עדיפות. למעשה הם פחמימות מורכבות, ולכן יספקו לנו אנרגיה למשך זמן ארוך יותר מפחמימות פשוטות. אז אם אתם רוצים להתחמם, הוסיפו לתפריט היומי דייסת שיבולת שועל, אורז מלא ותבשילי כוסמת ירוקה.
צילום: ענת סוקלסקיצילום: ענת סוקלסקי
צילום: ענת סוקלסקי
4. תבלינים זה החיים. כורכום, קינמון, ג'ינג'ר והל הם הרבה יותר מתוספת טעמים. הם אוחזים בגאווה תכונות אנטי־דלקתיות, מסייעים בטיפול בשפעת ובהתקררויות וגם מחממים. שלבו אותם בתבשילים, במרקים, במשקאות ובחליטות. קבלו להשראה מתכון קליל למשקה כורכום מחמם וטעים: מבשלים בסיר קטן כוס חלב סויה/ אורז/ שקדים, רבע כוס מים, כפית שורש ג'ינג'ר מגורד, רבע כפית מכל תבלין (כורכום, קינמון והל) וחצי כפית תמצית וניל אמיתית. מערבבים ומורידים מהאש רגע לפני שרותח. מסננים לספל גדול, ממתיקים בחצי כפית דבש וחוזרים להתפנק איתו תחת הפוך.
5. צמחי מרפא. בלי רופא. מומלץ להחזיק קבוע כמה "תרופות מהטבע". רק תבחרו: שום - האנטיביוטיקה הטבעית. אכילת שתי שיני שום ביום מחזקת את מערכת החיסון ומונעת הידבקות במחלות חורף. סמבוק שחור - אפשר להשיג בכל בית טבע ולהוסיף לחליטות תה. יעיל בהקלה על גודש באף, ליחה והצטננות. מרווה רפואית - חליטה שלה מסייעת בהורדת חום ומקילה הצטננות. נענע, מנטה, לימונית, אורגנו - מצוינים כחליטות לטיפול בנזלת ובשיעול.
צילום: ענת סוקלסקיצילום: ענת סוקלסקי
צילום: ענת סוקלסקי
מרק כתום מתכון מושלם למרק מפנק שיהיה מוכן בתוך פחות משעה, ושכולם - כולל הקטנטנים - יתאהבו בו מהכף הראשונה.
מצרכים 2 כפות שמן קוקוס/ שמן זית 2 בצלים גדולים קצוצים גס 4 שיני שום פרוסות 800 גרם דלעת או דלורית קלופה וחתוכה לקוביות 4 גזרים גדולים קלופים וחתוכים 3 בטטות בינוניות קלופות וחתוכות לקוביות כפית שורש ג'ינג'ר מגורד כפית כורכום גרידת תפוז (מתפוז אחד) 8-6 כוסות מים מלח ופלפל שחור לפי הטעם
ההכנה בסיר גדול מחממים את השמן, מאדים את הבצל והשום עד הזהבה, מוסיפים את הג'ינג'ר ואת הכורכום, מערבבים קלות, מוסיפים את הירקות ואת קליפת התפוז, משחימים מעט ומערבבים. מוסיפים את המים (עד כיסוי הירקות), מלח ופלפל שחור. מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים את הסיר ומבשלים עד שהירקות מתרככים (כ־20 דקות). מכבים את האש וטוחנים את הירקות בבלנדר מוט עד לסמיכות הרצויה. מגישים עם מעט אורז ומקשטים בגרעיני דלעת. בתיאבון ולבריאות
הכותבת היא ענת סוקלסקי מטפלת ברפלקסולוגיה, תזונה טבעית וצמחי מרפא בקיבוץ נען, בעלת התמחות בנשים במעגל הפוריות, היריון וגיל המעבר. המלצות למטבח בריא בעמוד הפייסבוק והאינסטגרם. טלפון: 054-6741093