הבחירות השבוע יוכרעו ככל הנראה בסופו של דבר על פי אחוזי ההצבעה במגזרים השונים. בעבודה־גשר בונים על עוד ועוד אנשים שיצטרפו אליהם, בין שמתוך הגוש ובין שמקרב המאוכזבים מהימין ומנתניהו ושעדיין לא מצאו בית. עם זאת, ולמרות הרצון ליצור סחף של ממש, ימים ספורים לפני פתיחת הקלפיות מצבה של המפלגה בסקרים עומד על 7-6 מנדטים. האם עדיין מאמינים שם במהפך שיוביל אותם לתוצאה דו־ספרתית? פגשנו את יו"ר העבודה־גשר עמיר פרץ לשיחה צפופה, וגילינו אדם מאמין שחושב שישנם רבים המתכוונים להצביע לו ברגע האמת.
1 צפייה בגלריה
צילום: חיים הורנשטיין
צילום: חיים הורנשטיין
צילום: חיים הורנשטיין
"המשותף לכל הסקרים הוא שישנה מגמת עלייה מתמשכת בכוחנו, ושאנחנו היחידים שמביאים קולות מחוץ לגוש - מנדט או שניים. זו עובדה", אומר פרץ ל"ידיעות הקיבוץ", ושולח עקיצה ביקורתית לעבר כחול־לבן: "בלי העבודה־גשר חזקה, הסיכוי למהפך הולך וקטן. במקום לחזק את המאבק הגושי - שהוא החלפת נתניהו - יש מפלגות בתוך הגוש שמנסות לפגוע בנו כדי לצמוח, וזה אסון.
"אנחנו עובדים קשה כדי להגיע לכל אזרח ואזרחית שרוצים שינוי במדינת ישראל - בקיבוצים, במושבים, בערים ובעיירות הפיתוח", ממשיך פרץ. "רק אם העבודה־גשר תהיה חזקה, נוכל לראות שינוי שלטוני אמיתי בישראל. רק אם נהיה חלק חשוב ומשמעותי בממשלה, נוכל לקיים את ההתחייבות שלנו לכיפת ברזל חברתית".
מה זה כולל? "אנחנו מתחייבים להעלות את שכר המינימום ל־40 שקלים לשעה; להפעיל תוכנית מסלול ליסינג לדירה כך שיתאפשר לרכוש דירה בדומה לקניית רכב; להחיל חוק חינוך חינם לילדים בגיל 3-0; לקדם תוכנית חירום לאומית לשיקום מערכת הבריאות; להחיל חוק של 0% מע"מ על 100 מוצרי יסוד. ויש עוד. הצגנו תוכנית מפורטת לביצוע של רפורמות משמעותיות שיסייעו להתיישבות העובדת, למשפחות הצעירות, לקשישים ולכל מי שממשלת נתניהו הפקירה בעשור האחרון".
אתם מציגים את עצמכם כמפלגה היחידה שמייצגת את ההתיישבות העובדת ואת התנועה הקיבוצית. חגי רזניק מרביבים נמצא במקום השביעי, וגברי ברגיל, נציג המחוז, נמצא במקום ה־12 הלא ריאלי. לעומת זאת, בכחול־לבן ח"כ אלון שוסטר (מקום 27) ממפלסים וח"כ רם שפע (מקום 29) מגבעת חיים איחוד ייכנסו על פי הסקרים גם לכנסת הבאה. איך תשכנע את חברי הקיבוצים שעדיף להצביע לעבודה? "השניים שהזכרת ייכנסו בכל מקרה, ולכן ההצבעה לעבודה־גשר תחזק את הסיכוי להכניס עוד שני נציגים להתיישבות העובדת ולתנועה הקיבוצית. אנחנו לא יודעים מי נמצא במקום ה־30 ואילך בכחול־לבן, אבל בהחלט יודעים שעֹמר בר־לב, חגי רזניק וגברי ברגיל חשובים מאוד.
"הקשר בין התנועה הקיבוצית לתנועת העבודה הוא קשר היסטורי חזק ולא ניתן לנתק אותו. אנשי מפלגת העבודה שמו תמיד בראש סדר העדיפויות שלהם את הדאגה להתיישבות העובדת ונלחמו עבורה הן במאבקים קיומיים והן בעניינים אישיים. כדי שנהיה כאן עבורכם גם אחרי יום שלישי, אנחנו צריכים שתעזרו לנו - כי אמת יש רק אחת.
"אני גאה מאוד בנציגי הקיבוצים ברשימה, אנשי עשייה מוכשרים שיפעלו רבות למען התנועה הקיבוצית בכנסת הבאה. אנחנו מתחייבים לחוקק את חוק החקלאות להגנה מלאה על זכויות החקלאים בקרקע, לבטל את חוק הוותמ"לים באשר לשטחים חקלאיים, להסדיר את הבנייה לצעירים, לאפשר חופש תכנון בקיבוצים ובמושבים, להגן על ייצור התוצרת החקלאית המקומית ולהשוות את זכויות החברים בבתיהם לאלו שבמגזר העירוני".
האם חברי המפלגה השתכנעו שלא תחבור לממשלת נתניהו בנימוק של שעת חירום לאומית? "אני אדם שעומד במילתו ועל העקרונות שלו. המהלך הזה של הורדת השפם היה דרוש כדי להבהיר באופן הכי חד שאפשר שאנחנו לא נשב בממשלה של נתניהו. אני מאמין שזה עבד, ועובדה שכיום כל אזרח בישראל יודע - אנחנו מחויבים לשינוי ולמהפך. אנחנו מחויבים למהפך למען אזרחי ישראל. חשוב מאוד להחליף את ביבי, אבל מבחינתנו חשוב גם להחליף גם את מדיניות ההפקרה החברתית שלו".