שמעתם שבקומת המרתף של בית יגאל אלון שבקיבוץ גינוסר מתעוררים לחיים לוחמי הפלמ"ח? התופעה, שהחלה השנה, תופסת תאוצה בחופשת הקיץ. מה מתרחש שם, במרתף האפלולי השוכן לחוף הכינרת?
ובכן, הצצנו פנימה, הדלקנו את האור והתשובה מפתיעה: במקום פועל מתחם חדרי בריחה בשם "הבריחה אל הגליל". הוא מתחקה אחר סיפורם של צעירי הפלמ"ח, רגע לפני הקמת המדינה. כדי לצלוח את משימות הפיצוח יצטרכו המשתתפים לגלות אומץ משכנע, אחריות ושיתוף פעולה, ולהיכנס לנעליהם (הגדולות) של הלוחמים.
1 צפייה בגלריה
צילום: יוסי סבח
צילום: יוסי סבח
צילום: יוסי סבח
האסקייפ רום בגינוסר מעביר את סיפוריו של ארגון הפלמ"ח ואת רוח התקופה באופן חווייתי ומאתגר. התעלומות בחדרים משקפות את תולדות הארגון הצעיר, שניהל לחימה נועזת במלחמת העצמאות, איבד רבים מחבריו ועיצב את גבולות המדינה.
בית יגאל אלון, מוסד ותיק בנוף הגלילי, הוקם בשנת 1986, כשנתיים לאחר מותו המפתיע של יגאל אלון, חבר הקיבוץ.
איש ממקימי הבית לא שיער כי למרות זכויותיו הרבות של אלון כפוליטיקאי והיותו מפקד הפלמ"ח והמצביא הבולט של מלחמת העצמאות, כעבור שלושים שנה יגיעו למקום תלמידים שאינם יודעים כלל מי היה ומה היה פועלו.
"פעם", מספר מוקי צור, ממקימי בית יגאל אלון, "היה ברור לכולם מיהו יגאל אלון, מה עשה, מה ייחודו בנוף הפוליטי בישראל, על איזה רקע צמח כבן המושבה מסחה (כפר תבור) וכחבר גינוסר בתנועת הקיבוץ המאוחד. אך כיום זה כבר לא כך. רבים אינם מכירים את הצד הרומנטי והחולם של הציונות, וצריך להכיר להם את האנשים שחלמו ונלחמו, וביניהם את יגאל אלון. האנשים האלה היו מלאי תקווה לגבי המקום הזה, ואם יש משהו שאנחנו צריכים לעורר היום בהדרכה כאן – זאת תקווה".
סיעור מוחות מאומץ של אנשי צוות החינוך במוזיאון על האופן שבו יש להנגיש את התקופה ואת האיש לצעירים, הוליד את רעיון חדרי הבריחה.
"הקונספט של המתחם אמור להחזיר את המשתתפים לתקופה ולהכניס אותם לעולמם של לוחמי הפלמ"ח, על שלל הדילמות בהן נתקלו", מספרת מטר כהן-מעוז, מדריכה ומנהלת בצוות החינוך, שהייתה ממקימי חדרי הבריחה.
"אנחנו רוצים לספר לא רק על הנועזוּת של מבצעי הפלמ"ח, אלא גם על הערכים המכוננים שלאורם פעל ועל הקשר העמוק שלו להתיישבות הקיבוצית בפריפריה, שהייתה הקרקע שאפשרה את הישרדותו. המטרה היא להראות כיצד תעוזה בלחימה היא תוצאה של מבנה ערכים איתן, של בניית קבוצה וגם של אחריות למציאות הסובבת אותנו. את כל זה אנחנו מנסים לשלב בחוויה קבוצתית של פתרון בעיות בצוותא והתמודדות עם מכשולים ואתגרים".
הפעילות במוזיאון אדם בגליל – בית יגאל אלון – מתאימה למשפחות ולקבוצות. מתחם חדרי הבריחה פועל מדי יום בשעות 16:00-10:00, בתיאום מראש. להזמנות: 04-6727700