עד שיוון תסכים לקבל אותנו אליה, נביא אותה אלינו. בעיני הקינוח הטוב ביותר לארוחה הוא צלחת פירות העונה, פרי אחד או קוקטייל. ובכל זאת בחרתי השבוע להכין קינוח יווני, מאפה האלים, שמביא בתוכו את הפשטות המדויקת, שהיא תמצית החוויה היוונית. ארבעה חמישה חומרי גלם פשוטים וזמינים מפיקים מנה מקסימה, משחק נכון של מתוק ומלוח במידה. והמטבח היווני, שהוא מאוד פשוט ולא מתוחכם, נשען בעיקר על חומרי גלם איכותיים, בתוספת שמחה, מוזיקה, משפחה, חברים, והבחירה בחיים הטובים והפשוטים. פלא שאנחנו מכורים...
1 צפייה בגלריה
מאפה האלים
מאפה האלים
מאפה האלים
(צילום: ריאן)
קינוח האלים, עלה פילו עוטף פרוסת גבינה מלוחה, פטה טובה קניתי בשוק רמלה (שוק מהנה שאני מבקר בו לא מעט וממליץ בחום), מטוגן (אפשר גם אפוי) ומוגש חם עם דבש ניגר מעל, בתוספת של שומשום, קצח או פרג לקישוט וקרנצ'יות. כמה פשוט, ככה מענג. לקחת, להתמכר ולנשום פנימה את החופש של יוון.

מאפה האלים

החומרים:
פילו
גבינה, איזו שאוהבים, פטה בקר או צאן, גם ג'יבן עיראקית (קשה ומלוחה במידה הנכונה)
חמאה או שמן זית (עדיף מעודן) או שמן רגיל
דבש איכותי
מעט קצח לקישוט בהגשה
תוספות / שינויים בהגשה:
פרג שלם, קלוי קלות / פיסטוקים או שקדים או אגוזי מלך גרוסים גס. גם צנוברים מאוד מתאימים.
ההכנה:
מפשירים את עלי הפילו בסבלנות, לילה במקרר. כשמוציאים לעבודה לדאוג לעטוף במגבת לחה.
משמנים בנדיבות כל עלה. אני בחרתי להבריש בחמאה מזוקקת. במקור מברישים בשמן זית (עדיף מעודן או שמן רגיל), ומתחילים לסגור כמעטפה. אפשר להכין מנה אחת בכל עלה. אני מעדיף לחלק כל עלה לשלושה ולהכין מעין אצבעות מאורכות. בשליש התחתון מניחים פרוסה, מקפלים את החלק התחתון על הגבינה, מקפלים את הצדדים ומגלגלים עד לקצה העלה. מעבירים לטיגון כשהסגירה כלפי מטה. מגישים חם, יוצקים דבש בנדיבות, מפזרים קצח וצנוברים.

מאפה יווני מלוח

נשארו לכם עלי פילו? תכינו מאפה מלוח, פשוט, עדין ומפנק. תערובת גבינות. אפשר לחבר סוגי גבינות שיש בבית עם שתי ביצים ותיבול מעודן. להכניס לתנור לכשעה, ולהתמכר לריח והטעם.
החומרים למעטפת:
9-8 עלי פילו
כמאה גרם חמאה מומסת
מעט פירורי לחם או שקדים גרוסים (לא חובה, מוסיף אווריריות ופריכות)
המלית:
כ־400 גרם גבינה (הכנתי תערובת של פטה, קשקבל טורקי ומוצרלה – את הקשות כדאי לגרר בפומפייה, את המוצרלה לקרוע. התערובת נשארת אוורירית)
גביע יוגורט 4.5%
2 ביצים
מעט פלפל שחור,
מעט נענע יבשה/טרייה (לא חובה, מוסיף רעננות)
ההכנה:
מערבבים את כל חומרי המלית. מברישים 4 עלים בחמאה, בין עלה לעלה מפזרים פירורי לחם או שקדים גרוסים ומסדרים בתבנית משומנת כשהשוליים כלפי חוץ.
יוצקים את התוכן, משמנים שוב 5-4 עלים, כשפירורי לחם או שקדים ביניהם, ומניחים מעל, סוגרים את השוליים כלפי פנים, מברישים את העלה האחרון והשוליים בנדיבות, ושולחים לתנור שחומם מראש ל־180 מעלות לכשעה או עד להשחמה יפה.