איך התגלגל קיבוץ מלכיה על לשונות באחד האירועים היוקרתיים בעולם היין מבלי שיהיה לו בכלל יקב? ובכן, מתברר שאם יש לך כרם ייחודי, כזה שמשחק אותה בגדול ומנפק ענבים נחשקים - אפשר גם אפשר לזכות בתהילה.
1 צפייה בגלריה
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
צילום: אלבום פרטי
בחודש שעבר התקיים בלב מנהטן האירוע השנתי הוותיק, Wine Experience, הנחשב "אולימפיאדת היינות". מדובר במיזם של המגזין האמריקאי Wine Spectator, שבמסגרתו טועמים מבקרי המגזין אלפי יינות לאורך השנה, מדרגים אותם, ומהם נבחרים רק המובחרים ביותר - אלו שזכו לציון של 90 נקודות ומעלה. לאחר הבחירה מוזמנים היצרנים המובילים למנהטן, ובמשך יומיים לוגמים עד אובדן חושים יינות שערכם הכספי גבוה עבור הצרכן הפרטי.
השנה קיבלו רק 273 יינות מכל רחבי העולם את הציון הנדרש והוזמנו להילגם בטעימה, בהם גם שלושה יינות ישראליים שזכו בכבוד: רקנאטי קריניאן פרא 2016 (ציון 90); רמת הגולן קברנה סוביניון ירדן 2014 (ציון 90); תבור קברנה סוביניון מלכיה 2014 (ציון 91).
לקיבוץ הצפוני אין כאמור יקב משלו, אבל הוא משווק את ענבי היין שלו, הנבצרים בחלקה קטנה ואיכותית, ליקבי "הרי גליל" ו"תבור". על היין של תבור מלכיה כתב מבקר היין טל חוטינר: "הכרם האקולוגי נטוע על חלקה עם ניקוז עצמי גבוה מאוד בזכות מבנה תת־קרקעי מרתק של גיר שנקרא תצוגת בר־כוכבא". על היין עצמו כותב המבקר: "יין מצוין, מינרלי מעט, הרבה פרי שחור ופרי יער רענן, גוף מלא עם מעט קפה ומוקה עם סיומת טאנית ומתובלת שמפתיעה ברעננות שבה. היין עולה 60 דולר בניו יורק". גם אייל שני לא יכול לכתוב יפה יותר על היין המובחר הזה.
חגי קרבל (45), חבר מלכיה ומנהל הכרם משנת 2012, מספר שגם בשנה שעברה זכה יין של הרי גליל - "כרם וסלע" המיוצר מענבי מלכיה - בתחרות הנחשבת, והשיג מעט יותר מ־90 נקודות. "אנחנו שלושה חברי קיבוץ שעובדים בכרם. הבציר נעשה בלילה, ידנית, ולצידנו עובדים בעונת הבציר 14 תאילנדים. אנחנו יודעים לגדל ענבים, לא לייצר יין, ולכן היקבים של תבור ושל הרי גליל קונים מאיתנו את הענבים. פנו אלינו מיקב תבור וביקשו לקרוא ליין הספציפי הזה בשם 'תבור מלכיה' וכך יצא ששמנו הופיע בתקשורת". ספר קצת על החלקה המיוחדת שבה אתם מגדלים את ענבי הקברנה סוביניון.
"הענף קיים משנת 96', אבל אנחנו מדברים על חלקה קטנה של 15 דונם הקיימת כבר שש שנים ומצליחה להפיק כעשר טונות ענבים בשנה. לפני ארבע שנים זכה היין לשם מלכיה. השטח המדובר נהנה מאקלים קר בחורף וקריר בקיץ. אין לו מים בכמות גדולה, כיוון שהמים מחלחלים מהר מאוד לתוך האדמה. אומנם הענבים טעימים מאוד, אבל הם קטנים. לכן הם מתאימים ליין ולא למאכל. זה אולי נשמע הפוך על הפוך, אבל ככה זה בשטח".
ולניו יורק לא הגעתם בעקבות היין הזוכה? "ממש לא. הייתי אפילו משפר את האנגלית שלי אילו רק הייתי מוזמן לשם. רק מנהלי תבור נכחו באירוע, אבל רוחנו הייתה שם".
אז כמה זה עולה לנו? "מדובר ביין יקר מאוד ובמספר בקבוקים מוגבל. הוא נמכר בסכום של 200-180 שקלים לבקבוק. ניתן למצוא אותו במסעדות, ואפילו בשופרסל מוכרים ממנו מספר לא גדול של בקבוקים. לפני חגים פונים אלינו מהמרכול של מלכיה ומבקשים כמה בקבוקים, אבל המחיר נשאר גבוה ואין הנחה לחברי קיבוץ. על איכות צריך לשלם".